• mct

Tårtfyllning och tårt botten

Hej!

Jag hade tänkt att göra en tårta av chokladtårtbotten. Som fyllning så ska jag ha chokladmousse. Vill gärna ha någon mer fyllning men vad? Har ni några tips på fyllning?

Vill gärna ha recept på en bra chokladtårtbotten!

Hade tänkt att ha sugarpaste på tårtan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-03 16:30
    Eller om vi skulle "vanlig" tårtbotten och chokladmousse en fyllning. Vad kan jag då ha mer för fyllning?

• Svar på tråden Tårtfyllning och tårt botten
  • Besservvisser

Något fruktigt och lite syrligt? Ren choklad kan vara för tung ibland. Passionsfrukt?

• bröllop080719

Vi ska också ha en chokladtårta men har hallon och passionsmousse i den för att den inte ska bli för tung och söt.

• lycklig78

Lime är gott till choklad. Bryter av..

• mct

Eller om vi skulle "vanlig" tårtbotten och chokladmousse en fyllning. Vad kan jag då ha mer för fyllning?

• Tjinglan

En syrlig hallonmousse passar jättebra till chokladmousse. Finns de som älskar apelsin till choklad också. Eller kanska polkagris/mint, kanske med en marängbotten i mitten?

Eftersom jag bakat bröllopstårtor på tre tidigare bröllop då kompisar gift sig så kan jag tipsa dig om att sugarpaste kan bli lite genomskinligt, så se till att ha ett ljust lager med någonting(smörkräm eller dyl.) runtom tårtan om du ska klä den med vit sugarpaste, så får du en helt vit tårta (annars kan alltså chokladen lysa igenom och mörka ner det vita)

mct skrev 2008-02-03 16:29:44 följande:
  • Kärlek08

Hallonmousse helt klart! eller möjligen päronmousse.

• MissDoe

Tårtbotten

5ägg
    3dl socker
    1 ½ dl mjöl
    1 ½ dl potatismjöl
    ½dl kakao
    2 ½tsk bakpulver

44 min 175 grader

vispa ägg & socker poröst,
    Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
    grädda i smörad & bröad form, jag brukar göra en "krage" av bakplåtspapper för att det inte ska pösa över. Jag smörjer alltså formen och klipper till en bred remsa av bakplåtspapper som jag trycker fast i fettet på kanten, bröar sedan botten av formen.
    Ger en hög (till 3 fyllningar) och saftig botten.

("jag" i texten är inte jag utan en annan tjej här på bt) Provade att baka den här botten idag och den blev helt toppen! Saftig och precis så hög och luftig som receptet lovade. Så om du fortfarande är inne på chokladbottnar kan jag verkligen rekomdera den här!

• emmalottan

dumlemousse är en riktig favorit, rätt söt men gudomligt god!
    säg bara till om ni önskar recept!

• mct

Ska pröva att göra en chokladtårtbotten och som fyllning ha hallonmousse och chokladmousse.

• Lycka o Kärlek

mct: har du recept på choklad- och hallonmousse? Vi tänkte ha dessa två i vår tårta på en chokladbotten, brownieliknande kanske? Än har jag inga recept!!

• Jiel o Deps

kakburken.se finns ju en massa man kan skicka efter, bla olika mousser. Är det någon som har smakat dem? Är det gott?

• malous

Testade det receptet och tårtbottnarna blev bra om än lite torra. Skulle kanske haft tre fyllningar istället för två dock (precis som föreslaget i texten ser jag nu).

MissDoe skrev 2008-02-07 19:08:17 följande:
    Tårtbotten5ägg3dl socker1 ½ dl mjöl1 ½ dl potatismjöl½dl kakao2 ½tsk bakpulver44 min 175 gradervispa ägg & socker poröst, Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smetengrädda i smörad & bröad form, jag brukar göra en "krage" av bakplåtspapper för att det inte ska pösa över. Jag smörjer alltså formen och klipper till en bred remsa av bakplåtspapper som jag trycker fast i fettet på kanten, bröar sedan botten av formen.Ger en hög (till 3 fyllningar) och saftig botten. ("jag" i texten är inte jag utan en annan tjej här på bt) Provade att baka den här botten idag och den blev helt toppen! Saftig och precis så hög och luftig som receptet lovade. Så om du fortfarande är inne på chokladbottnar kan jag verkligen rekomdera den här!
  • feb08

vi ska ha bakelsetårta, med browniebotten hallonmousse och mörk chokladmousse. Vi ska inte ha någon sugerpaste, utan istället är det ett rosa lager overt (från något spray) och sen en liten guldkrona. Supersöta...

• lycklig78

Vi valde choklad- och apelsinmousse. Älskar den kombinationen.

Svar på tråden Tårtfyllning och tårt botten