• MrsJönsson

Hvad er det mest rigtige at gøre?

Min søster og jeg har ikke et godt forhold. Vi har ikke talt sammen i et år, vi ligner ikke hinanden, vi har altid været uenige. Og da hun for et år siden sagde at hun ville tage min forlovede fra mig (det gjorde hun engang med en gammel kæreste) fik jeg nok og har ikke talt med hende siden. Jeg har ikke lyst til at invitere hende med til brollopet. Men jeg ved også at hvis hun ikke kommer med, vil der være store diskussioner i familien. Hvad skal jeg gøre?

• Svar på tråden Hvad er det mest rigtige at gøre?
  • 20080301

Nu är danska inte min starka sida men av det jag förstod så anser jag att du inte ska bjuda henne oavsett vad som sägs om det i släkten. Det är er dag och du måste kunna koppla av och njuta utan att oroa dig för henne.

• AnnaochHenrik

Om ni inte har pratat på ett år, låter det jobbigt om det första tillfället för er att prata ska vara bröllopet. Kan ni hinna bli sams innan bröllopet? Annars skulle jag inte bjuda henne. Risken är ju att du går omkring och tycker att det är jobbigt att hon är där om ni inte hunit prata ordentligt innan.
    Jag kan verkligen förstå att du inte vill bjuda henne om ni inte kommer överens alls. Svår fråga!

• MrsJönsson

Tack så mycke
    du forstod jo mit dansk hur bra som hellst hehe. Min forlovede synes at jag måste göra som jag selv vil, og det synes mine venner ochså. Men min familie, fra Jylland, kan blive mycket sure og ødelægge min dag. Jag sagde til min mor at hvis det var et problem for hende og alle andre kan de bare lade være med at komme. Men det är jo inte det jag önskar. Det er bare den ene kvinde som jeg aldrig önskar se igen, men som også er min søster.

• MrsJönsson

AnnaochHenrik
    jag har inte tænkt mig at prata med hende inden brollopet og hellst inte til brollopet. Hun har altid ödelagt alt for mig, og var hun inte min søster ville jag aldrig have noget med hende at göra. Det er ikke med min bedste mening. Jag ville gärna have en søster som jag kunne prata med, och jag har forsögt de sidste mange år, men hendes kommentar for et år siden gjorde at jeg fik nok.
    Skal jag tænke på mig selv den dag? Eller skal jeg tænke på min familie, så der ikke vil være ubehagelig snak. De har altid ment at jeg var lidt underlig, og dette vil blot give dem endnu mere at snakke om. Egentlig er jag ligeglad. Men familie er jo familie.
    håber i forstår mit svenska, jeg pratar det bedre end jeg skriver det.

• AnnaochHenrik

Om du verkligen inte tål henne och inte tror att ni kommer kunna komma överens innan bröllopet, så tycker jag inte att du ska bjuda henne på bröllopet, det kommer ju inte bli bra för någon av er... Kan du inte prata med din familj och förklara VARFÖR du inte bjuder din syster? Om de vet om att din syster inte kommer bli bjuden långt innan bröllopet, så kan de ju själva bestämma om de vill komma eller inte. En sån kommentar som hon gav om din fästman tycker jag är tillräcklig anledning för att inte bjuda henne.
    Jag läser doktorsavhandlingar på norska just nu, så jag har inga problem med att förstå det du skriver

• tonårsmorsa

Om ditt förhållande till din syster fortsätter som du beskriver det nu förstår jag om du inte vill bjuda henne. Men om du vill försöka göra något åt ert förhållande innan så krävs det att ni båda tillsammans försöker hitta ett sätt att gå vidare. Det som är gjort är gjort och kan inte ändras. Kanske måste ni bara försöka acceptera det som varit och bestämma er för att dra ett streck över det, först då kan ni gå vidare och starta om från nu. Du kan ju ringa och ge henne detta erbjudande, men tänk på att inte skuldbelägga någon part för det som hänt, skuld är ingen bra början för något nytt.

• sanber

bjud henne inte!!!
    Nej, hade hon sagt det där så är det hon som från början skulle ha bett om ursäkt och tagit kontakt igen tycker jag.

Varför ska du förstöra din stora dag genom att ha med henne som tydligen inte alls bryr sig om dig?

visst familj är familj men det här är ju (förhoppningsvis)den enda gången du gifter dig!
    En stor dag som händer en gång i livet!
    Om du tror att festen blir mindre lyckad pga henne så bjud henne inte!

kan ni bli sama innan , då är det en annan sak!
    Jag förstår att det rä svårt men säg till dina föräldrar som det är och att om din syster ens är intresserad av att kontakta dig innan och prata så då tycker jag du ska ge henne chansen...

Lycka till!

• tolonta

Det låter som om du antingen behöver reda ut saker och ting med din syster, så att ni kan bli mer överens och att du vågar låta henne komma på ert bröllop. Eller så måste du få övriga familjen att förstå varför du inte bjuder henne. Annars kommer det ju bli dålig stämning oavsett...

