• Tillavilla

En ring vid förlovning?

Är det ok att bara kvinnan bär förlovningsring och att mannen väntar till dess de gifter sig? Eller hur funkar det? Kan ingenting om sånt!

• Svar på tråden En ring vid förlovning?
  • matteve

Det är klart att det är okej! Det är iofs inte en svensk tradition, utan amerikansk (kanske även förekommer i andra delar). Jag är förlovad med en amerikan, så därför har bara jag ring!

Men vet att det är fler som gör så.

• malous

Tror att det är fler som bara låter kvinnan ha en ring än tvärtom om man ser till världen generellt men vad vet jag? I Sverige är det tradition att båda har likadana oftast släta ringar.

Själv har jag en diamantring (mer liknannde utländks förlovningsring) och min fästman en slät ring som förlovningsring vilket alltså är helt fel då ;). Ingen har sagt ett ord, man gör som man vill.

• Tillavilla

Okej så då får man lov att vara lite amerikansk då med andra ord!

• MrsDilley

Jag tycker man får göra som man vill. jag är gift med en amerikan och när han friade så fick bara jag en ring. Sen när vi gifte oss så fick även han en, och jag en till.
    lite konstigt skrivet men du kanske förstår hur jag menar?

• sviiden

Ett råd som vi följde:

Svensk sed är att kvinnan får ytterligare en ring vid vigseln, men mannen behåller sin förlovningsring som då övergår till att bli vigselring.

Bara jag får alltså en "ny" ring vid vigseln.

• Joji

Och vi kör med två var!

Tycker att man ska göra precis som man vill!

• Fröken Figo

Min m2b är utländsk (Europé) och i hans land får bara kvinnan förlovningsring. Mannen väntar till giftemålet så vi kör på den traditionen. Han vill inte ha två ringar nämligen. Och så vill han uppleva en stor "förändring" vid vigselögonblicket och bara bära ring efter det...

Man ska göra det som känns rätt (så klart). Alla har ju olika sätt att se saker.

Svar på tråden En ring vid förlovning?