• OT Neovletta, någon?

    Mån 28 jan 2008 22:13 Läst 5366 gånger Totalt 16 svar
    Lady o Lufsen
    Visa endast
    Mån 28 jan 2008 22:13

    Har aldrig själv ätit p-piller så jag har ingen som helst aning om hur det funkar...annat än den informationen som finns i förpackningen då

    Era erfarenheter mottages tacksamt!

    Fördelar?
    Nackdelar?

    Tackar gör Lady

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Mån 28 jan 2008 22:29 #1

    Ingen?

  • gustaf­matild­a
    Visa endast
    Mån 28 jan 2008 22:46 #2

    Jag började äta p-piller för drygt två år sen, men efter ett år övergick jag till Nuva-ring istället. Så här upplevde jag pillerna:

    Fördelar:
    * mensvärken lindras, dock inte helt.
    * bra skydd om man tar dem som man ska.

    Nackdelar:
    * det kan vara svårt att komma ihåg att ta vid samma tidpunkt.
    * man får i sig för mycket hormoner vid ett och samma tillfälle, och kissar ut det mesta, vilket inte är bra för miljön.

    Fördelar med vaginalring:
    * mensvärken lindras här med.
    * du har i den i tre veckor, sen tar du ut och är utan i en vecka innan du sätter i en ny. Allt du måste göra är att anteckna i kalendern vilka veckor det ska göras. Mycket enklare!
    * Du får i dig en jämn hormonhalt, och när ringen är använd lämnas den till apoteket.

    Nackdelar med vaginalring:
    * det enda jag kan komma på är att den någon gång glidig ut under sex, men det är bara att stoppa i den igen. Inget allvarligt alltså.

    Sen får man komma ihåg att allas kroppas reagerar olika på preventivmedel. Så testa dig fram för att hitta det rätta för dig! Lycka till!

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Mån 28 jan 2008 22:57 #3

    Tack gustafmatilda!

    Problemet är att det är inte jag som använder dom...och dom används inte i preventivt syfte, utan i medicinskt.

    För utom det du ovan beskrev- fick du andra symptom?
    Viktuppgång?
    Humörsvängningar?
    ...annat?

  • Tis 29 jan 2008 07:52 #4

    Hej!

    När jag började använda Neovletta för ca 1½ år sen hade jag mens den första månaden. Inte så mycket, men lite hela tiden. Det var jättedrygt. Sen gick jag upp ca 8 kg på ett år också. Vet inte om det bara berodde på pillren. Förmodligen hängde det samman med att jag blev sambo och allt mys som det innebar. Jag gick upp även förra gången jag åt piller (åt inte Neovletta då), men problemet med mens i en månad hade jag inte då. Det är säkert olika för olika personer, men tydligen är det inte jätteovanligt. I övrigt har jag inte haft några större besvär. Har mindre humörsvängningar och kortare mensperiod (4-5 dagar).

    På vilket sätt används dom i medicinskt syfte? Vet att Yasmine tex är bra för dålig hy.

  • 666bab­y
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 07:59 #5

    Jag använde Neovletta i sex-sju år. Som sagt är det individuellt hur p-piller påverkar kroppen, personligen skulle jag aldrig stoppa i mig hormoner under så lång tid igen. Det känns helt fel. "Bra" biverkningar: mindre mens och mensvärk. Dåliga: minimal sexlust (jag kan säga med 90% säkerhet att det var pga pillren, för den återkom när jag slutade även om inget annat förändrades), illamående.

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 08:40 #6

    Min ena dotter lider av ett tillstånd som heter PMSDysfori och det innebär bland annat att hon har alldeles för låga värden av östrogen...trots att hennes hormoner nu ska skjuta i höjden
    Hon har ingen balans mellan sina hormoner och det är det dom nu hoppas ska regleras...
    Det skulle vara väldigt tråkigt om pillrena leder till kraftig viktuppgång.

    miss u skrev 2008-01-29 07:52:23 följande:


    På vilket sätt används dom i medicinskt syfte?
  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 08:46 #7

    miss u:

    I inlägget innan så skrev du att du har mindre humörsvängningar och kortare mens...

    Menar du att du med pillren hade mindre humörsvängningar eller menar du att det blev bättre när du slutade?

    PMSDysfori innebär ,bland mycket annat , att humörsvängningarna tar sig uttryck över det "normala"...jag skulle närmare beskriva dom som utbrott...

  • Tis 29 jan 2008 09:36 #8

    Hejsan Lady.. för min del gällde det inte just de här pillrena, utan en annan sort men det är ju hormonpreparat i alla fall.

    Jag tog först desolett som funkade fôrträffligt pa mig. Jag fick sedan en felaktig diagnos pa förhöjt blodtryck och jag fick da ett annat märke, som jag faktiskt inte kommer ihag vilket det var.. Jag fick i princip ALLA (utom de värsta) biverkningar som star i den kursiva texten.. Mens varannan vecka som varade i 6-7 dagar, humörsvängningar, illamaende, pa gränsen till depression, total franvaro av libido och framför allt extrem acne i ansiktet, som âven efter 10 ar kommer och gar. Det blev helt enkelt fel i hormonbalansen nagonstans. För manga funkar det pa andra hallet, men jag vill bara lägga till att det KAN bli precis tvärt om och DET är ett helsike.. fast da var jag ju en av de där pa 10 000, eller vad det star...

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 10:48 #9

    Nämen Zozo Fyyy, vad jobbigt!
    Vi får ju hoppas att hon inte tillhör den gruppen.

    Efter hur lång tid av ätande kan man se eventuella biverkningar?

  • Tis 29 jan 2008 11:11 #10

    För mig gick det ganska fort - ett par veckor bara, knappt

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 11:15 #11

    Vad tokigt det kan bli...då kan ju hon bli värre än innan ...och må värre än innan.

    Jag fick inga svar av barnmorskan när jag frågade eftersom det är "så himla individuellt" och nu ska vi inte dit förrens om ett halvår för ny provtagning.

    Vi får hoppas på det bästa ju

  • Tis 29 jan 2008 11:18 #12

    Men det ÄR ju det; det finns massor av tjejer som det funkar toppen för och jag hoppade alltid över att läsa det finstilta förr. Numera läser jag det alltid, för man KAN faktiskt vara en av de där 1 pa 10000 som reagerar fel...

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 11:21 #13

    Jo, jag vet å med hennes tur i livet så ska hon väl tillhöra dom där microprocenten

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Tis 29 jan 2008 11:22 #14

    Näe då...vi får helt enkelt avvakta och hoppas på det bästa!

  • E hjärta A
    Visa endast
    Ons 30 jan 2008 09:07 #15

    Jag har ätit P-piller i ca 10 år. Neovletta de senaste ca fyra åren. Jag har inte märkt några biverkningar vad jag vet. Det skulle i sådana fall mindre mens och torrare slemhinnor. Men jag tillhör väl oxå de där lyckliga som aldrig har haft problem med varken mensvärk eller rikliga blödnigar.

  • Lady o Lufsen
    Visa endast
    Ons 30 jan 2008 10:20 #16

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter
    Vad olika det kan vara...skönt att höra!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll