• bridesilly

Resecheckar ?? förklara för mig snälla

Vi önskar oss resecheckar i bröllopspresent (tror vi) Hur funkar dom? Kan man lösa in dom efter resan till pengar eller?

Ja vi vet att många tycker dom är krångliga med mera men vi vill veta hur det funkar inte hur krånligt det är

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 15:39
    resecheckar på typ forex då menar jag, själva resan är redan betald!

• Svar på tråden Resecheckar ?? förklara för mig snälla
  • malous

De avråder från dem på växlingsställena och jag tror inte att det är enbart av egenintresse (de säljer ju resecheckar också).

• malous

De funkar väl så att de är som en valuta fast man måste växla in dem i valuta. De är försäkrade genom sina nummer så man kan få tillbaka dem/spärra dem om de blir stulna. De går ej att växla in överallt och växlingskursen/fördelaktigheten av att ha med sig dem är oftast åt det sämre håller men det varierar.

Man måste välja vilken valuta man ska ha dem i också.

Som jag förstått det.

Jag skulle hellre önska mig pengar i resmålets valuta om man vill göra det lite roligare fast själv använder jag alltid visakort i första hand.

• bridesilly

Man kan inte önska sig kort av gästerna det är därför vi funderade på resecheckar.
    anne på grönkulla skrev 2008-01-27 15:54:31 följande:

sv.wikipedia.org/wiki/ResecheckDet är ett dyrt sätt att ha med sig resevaluta på - enligt min erfarenhet. Ha ett bra kort istället!
  • anne på grönkulla

Men eftersom checken ska signeras såväl vid köp som vid inlösen av samma person (det är liksom den kopplingen till ägaren som är den s k fördelen med dem - löses de inte in av köparen så ska det inte gå) så tror jag inte de löser ert problem.

• bridesilly

Vad kan man annat önska sig till resan?, rena pengar vill vi inte be om. Presentkort på forex (eller finns det??) eller vad?

• Pingi

Pressentkort hos Resia fins, om det är av intresse.

• bridesilly

är det på resan eller till resan? vi har ändrat vår önskelista till presentkort istället. Själva resan är redan betald. Vi vill mer ha ett bidrag till russel på resan helst då som presentkort eller liknande

Pingi skrev 2008-01-27 17:09:16 följande:
    Pressentkort hos Resia fins, om det är av intresse.
  • Pingi

Inte till pengar men till annat om ni behöver typ hybil, speciella platser på flyget, utflykter eller liknande. Men sånt kanske också redan är betalt? Tycker de kan orda det mesta förutom just rena pengar.

• bridesilly

ok tack då vet jag

Pingi skrev 2008-01-27 19:57:55 följande:
    Inte till pengar men till annat om ni behöver typ hybil, speciella platser på flyget, utflykter eller liknande. Men sånt kanske också redan är betalt? Tycker de kan orda det mesta förutom just rena pengar.
Svar på tråden Resecheckar ?? förklara för mig snälla