• ester

Klädsel: valfri

Fick för några veckor sedan en inbjudan till bröllop, vilket ska bli jätteroligt! Men, vad menas med valfri klädsel? För att dra det hela lite till sin spets så kan man komma i allt från Sverigedräkt till jeans (inte för att någon kanske har jeans på sig på ett bröllop, men ändå) som jag tolkar det. Hur ska man som gäst veta att man inte är för uppklädd eller nerklädd?

• Svar på tråden Klädsel: valfri
  • Bina

Fråga! Det hade jag gjort! Jag antar att det är festklädsel efter smak och tycke...

• Gigla

Klä dig som du skulle göra om du skulle gå på en vanlig fest.
    Att man skriver "valfri" betyder att det inte är tvång att ha mörk kostym, frack eller smoking.

Ha det så trevligt!!

• Pingstbruden

Jag har inte skrivit nånting i våran inbjudan ang klädsel så det tar väl gästerna som valfri.

Med valfri tänker jag mig att om du vill ha folkdräkt så är det ju verkligen speciellt och helt okey, förövrigt att man ska inte vara för uppklädd typ frack o långklänning (för då bör det stå det)utan kanske kavaj o byxor eller kostym för männen absolut inte nödvändigt med slips och damerna en kjol o blus eller klänning vilken längd man vill.

• Jj?

Ring och fråga vilken nivå de önskar att folk ska klä sig på. Klädkoder är ju till för att hjälpa gästerna! (Det är lika otrevligt att vara mest uppklädd som att vara minst uppklädd) Väljer folk att skippa klädkod så får man som gäst våga fråga!

(Eller gör som jag som anser att miniminivån för bröllopskläder är kavaj och därför hade jag och min sambo haft mörk kostym och "kavajklänning")

• Jj?

Fast Pingstbruden, om klädkod saknas så betyder det högtidsdräkt... Så om någon av era gäster kommer i Frack/folkdräkt/uniform så är det de som har följt klädkoden. *ler*

• Bina

Pingstbrud - förstår hur du tänkt, och hoppas att era gäster också gör det. Tyvärr betyder inget frack, d v s högtidsklädel...

• elique

Pingstbruden
    I så fall skulle du skrivit "kavaj". Inget betyder högtidsklädsel.

• safiren

Vi funderade också på att skriva valfri men ändrade sedan till "sommarkavaj". Det är visst snäppet under "kavaj". Tur att vi gifter oss sommartid. Vi tyckte inte att våra gäster skulle behöva köpa nya kläder för att gå på vårt bröllop, huvudsaken är ju att de kommer tycker vi. Skriver man klädkod är det nog lättare för gästerna också, tror jag.

• Charlottsky

Står det klädsel:valfri så kan man t e x ha en snygg kjol och en snygg top eller en kort klänning avpassad för årstiden. Snygga festbyxor + top går också bra. För en kille passar det med ljus kostym eller snyggbyxor + uddakavaj med eller utan slips. Skjortan behöver inte vara vit utan kan vara i färg.

• dea

jag blir jämt förvirrad när det står valfri... dels språkligt, det låter nästan som om det var valfritt att ha kläder på sig ( ) , men dels för att det inte ger så mycket info....
    Här tycker de flesta det är jämförbart med kavaj, eller festklädsel. Men man kan få se nån i jeans-kjol också till exempel.

• Texas

Jag tycker det är dumt att skriva "valfri" klädsel, det bidrar bara till förvirring bland gästerna. Det finns ingen sådan klädkod. Klädkoden Kavaj är något alla gäster borde klara att fixa. Alla män borde ändå ha en kavaj som de kan dra på sig och alla tjejer borde kunna hitta någon kjol, sommarklänning eller dräkt att sätta på sig. Jag rekomenderar starkt att inte skriva valfri klädsel om ni inte vill att alla gäster ska ringa till er och fråga vad de ska ha på sig. Skulle ni tycka att det var ok om någon nu kom med jeans på sig?

• Pingstbruden

Ja nu svarade jag ju på esters inlägg, jag själv har inga problem med mina gäster och deras kläder, har inte skrivit klädsel pga att inbjudan är på engelska och då är det inte vanligt att man skriver klädsel.

• Chaos

På vårt bröllop får gästerna klä sig hur dom vill, huvudsaken är väl att dom kommer. Vi skriver inte ut klädsel, men jag tror inte att någon kommer att komma i långklänning och frack i alla fall

• Texas

Vad gäller klädsel. Tycker jag att Magdalena Ribbing skrev ett mycket bra inlägg i DN 18 feb 2002. Se länken nedan. Jag vidhåller att jag tycker det är viktigt att skriva ut klädsel och då inte valfri för detta förvirrar bara.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=1415&previousRenderType=1

Svar på tråden Klädsel: valfri