• Trisen

Snälla förklara nån för mig...

Om man är förlovad så skall man ju gifta sig. Men, man kan också vara förlovad fast man inte alls tänker gifta sig. Så långt är jag med. Med varför skall det för endel frias om man redan är förlovad?

Kanske jag inte förstår för att jag är från Finland, här har jag aldrig hört talas om detta. Har man förlovat sig så har man. Varför tusan skall enadera då fria en gång till??? Vad betydde då den "första" förlovningen?

Menar nu absolut inget illa till de som gör så! Jag undrar bara om någon kan förklara varför, vad är tanken bakom? Det verkar vara så himla vanligt i Sverige, ialla fall om man läser här på BT :)

• Svar på tråden Snälla förklara nån för mig...
  • Bride in England

Haller med, ar alltid lika forvanad nar jag har att folk tolkar traditionerna lite som de vill i Sverige. I England friar killen till tjejen eller tvartom, alternativt kommer overrens om att forlova sig, vilket betyder att man har bestamt sig for att gifta sig. Ofta borjar man planera brollopet inte sa langt efter. Att forlova sig innebar ju traditionellt sett att lova att gifta sig med varandra. Ett frieri leder saledes automatiskt till forlovning. Men det ar manga som har starka synpunkter pa detta, att man "far val gora som man vill" osv. Enligt mig ar det en fin tradition som borde bevaras, men sen ar ju Sverige inte sa mycket for att bevara traditioner.

• tonårsmorsa

Om man har friat och förlovat sig så kan det hända att saker kommer emellan, tiden går och bröllopet får vänta. När man sedan långt senare känner att tidpunkten passar ser jag inget konstigt med att man "friar" igen. Visst kanske frågan "Vill du gifta dig" inte passar riktigt då för det antar jag att man redan vet att båda vill, men man kan ju fråga "Vill du gifta dig ex. nu i sommar".

• Sommarliv

Jag hade aldrig hört att man friade flera gånger innan jag läste det här..

Jag friade för at vi skulle gifta oss. Visst gifte vi oss inte när vi hade tänkt på. Men då fick vi en son i stället..
    o vi väljer att gifta oss i år.

• tonårsmorsa

Sommarliv:
    För oss har det också kommit barn mellan förlovning och bröllop (och barnen har hunnit bli tonåringar ). När ni väl bestämde datum, hur tog ni upp frågan då? Hos oss var det jag som slog näven i bordet och sa att nu är det dags, inte så romantiskt. Så nog förstår jag dem som väljer att falla på knä en andra gång.

• Sommarliv

vi hade ett datum föra året.. så vi flyttade bara fram till en lördag som var den 19 i år.. O det som passade oss o alla är nu i juli.. så det blev så enkelt..

• tonårsmorsa

Sommarliv:
    Att bara flytta datum ett år är ju inte så mycket. För oss hinner det däremot gå 20 år mellan förlovning och bröllop. För mig skulle ett nytt "frieri" känts konstigt (som jag sa tidigare så vet man ju ändå att man VILL gifta sig) men visst hade det kunnat varit lite mer romantik än ett slag med näven i bordet. Nu har vi i alla fall bestämt att byta ut våra förlovningsringar och då hoppas jag på en romantisk middag när vi väl får de nya ringarna.

• MissDoe

Kan inte svara för hur andra tänker.. men för oss är det så här..
    Vi förlovade oss för snart 3 år sen, helt oromantiskt och sakligt frågade jag (stående vid diskmaskinen) om vi skulle förlova oss. Han såg lite chockad ut med sa JA, så vi bestämde att ringväxlingen skulle bli romantisk istället. Sagt och gjort, allt var planerat.. (mysig picknick vid vindelälvens strand) men vädret är svårt att planera, speciellt i norrland.. så den 28 maj var det ca 5+, snålblåst och regn. Blev inte såååå romantiskt... med blåfrusna fingrar är man inte så mysig..
    Så att jag vill att min m2b ska fria handlar mest om att jag vill ha en romantisk och minnesvärd början på bröllopsplanerandet. Ja, och sen är man väl lite skadad av allt för många romantiska filmer.. Det är som lite mer magiskt att höra orden "vill du gifta dig?" än att själv säga "ska vi förlova oss" Kanske lite löjligt, men det bjuder jag på! *gapskratt*

• MissDoe

Att man redan är förlovad är däremot ingen hjälp för att ett frieri ska gå lite smidigt... Har väntat sen i oktober... Men det kanske är så med karlar..

• Bride in England

Jag har alltid tyckt att den fragan later lite konstig - "ska vi forlova oss?" Fragan bor val istallet vara "ska vi gifta oss?" och om svaret ar ja da ar man forlovade. Men vad vet jag

• Godisråttan

Håller med!Förstår inte varför man först förlovar sig och sedan friar...När man förlovar sig är det väl för den ena parten friat?(enligt min åsikt)

• Kjell Präst

När vi förlovade oss var det utan varje tanke på äktenskap från någondera parten, vi ville visa att vi hörde ihop, ingenting annat. Äktenskapstankarna kom upp flera år senare, då snarare som ett resonemang än ett regelrätt frieri "Vår dotter ska döpas, ska vi gifta oss på en gång? Ja, det gör vi..."

