• SnuttisSessan

Kan man ha ett knyt kalas?

Hejsan
    Jag undrar kan man har ett knytklas? Att gästerna får olika saker att ta med sig fläskfilé och sallad osv eller vad man nu ska ha för buffé? Tänkte även passa på att fråga hur ni gjorde och om det var uppskattat?
    *Kramar*

• Svar på tråden Kan man ha ett knyt kalas?
  • AnnaochHenrik

Min pappa hade knytkalasbuffé på sitt bröllop nu i november! 110 gäster, och ingen som helst styrning av vad vem skulle ha med sig. Det hade strängt taget kunnat komma 110 personer med paj alltså, men det blev en jättebra blandning, vissa hade med sig bröd, vissa kött, vissa sallad o.s.v! Jättemycket god mat, och de flesta hade förstått att de skulle ta med sig ungefär lika mycket mat som de själv tänkte äta, men vissa hade med sig mat för 15-20 personer...
    Hörde ingen som sa något negativt om det, alla tyckte att det var en jätterolig idé!

• October08

Jag hade inte valt att ha knytkalas. Då tycker jag det är bättre att be om hjälp och fixa tillsammans. Det är svårt att få det som man vill om man har knytkalas. Lämnar kanske lite för stort tolkningsutrymme.

Det beror ju också på hur stort bröllopet är, men är man 50-60 personer så kan det ju vara svårt att uppskatta hur mycket fläskfile det går åt. Knytkalas innebär ju att du lämnar den bedömningen till någon annan.

• PennyJenny

Beror sig helt på bröllopet och ens eget kontrollbehov.

Men till ett mindre bröllop, i mer familjär stil typ så kan det nog passa. Vill man kan man ju dela ut områden till folk, typ Lisa tar med bröd, Kalle tar med kött av något slag, Agnes tar med grönsallad och Peter tar med potatis/pastasallad.

Beror sig ju oxå på om gästerna ska resa till erat bröllop eller om alla bor hyfsat i närheten.

• SnuttisSessan

Roligt att höra från olika vinklar. Men jag känner att bara man blir mätt liksom. Vigseln i kyrkan är det viktiga för oss och att man sen träffas och har en trevlig fest tillsammans.

• SnuttisSessan

Min släkt kommer från Skåne och vigseln blir i Uppsala men eftersom dem kommer sova hos oss någon dag innan tänkte jag att de kunde hjälpa till lite då och att de får enklare uppgifter...
    Känns som att andra människors föreställningar hindrar oss från att ta det stora steget. Vi vill ha det stort... Men på ett enkelt sätt :)

• October08

Då blir det ju en form av uppstyrt knytkalas ;). Det kommer säkert att bli jättebra. Själv är jag för lat för att fixa med mat själv och beundrar alla som inte full caterar! ;)

• SnuttisSessan

Visst är det enkelt med catering och tankarna har gått fram och tillbaka men sen är svärmors köttfärspaj så god! min fästmans systers mans potatisgratäng likaså så det skulle vara roligt med en väldans mix av vad jag gillar som dom är bra på att göra... Nytta med nöje?

• snippy 19juli

jag skulle aldrig göra det! har man inte råd så vänta ett par månader. behöver inte va något speciellt. men inget knyt. lycka till

• Jessyt

varför inte låta alla ta med sig det dom själva vill äta? alltså man bara ta med till sig själv, det blir som en stor picknik.(stavat picknik rätt?)

• 20080802

Vet att detta är en "gammal" tråd men måste bara säga att jag tycker knytis är en strålande idé om man vill ha ett informellt kalas och kanske inte har råd att köpa allt färdigt. Bröllop måste ju inte vara på något särskilt sätt egentligen utan vi gör det till det vi vill ha!

Lycka till!

Svar på tråden Kan man ha ett knyt kalas?