• Limbolight

    Hur vet man vilken storlek m2b har i kostym??

    min sambo är kort 171 cm och har xxl i tröja,
    Byxor har han i tum,42-30

    Hur är det sen med strl i USA om man ska beställa via nätet!?

    Är helt lost på detta!

  • Svar på tråden Hur vet man vilken storlek m2b har i kostym??
  • anne på grönkulla

    Herrstorlekar är för mig helt obegripliga, trots mycket klädintresserad make. Så mitt råd om han inte har koll själv är att gå till en redig herrerkipering o prova, även om ni inte köper där.

    Amerikanska storlekar vet jag inget om, men kanske finns det omvandlingstabeller?

  • Limbolight

    Problemet är att jag inte orkar vänta på att han vill följa med och prova!
    Han avskyr det och jag e en sån som vill ha koll på allt! Så fort som möjligt!

  • Ingarö08

    Har han skjorta eller kavaj hemma så kan du kolla vad det står i den?
    XXL brukar motsvara en 56 (46 Regular i UK/USA) i kostym/kavaj. I skjorta brukar det motsvara 44-46 (17,5-19 eller 18)(det beror ju på halsmåttet). Där måste du även tänka på armlängden. Brukar finnas 3 längder, short regular och long.

    Kolla här: www.onlineconversion.com/clothing_mens.htm

  • anne på grönkulla

    Skjortor säljs efter halsmått, men hur lång och bred den behöver vara spelar ju också roll, eller hur långa ärmar han behöver i relation till kroppen.

    Sen beror det ju också på kroppsbyggnad, jag har fattat det som att det finns flera storlekstabeller beroende på det.

  • 26juli2008

    Oj, det är nog väldigt risky att beställa kostym över nätet! Min m2b prövade säkert 30 kostymer för nått år sen innan han hittade en som han kunde ha och då fick det ändå göras justeringar! Tänk på att det är många mått som måste stämma! Armlängd, bredd över rygg, midjemått, längd på kavajen.. Är tex armen för lång, så kommer armbågen på underarmen (för armen är ju formad vi just armbågen). Längd på kavajen ska sluta vid tummen osv.. Tro mig det är verkligen inte snyggt med en kavaj som sitter dåligt! Om ni vill köpa billigt över nätet skulle jag nog ändå satsa på något lite dyrare!

    www.suitopia.se/main.aspx på den här länken kan man måttbeställa kostymen och sen ingår en viss summa till att göra justeringar hos en skräddare om det skulle behövas!

  • MrsThurhagen

    Apropå detta, min kille ska bestaälla väst. Storleken hamnar liksom mellan 42-44. (52-54). Bör han ta den större eller mindre?

  • Ingarö08

    Större och sy in. Det går alltid att fixa
    Om han inte tänker banta?

  • Ingarö08

    Större och sy in. Det går alltid att fixa
    Om han inte tänker banta?

  • lolinona

    det absolut bästa är att be honom gå på in på en finare herrekipering och prova ut vilken storlek han har.
    Sen finns det tabeller där man förvandlar vilken strl det bli i amerikanska.
    Av hans strl att döma så låter det som att han skulle ha en 104 eller liknande.
    Men jag är inget proffs,

  • MrsThurhagen

    Hmm alltså han drar L-XL på det mesta. Har 54 på kavajen... Som jag fattat det efter tabeller jag kollat så har han 44 i UK storlek.

  • Ingarö08

    Om han är en svensk 54 (som motsvarar UK 44) så skulle jag köpa västen i en 44 (om det inte är amerikanska storlekar).

    L brukar nämligen vara svensk 52 och XL 54.

    Som sagt - bättre att sy in om den är lite för stor!

    Lycka till!

  • MrsThurhagen

    Ja det måste vara klokast att göra så tack!


    Ingarö08 skrev 2008-04-01 23:32:50 följande:
    Om han är en svensk 54 (som motsvarar UK 44) så skulle jag köpa västen i en 44 (om det inte är amerikanska storlekar). L brukar nämligen vara svensk 52 och XL 54. Som sagt - bättre att sy in om den är lite för stor! Lycka till!
Svar på tråden Hur vet man vilken storlek m2b har i kostym??