• mysifer

vi bestämde tillsammans att vi skulle förlova oss men han friade ändå den dagen för det var så vi tyckte att det skulle gå till. vi ville visa att vi hörde ihop men har ju samtidigt för avsikt att gifta oss och satte datum för bröllop när vi förlovade oss.
    så jag håller med om att är man förlovade så har man friat på nåt sätt, oavsett om man har bestämt tillsammans eller om det är romantiskt.

• MissNiss

vi firade vår 10 års dag med en bit mat och en bio...(min blivande hade planerat annat egentligen men eftersom jag bytte schema en vecka innan så fick han ändra planerna, han var inte helnöjd...)sen på väg hem så gick han ner på knä och friade... Dagen efter gick vi och provade ringar och nu ska vi gifta oss exakt 1 år senare...

Jag håller med GODISRÅTTAN som skrev...
    Förstår inte varför man först förlovar sig och sedan friar...När man förlovar sig är det väl för den ena parten friat?

Men självklart gör man som man vill...

• Lady o Lufsen

Så var det för oss också Inga tankar på bröllop då.
    Ville visa varandra att vi hade intentionen att leva ihop "resten av livet" och det ligger ju ingen automatik i vare sig förlovning eller bröllop för att göra det ,egentligen, och för oss ligger det heller ingen automatik i att förlovning måste leda till äktenskap...Vi hade gott och väl kunnat stanna vid förlovning...
    Vi förlovade oss efter ca 10 år och gifte oss ca 7 år efter förlovningen.

Kjell Präst skrev 2008-01-28 10:25:15 följande:

När vi förlovade oss var det utan varje tanke på äktenskap från någondera parten, vi ville visa att vi hörde ihop, ingenting annat. Äktenskapstankarna kom upp flera år senare, då snarare som ett resonemang än ett regelrätt frieri "Vår dotter ska döpas, ska vi gifta oss på en gång? Ja, det gör vi..."
  • Zozo

Japp eller sa hoppar man över den officiella fôrlovningen som inte betyder ngt, som vi.. Visst, kan man säga att vi var "förlovade" de facto, fran det tillfâlle vi bestämde oss för att gifta oss tills dess vi verkligen gjorde det.. men vad gör det för skillnad!?

• sviiden

Jag tycker om seden med förlovning, att det är ett löfte om äktenskap. Jag behövde ingen ring för att visa att vi var tillsammans och hade tänkt vara det i fortsättningen oxå. Nu har jag en ring för vi bestämde oss för att gifta oss.
    Men alla har vi olika smak.

Men kanske det där med friande på nytt är ett sätt att boka ett datum, om det kanske kommit lite avsides med andra planer och program...? Eller om det aldrig pratats desto nogrannare när man ska gå nerför altargången?

• The Bumblebee

Kjell Präst skrev 2008-01-28 10:25:15 följande:

När vi förlovade oss var det utan varje tanke på äktenskap från någondera parten, vi ville visa att vi hörde ihop, ingenting annat. Äktenskapstankarna kom upp flera år senare..."
    Ungefär så var det för oss oxå. Min romantiska bild av att gifta sig inom ett år efter förlovningen - släppte jag så fort vi bestämt oss för att förlova oss. Jag var höggravid och nästa "hållplats" var liksom bebis - inte bröllop. Vi kände dock att vi ville vara förlovad innan barnet föddes.

Det dröjde några år och ett till barn och jag hade inga som helst planer på bröllop. Inte en tanke på att min fästman skulle fria heller - men det gjorde han! Vi har alltid varit innförstådda med att vi någon gång skulle gifta oss - men aldrig auktualiserat frågan. Jag blev verkligen tagen på sängen och sååå glad! Romantik ♥ om ändock inte efter reglerna!

Det här är ju egentligen "fel förfarande, men vad 17 spelar det för roll? Huvudsaken är ju att man är lyckliga tillsammans och vet hur man förgyllar varandras vardag. Och ett till synes onödigt frieri (som vårat) är ju just en sådan personlig händelse som kommer att finnas med oss hela livet. Önskar inte att vi hade gjort på annat sätt - det här var så romantisk som det kunde bli för vår del! ♥
  • Sokkerkakan

Jag tycker också att det traditionella sättet med att fria (=förlovade) och sen gifta sig inom ett år är så det borde va. Men när vi förlovade oss så hade vi pratat innan om förlovning, så på vår semester i Thailand sa min sambo helt plötsligt bara att vi skulle in på guldaffären och jag fick gissa mig till vad vi skulle göra därinne. Nu har vi varit förlovade i snart tre år men har inte haft några planer på giftermål. Min sambos föräldrar har varit förlovade i 25 år men har inga planer på att gifta sig, därför är han av den moderna åsikten att man inte nödvändigtvis behöver gifta sig om man är förlovad (jag tycker att det är ett jättekonstigt sätt att tänka på). Men nu vet jag att han ändå vill gifta sig och eftersom det är skottår så tänkte jag ta tillfället i akt, och fria som en start på bröllopsplanerna.

• stenbruden

Vi tycker om traditionen o så blir det. Förlovade oss - han friade - i augusti och ska gifta oss nu i juni, inom ett år.
    Det var aldrig fråga om att bara vara förlovade utan det var vill du gifta dig med mig frieri och ringarna på..

Vi tycker att förlovning innebär ett frieri och förberedande för bröllop, jag hade heller aldrig hört om flera frierier innan BT.

Såna är vi

Svar på tråden Snälla förklara nån för mig...