• Silva79

Vilka måste man bjuda...

Jag hade tänkt mig bara närmsta familjen, dvs föräldrar och syskon med familj.
    Min mamma påpekade att jag iaf måste bjuda mina farföräldrar, av olika anledningar skulle jag helst slippa ha med främst min farfar. Kan man låta bli att bjuda dom? Tycker ju lite synd om farmor, henne skulle jag gärna ha med men jag kan ju inte bjuda bara henne heller...

• Svar på tråden Vilka måste man bjuda...
  • Mirri

Rent krasst så MÅSTE du inte bjuda någon utöver de ni själva vill ha där. Vi kommer göra det ändå, för jag orkar inte med sura miner. Det skulle förstöra dagen för mig lika mycket som att ha folk där jag kanske inte är överförtjust i... Men i slutändan är det erat beröllop och ni som bestämmer.

• Nessan

Klart du inte måste någonting alls! Har du desstom avgränsat gästlistan till bara familjen är det ju ännu tydligare. Det skulle kanske vara mer känsligt att inte bjuda farföräldrar om mostrar och kusiner mfl. var bjudna, men har man ett så litet bröllop som ni valt så tror jag nog alla respekterar det.

• Mirri

*bröllop menar jag så klart

• jennysnartfru

Du/ni måste ingenting. Det är er dag! Glöm inte det. Sen kommer ni säkert få känna på vad otroligt mycket åsikter folk har om ens bröllop. Min mamma ska ständigt ändra på allt vi beslutar och hon vet bättre eftersom hon själv varit gift, numera skild. Försöker förklara för henne och andra att tiderna förändras, man behöver inte göra som man alltid gjort. Det finna många traditioner som jag och M2B vill ändra på, för annars blir det inte vårt bröllop. Vi bjuder definitivt inte hela släkten, det är väl ingen släktfest vi ska ha. Vi har prioriterat våra vänner och närmaste släkten, sen i vårt fall så umgås vi inte med alla i släkten.

• Zozo

Vi bjöd endast föräldrar och syskon med familj av släkten. Jag hade gärna haft med mormor men eftersom morfar inta kan resa och att makens mormor inte ville fatta att hon inte var i stand att resa, sa bjöd vi ingen av far/morfôräldrarna.

• Silva79

Zozo: Bjöd ni vänner utöver föräldrar och syskon?

• Zozo

Ja, vi var 31 sammanlagt, varav 16 var vi och vara familjer. Annars var det de vänner/par vi kânde stod oss närmast.

• hummledummle

Man kan bjuda de man vill.. Det är ju din stora dag så varför bjuda de man inte vill ha med på sitt bröllop. Jag själv har bara bjudit vissa från min släkt sida av olika själ bland annat för att jag alldrig träffar eller pratar med vissa... Så gör som du själv känner och tänk på dig själv i första hand... De kan bli lite sura men det får det ta.. Lycka till nu..

• crello

Man behöver inte bjuda alla bara för man är släkt! Vi ska inte bjuda min pappa mina halv syskon och mina farmor och farfar för dom har inte börjat vara nyfikna på mitt liv förrän för ca ett två år sedan och jag är nu 21... Så dom som man inte känner för skiter man i bokstavligt talat! Det är till och med så att min styvpappa ska följa mig till altaret. Min riktiga pappa får stå sitt kast!!! Nä du vännen, gör som ni vill, skit i vad andra säger de mår man bara dåligt, tro mig!
    Hoppas de löser sig!

• Silva79

Problemet med farmor och farfar är att farmor har ingen aning om problemet med farfar och att det inte är min sak att berätta det för henne heller. Så bjuder vi inte dom kommer hon inte att kunna förstå varför. Känns så taskigt samtidigt som att farfars närvaro troligtvis kommer att förstöra stämningen lite för oss. Så komplicerat allt ska vara, suck...

• Eva Marianne

Som flera andra har sagt är det er dag och ert bröllop det handlar om och givetvis är det vid ett sånt tillfälle, man vill ha dem runt sig som man vill och helst inga andra.
    Vi hade samma "problem" med både familj och bekanskapskrets och beslutade till sist att göra hela alltet till en högst privat tillställning som ingen utöver våra två vittnen visste om. Vårt bröllop blev en av de bästa dagarna i mitt liv och såhär efteråt är jag ganska övertygad om att det inte hade varit så, om vi inte gjort som vi gjorde.
    Nu menar jag inte att ni också ska göra bröllopet litet utan att ni ska göra det med precis de personer ni vill ha med, runt er.

• 20080301

Ni bjuder väl dom ni vill bjuda och inga andra.

• förlovad julafton 2007

Jag håller med ovanstående skribenter om att det inte finns några måste för vem man vill bjuda...men man ska inte heller gå runt med skuldkänslor. Kompromisser finns. Kanske kan ni välja att bjuda fler till vigseln men bara ett fåtal till festen (Man kan ju alltid skylla på ekonomi om man inte vill förklara sig närmare). En hel del gör så har jag förstått.

Om man vill kan man hålla det till en större inbjudan till vigseln men man kan också ordna en brunsch dagen efter för alla/några av de som inte kom på festen. Ett annat alternativ är att man bjuder till vigsel och mottagning för att sedan åka vidare till ett tredje ställe för festen. Kanske omständigt men om det får dagen att bli så bra som den kan bli är det nog värt det tycker jag.

Lycka till

• IdaAstrid

crello,

så underbart att höra någon stå på sig!

I övrigt - klart man kan låta bli. Min mormor har bett att inte bli bjuden eftersom den man hon är gift med sedan 15 år inte kan uppföra sig bland folk. Ska göra en kupp och bjuda henne på bröllopsfesten senare i sommar, men då inte berätta att det är en bröllopsfest hon ska på. Utan i stället på något för henne mig och mamma. De bor inte i närheten så det är ju klart enklare att göra så här för mig än för många andra.

• Dockan75

Hej,

Du får bjuda vem du vill, finns inga måsten!
    Men jag kan hålla med om att det är svårt. Vart drar man gränsen osv.
    Bjud de som kommer förgylla er dag och inga andra tycker jag.
    Själv ska vi inte bjuda min mormor som inte kan uppföra sig och alltid är nedlåtande. Så är det bara!

Lycka till!

Kram

Svar på tråden Vilka måste man bjuda...