• klarafärdigagå

Har alla den dagen frieriet skedde som förlovningsdag?

Ska fria till min sambo den 29/2.... Har alla som friar den 29/2 ha detta som sin förlovningsdag? Vi firar 6,5 år i början av april och jag funderar på om det är en mer romantisk dag... Den 29/2 finns ju inte alla år och det tar ju ett tag att välja ringar å få dem osv... Hur tänker ni andra??

• Svar på tråden Har alla den dagen frieriet skedde som förlovningsdag?
  • 17jan2009

Jag måste säga att jag blev jätteförvånad när vi förlovade oss över "hur man ska göra". Jag friade till min kille när vi var på resa i april och vi betraktade oss som fölovade från den dagen.

När vi kom hem och skulle beställa ringar insåg jag att de flesta verkar göra tvärt om, skaffa ringarna först och förlova sig sen på en planerad dag som båda vet om i förväg. De tyckte att det var lite märkligt att vi var förlovade fastän vi inte hade ringar.

Sedan dess har jag också hört om par som förlovar sig och sedan en dag friar den ena parten. Då verkar det som att förlovningen inte hör ihop med att man ska gifta sig.

Jag resonerade så här, det är minnet av att jag friade till min kille som vi vill fira. Den känslan var obeskrivlig och jag skulle inte kunna tänka mig att ha någon annan dag, som "passar" bättre som förlovningsdag.

Jag har aldrig varit så nervös tidigare i mitt liv som den kvällen då jag hade bestämt mig för att fria... Och så skönt det var när han sa ja. Där har du verkligen något att se fram emot oavsett vilket datum ni skriver i ringarna!

Lycka till!

• Pumpkin

Vi har den dagen då han friade OCH vi förlovade oss som förlovningsdag. Han hade köpt våra ringar och friade på en restaurang...

• Hofsan

Vi hade inget direkt "frieri" utan bestämde oss bara för ett datum som vi skulle förlova oss på. Vi har valt att gifta oss så nära förlovningsdatumet som möjligt(skiljer en dag)

• Jessyt

det verkar inte direkt finnas ett sätt som man ska göra, alla gör ju verkligen olika. vi gjorde så att vi bestämde tillsammans, beställde ringarna och sen förlovade oss på julafton som vi bestämt.

• Anettan73

Vi förlovade oss dec 03. Men Tobbe Friade till mig våren 07.

Ja d e klurigt det där...

• tolonta

Vi gjorde likadant. Han friade till mig, och det är vår förlovningsdag. Ringarna valde vi senare, och av olika omständigheter höll vi förlovningen hemlig ett tag. Vi hann hinna få ringarna, och ha dem hemma en dryg vecka innan vi satte på oss dem... Men i guldsmedsbutiken var det mer ett konstaterande att "jaha, då vill ni ju ha ringarna så snart som möjligt då" när vi beställt dem.

17jan2009 skrev 2008-01-28 19:20:55 följande:
    Jag måste säga att jag blev jätteförvånad när vi förlovade oss över "hur man ska göra". Jag friade till min kille när vi var på resa i april och vi betraktade oss som fölovade från den dagen. När vi kom hem och skulle beställa ringar insåg jag att de flesta verkar göra tvärt om, skaffa ringarna först och förlova sig sen på en planerad dag som båda vet om i förväg. De tyckte att det var lite märkligt att vi var förlovade fastän vi inte hade ringar.
  • hondafreak

Vi förlovade oss i mars men vi friade på sommaren nån gång. Tycker inte behöver vara samma datum, spelar liksom ingen roll för mig.

• Mummy

Vi förlovade oss långt innan vi bestämde oss för att gifta oss.

• Daghall

vi bestämde innan att vi skulle förlova oss å så satte vi ett datum som vi ville ha. så det datumet står i ringarna.
    Vi bestämde datum för vi vill göra d enkelt för oss. vi blev tillsammans den 7e så då förlovade vi oss den 7e (olika månader dock) å nu när vi ska gifta oss har vi också ett datum att komma ihåg lätt, 14/2 (alla hjärtans dag + att 14 delat i 2 = 7)

ni gör som ni tycker e bäst

• Tessa P

Jag tycke att dagen det frias på är förlovningsdagen. Har alltid tyckt att det är lite konstigt att bestämma att man ska förlova sig innan man gör det.

När min sambo väl friar så är det datumet som graveras in i ringarna oavsett om han köper ringarna innan eller om vi gör det tillsammans efteråt.

• Disan

frieriet var den 11e januari och sen har vi designat våra ringar och beställt dom och vi förlovar oss på skottdagen. vi gifter oss på midsommarafton.. eftersom de sker så snart inpå så bestämde vi oss för förlovning på skottdagen eftersom de är en speciell dag så att man alltid kommer ihåg den. 11e januari hade jag nog glömt lika fort tror jag

• Bambo

Hej! Jag och min sambo bestämde tillsammans när vi skulle förlova oss, vi har valt våran treårsdag dvs. vi kommer att förlova oss den 11/2, det är rätt snart nu... mysigt! Vi har tillsammans varit och kollat ut ringar, är så glad för att vi verkligen gick runt och tittade en massa för tillslut hittade vi de ringarna som var perfekta för oss.

• 20080802

Håller med om att det är lite konstigt. I princip är man ju förlovad när man bestämt sig för att gifta sig och vice versa. Sen finns det ju de som förlovar sig utan att ha bestämt NÄR de ska gifta sig och det kan eventuellt hamna långt fram i tiden. Fine with me.
    Jag friade till min man totalt oromantiskt en kväll i sängen helt apropå. Så vi ordnade en förlovningsdag då vi fick en liten romantisk stund för oss själva i vacker miljö och bytte ringar vi köpt gemensamt. Känns helt ok att ha det som förlovningsdag och inte den dagen då jag råkade kasta ut frågan.

Men vill du hålla på principerna tycker jag att du gör helt rätt!

• 20080802

TS: glömde lite av vad du sagt från början. Tycker att skottdagen är en nog så romantisk dag som förlovningsdag. och tänk vad ni kan fira extra vart fjärde år när den 29:e dyker upp!! Efter att man gift sig så känns inte förlovningsdagen som någon särskilt viktig dag ändå tycker jag.

• Silva79

Vi har inte haft något frieri och det kommer inte bli nåt heller. Vi har gemensamt bestämt (ok då, jag har pushat lite, hehe) att vi ska gifta oss. Förlovningsdagen blir på Måndag 4 feb då vi har vår 3-årsdag som par. Troligtvis har vi inga ringar tills dess eftersom vi slutligen bestämde oss i början av denna veckan och vi inte haft tid att titta på ringar ännu (vi jobbar olika skift). Men vi har ju varandra :)

Vi ska gifta oss 5 Juni om allt går i lås som vi tänkt oss.

Förlovning och giftemål hör ihop!

Svar på tråden Har alla den dagen frieriet skedde som förlovningsdag?