Och funkar inte något av det så känns det som att bjuda henne vore det enklaste alternativet. Dina kompisar kanske kan hjälpa till att "hålla henne på mattan", så att du inte behöver bekymra dig så mycket. Kanske trevligare än att hela övriga familjen ska sänka stämningen...

• MrsJönsson

Tack for alle jeres svar - og pænt af jer at tage jer tid til at læse et indlæg fra en dansk jävel hehe.

I har givet mig en mycket at tænke over. Skal hun med, måste jag prata med hende inden. Skal hun inte med, skal jag berette det til familien, så kan de selv beslutte om de vil med eller inte.
    jag vet at jeg egentlig bare burde invitere hende med, og glemme alt om hende til festen. men jeg får knude i maven bare ved tanken om hende. Men jeg tænker over det i har skrevet.

hvad har andre gjort? jeg er vel ikke den første der har samme problem, måske ikke med en søster, men med andet familie????

• pojomo

jag tycker inte att du ska lyssna till nån om dom börjar tjata. Det är upp till dig om du vill bju henne. Då får du väl säga som det är att jag bjuder inte nån som jag inte klarar av bara för att hon är din syster.

Jag har samma problem....jag ska inte bjuda mina föräldrar men grubblar på hur jag ska locka upp syrran utan att dom vet vad det handlar om

• Fröken Figo

Hej! Jag tycker inte du ska bjuda din syster... Om hon nu har sagt att hon ska stjäla din pojkvän (och nu blivande man) känns det inte rätt att ha henne på erat bröllop på den stora dagen...

Strunta i att bjuda henne. Förklara varför ni inte bjuder henne för familjen, de kanske lättare förstår din sida om de vet vad som ligger bakom. Och i värsta fall får väl din familj utebli... kanske ändå bättre än att din elaka syster kommer.

• förlovad julafton 2007

Jag har lite samma problem fast inte riktigt...
    Jag vill inte bjuda min sambos mamma. Hon har inte träffat mig eller vår dotter som snart är 2 år och även om hon är trevlig i telefon känns det falskt. Att ha henne på mitt bröllop...en person man borde ha en relation till men som inte önskar en relation gör att jag får en liten klump i halsen. Istället för att njuta och vara lycklig kommer jag vara en "värdinna" som ska få henne att trivas med trevligt opersonligt småsnack. Hon kommer säkert titta på mig och ha åsikter om hur jag är och jag kommer att gå och spänna mig av nervositet av att bli bedömd hela tiden. Jag vill inte bjuda henne men det vill min blivande man och jag kan inte protestera mot att han vill ha sin mamma på bröllopet. Det känns orättvist.

Vad gäller din syster så är det tråkigt att höra att ni är ovänner. För någonstans lyser det igenom att du önksat dig en närmare relation. Trots allt så handlar dagen om dig och din blivande man och att ni ska vara lyckliga. Oro bör inte finnas en sådan dag. Prata med din familj och förklara att du försökt ha kontakt med din syster men att hon hotar med att förstöra för dig och att du därför känner att bröllopet är fel tidpunkt att försöka återförenas. Kanske förstår din familj dig bättre än du tror.

Lycka till!

• Vinterbruden 08

förlovad julafton 2007 skrev 2008-02-11 09:51:00 följande:
    [citat]
    Jag har lite samma problem fast inte riktigt... Jag vill inte bjuda min sambos mamma. Hon har inte träffat mig eller vår dotter som snart är 2 år och även om hon är trevlig i telefon känns det falskt. Att ha henne på mitt bröllop...en person man borde ha en relation till men som inte önskar en relation gör att jag får en liten klump i halsen. Istället för att njuta och vara lycklig kommer jag vara en "värdinna" som ska få henne att trivas med trevligt opersonligt småsnack.

Någon som har det som jag alltså¨.. Klara inte att få en normal relation till svärmor igen efter att hon tog min dotter från norge till sverige även om vi hade sagt nej.. (lång historia) Och efter vi bestämt oss för att gifta oss så har det kommit komentarer som, du kan väl inte gifta dig i vitt, ingen vits att se på klänning ännu du kan ju gå upp i vikt... eller ner? Förväntar ni att familjen ska betala allt det här och för guds skull ta inte lån för en annan som tog lån på 150 000 var bara gifta i 10 mån och sitter fortfarande och betalar på detta.. Jaa så ja kan vara ärlig att kanske är inte hon den person som kommer förgylla min dag mest men det är min gubbes mor så hon måste ju komma?? Så länge hon håller käft och håller sig undan mig Svårt sånt här med familjer...

• förlovad julafton 2007

Ja det är på sätt och vis skönt att veta att fler är i samma båt...men också sorgligt...
    Lycka till Vinterbruden 08. Det behöver vi båda...

• Vinterbruden 08

Ja vi gör väl det!! Har bestämt mig att hon inte ska få förstöra det här för mig.. Jag älskar hennes som och att hon kom med på köpet får jag bara acceptera...

Svar på tråden Hvad er det mest rigtige at gøre?