• Miss Isa

Vad säger ettiketen?

Ska man ge gåvor till ett brudpar som gift sig i smyg?

• Svar på tråden Vad säger ettiketen?
  • anne på grönkulla

nja, förmodligen har de ju gjort det för att slippa uppvaktning och ståhej. Men en gåva - om ni vill ge något - lär ju inte heller vara ovälkommen. Så om ni kan ge nåt under former som inte är liksom stor uppvaktning så är det väl trevligt att uppmärksamma dem så.

Kort sagt - om ni har nåt ni verkligen vill ge dem, ja, men gör ingen stor grej av det. Om det mest för grejen att uppvakta, skippa det, men skicka ett fint kort.

• Blondie77

Etiketten säger att om man blir bjuden på bröllop (antar att det gäller även om man bara är bjuden till festen) ska man ge en gåva oavsett om man kan komma eller inte, däremot säger nog inte etiketten att man ger en gåva om man varken är inbjudan till vigseln eller festen.

• MrsFellerA

Svårt att säga tycker jag. Som "anne på grönkulla" säger så har paret förmodligen gift sig i smyg för att de inte vill ha en massa uppvaktning och ståhej.

Rent etikettsmässigt är en bröllopsgåva en present för att lyckönska det gifta paret och deras fortsatta liv tillsammans. Alltså inte en "betalning" för att man har varit på vigseln och/eller festen.

Vi ska gifta oss i hemlighet och vi förväntar oss inga presenter från någon i efterhand. Inte skulle vi på något sätt ta illa upp om någon kommer med något, det skulle ju vara otroligt otaktiskt och illa.

Om ni känner att ni vill ge någonting så gör det - det är ju bara en fin gest från er sida.

• Miss Isa

Det är vi som har gift oss! Och nu är det så här attvi har fått presenter av några och när vi vill visa våra fina presenter så tar folk illa upp och vi får hhöra saker som: "Vi har minsann inte köpt nåt" eller "Varför har ni fått så fina presenter ni har ju inte haft nån fest" och jag blir jätte ledsen när jag hör sånt! Dels för at jag får dåligt samvete som tagit emot dessa fina presenter (men det är ju inte ja som tvongat dom att ge oss dessa) och ör att jag känner att jag inte kan visa dom för då kommer komentarerna!!! Allt känns bara så jobbigt!!

• Bride in England

Namen, VA?! Det kan val inte ni hjalpa, att ni har fatt presenter. Man tackar ju inte nej till gavor, det ar oforskamt. Det kan du saga till de som fragar. Att ni hade inte fragat efter gavor, men att det ju ar oforskamt att tacka nej till en gava som nagon ger en. Att de inte ska ta illa upp, for ni forvantar er ingenting av nagon, och att ni mest kanner er obekvama nar folk ger er presenter - men som sagt ni kan ju inte ge tillbaka dem!!!

• Efter 11 år är det min tur

Jag håller med B I E .Det kan väl inte ni hjälpa.. Vi valde också att smyga iväg med vårat bröllop men har mottagit en del presenter iallafall vilket är jätte kul och var uppskattat.
    Miss Isa skrev 2008-02-01 12:36:31 följande:

Det är vi som har gift oss! Och nu är det så här attvi har fått presenter av några och när vi vill visa våra fina presenter så tar folk illa upp och vi får hhöra saker som: "Vi har minsann inte köpt nåt" eller "Varför har ni fått så fina presenter ni har ju inte haft nån fest" och jag blir jätte ledsen när jag hör sånt! Dels för at jag får dåligt samvete som tagit emot dessa fina presenter (men det är ju inte ja som tvongat dom att ge oss dessa) och ör att jag känner att jag inte kan visa dom för då kommer komentarerna!!! Allt känns bara så jobbigt!!
  • MrsFellerA

Miss Isa
    Ja se folk...
    Förstår till fullo din sits, för vi har faktiskt "oroat" oss för samma sak. Att vi ska få något från nån och så tar någon annan illa upp... I grund och botten beror det nog på att folk isf känner att de själva "måste" ge något, för ingen vill ju vara sämre...

Det bästa att göra i situationen är nog att soligt le och säga att "Ja...det var ju absolut inget vi förväntade oss, men man kan faktiskt inte tacka nej när någon ger en en present." Om folk fortfarande ta illa upp och häva ur sig knepigheter så får dem vill göra det då...det är faktiskt helt och hållet deras eget problem. Och till dem som ger tackar man med ett "Ojdå - inte hade ni behövt, men tack så mycket!" Man får helt enkelt spela sina kort diplomatiskt...

• MrsFellerA

Eller så är man helt ärlig och säger till personer som tar illa upp att "Ja, nu är det faktiskt så att vi inte kan tacka nej till någon som vill ge oss en gåva. Du behöver inte alls ta illa vid dig för det och vi förväntar oss faktiskt ingenting från någon." Men det beror ju lite på vad man tror att personen ifråga klarar för svar...

• Bride in England

Det tycker jag lat perfekt! Sa hade jag sagt Det ar raka och arliga ord som inte kan missuppfattas och hur ska de argumentera mot det?

MrsFellerA skrev 2008-02-01 15:27:32 följande:
    Eller så är man helt ärlig och säger till personer som tar illa upp att "Ja, nu är det faktiskt så att vi inte kan tacka nej till någon som vill ge oss en gåva. Du behöver inte alls ta illa vid dig för det och vi förväntar oss faktiskt ingenting från någon." Men det beror ju lite på vad man tror att personen ifråga klarar för svar...
  • lycklig78

Det gör man som man vill tycker jag. Etiketten säger att man inte "behöver", men vill man så får man såklart. Skulle det varit någon av mina närmsta vänner så hade jag köpt något.

• Miss Isa

Tack för att ni finns och för att ni ger några kloka råd! Det värsta är ju att det är våra föräldrar som kläcker dessa dumma komentarer så...

• anne på grönkulla

Jisses! Säg som det är - "vi kan inte ta ansvar för andras agerande, men vi är inte så oartiga att vi tackar nej om folk vill uppvakta oss i efterhand".

• Bride in England

Det tycker inte jag spelar nagon roll. Sag det till foraldrarna, de kanske dessutom behover hora att ni inte kanner er "svikna" av dem for att de inte gav er presenter. Kommer nog kannas battre nar ni har sagt som det ar o slipper bekymra er for att de ska kommentera mer.

Miss Isa skrev 2008-02-01 17:12:37 följande:

Tack för att ni finns och för att ni ger några kloka råd! Det värsta är ju att det är våra föräldrar som kläcker dessa dumma komentarer så...
Svar på tråden Vad säger ettiketen?