Rött på bröllop?
Min svärmor tänker ha en röd klänning på sig på vårt bröllop. Vad jag vet så skall inte gästerna bära rött då de tar bort blickfånget från buden. Stämmer detta? Vad säger jag i så fall till svärmor...?
Min svärmor tänker ha en röd klänning på sig på vårt bröllop. Vad jag vet så skall inte gästerna bära rött då de tar bort blickfånget från buden. Stämmer detta? Vad säger jag i så fall till svärmor...?
rött går väl bra? det är upp till var och en. eller i det här fallet upp till dej. om DU har ngt emot det får du säga till henne.
För mig är det tex självklart att min mormor ska ha en klarröd klänning. Det är den färg hon klär bäst i
Etikettsoraklet Magdalena Ribbing brukar skriva i sin spalt i DN att det här med att inte bära rött på bröllop bara är dumheter. Det krävs nog lite mer än en röd klänning för att brudgummens mor ska ta uppmärksamheten från bruden på ett bröllop! Så låt svärmor köra röd stass - men om hon har tänkt sig kortkort och superurringning kanske du ska säga ifrån lite försiktigt! :)
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=630707&viewAll=true
Ups, letade efter länken så länge att andra hann säga samma sak innan...
Enligt gammal tradition... Den kvinna som bär rött på bröllop sägs ha haft en relation med brudgummen...
Vet inte om den är en så gammal tradition egentligen. Känns mest som nypåkommet trams...
Kanske strunta i vad "alla säger" och gå efter ditt eget tycke. Är det okej för dig att hon bär rött?
Jo precis, jag struntar nog i det... Men tack då vet jag vad som gäller =)
Ja brudgummens mor lär väl ha någon slags "relation" med brudgummen, hihi! Nä, skämt åsido så tycker jag ofta att brudens och brudgummens mor har starka färger och syns på bröllop, och jag tycker att det både är rätt och fint, mödrar har ju ändå en särställning bland bröllopsgästerna!
Det om att den som bär rött skulle haft ihop det med brudgummen är bara en skröna och ingen tradition. Ja fast i vart fall var det rätt; jag hade röd brudklänning och hade definitivt haft ihop det med brudgummen
Tittar man rent historisk så bar gärna bruden röd kjol i bondeklassen i de områden som man allmänt utnyttjade folkdräkten.
Så Zozo du var helt rätt (om du tillhör bondeklassen)
Paeonia
Zozo - och vilken röd klänning sen!! Den var verkligen jättesnygg och du såg toppen ut i den!
nja idag så är det väl inget som säger att man inte kan ha rött på bröllop vad jag förstått. så länge bruden inte har det själv då.
En utveckling av frågan... Om man nu som brud har tänkt att ha rött själv (vilket jag funderar på) bör man meddela gästerna det så att de slipper komma i rött och känns sig dumma? Och hur gör man i så fall det på ett snyggt sätt?
Skriv att rött är bokad för bara bruden..
20080802 skrev 2008-02-10 10:42:27 följande: