• Elenore

Får man ha röd klänning som bröllopsgäst?

Hej, jag har hört att man som gäst på bröllop inte bör ha röd klänning?
    Är det någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Får man ha röd klänning som bröllopsgäst?
  • juni

Jag kan inte ge dig ett rakt nej eller ja, men jag kan berätta vad jag fått höra. När min pappa dog för några år sen fick vi veta av begravningsbyrån att man aldrig fick bära röda kläder i kyrkan (allt annat var ok, t.ex. jeans, gympaskor...men inte rött. Rött = synd?). Som exempel sa de att prästen aldrig bär röda detaljer till de olika högtiderna och helgerna (de har ju olika färger till sin vita dräkt). Allt det där lät ju rimligt, tills jag för nåt år sen i något sammanhang läste kyrkans olika färger till olika helger. (Detta inkludera just prästens färger också, som jag förstod det.) Då fanns rött med på ett par ställen i alla fall. Så jag frågade t.o.m. en kristen kompis som arbeta i kyrkan och hon hade då aldrig hört att man inte får bära rött i kyrkan. Så frågan om det finns något rätt eller fel. Jag tror att det kanske mer har att göra med generationsskillnader i så fall.

Som svar på din fråga: jag tycker du kan bära röd klänning. Min kompis hade en rödrosa på ett bröllop förra sommaren. Men ett tips kanske kan vara att fråga de som ska gifta sig. De kanske har en bestämt åsikt om detta, och i så fall är det väl bara att följa den.

Långt svar blev det, hoppas det hjälpte dig lite i alla fall.

• Jj?

Det finns INGEN anledning för en bröllopsgäst att INTE bära rött. Alla förger utom vitt och svart är rätt på bröllop!

• elique

För den som tror på skrock och så så sägs det att den som bär rött har haft sex med brudgummen

• Fru Kirta

På min kompis bröllop ett par år sedan var jag tärna, och bar jag en lång röd klänning, med en svart bolero och svarta skor. Till mitt vetande har det inte kommit uppgifter om att någon skulle ha tagit illa upp :D
    Däremot skulle jag aldrig gå på bröllop i helsvart eller helvitt.

• lamie

klart du kan ha rött på dig!
    mina tärnor bar långa röda klänningar, jag förknippar iallafall rött med värme och kärlek

• helmi

Absolut. Jag hade en röd klänning på min systers bröllop. Däremot vill jag inte att min tärna ha en rödklänning för det tycker jag tar bort uppmärksamheten från bruden i och med att hon också står där framme.

• Fru Kirta

Jag var tärna på ett bröllop, som egentligen var en välsignelseseremoni (dom hade redan gift sig borgerligt i ett annat land) och jag stod inte framme vid altaret, utan satt bland andra gästerna.

• prinsessan

När min bror gifte sig så hade jag svart på mig och flera andra gäster också...det beror ju på vad brudparet tycker är ok eller inte. Många bryr sig faktiskt inte om vilken färg på kläderna gästerna har, det hade inte jag gjort i allafall.

• Jema

Hahaha, då har jag haft sex med brudgummen på ett bröllop jag varit på. Men självklart är ju svaret; NEJ, det har jag självfallet inte haft, hade ju inte ens träffat honom förut

Som man förstår så hade jag en gång en röd lång klänning på ett bröllop och det var ingen som sa något om det, varken då jag köpte den till just det ändamålet eller på bröllopet och efter. Så jag antar att det går hur bra som helst att bära rött.

Lycka till!
    Jema

• Linda76

Självklart kan du ha det! Det har jag läst i Magdalena Ribbings bok "JA! Från frieri till morgongåva". Henne litar jag stenhårt på. Den boken har blivit min bröllopsbibel. Jag gifter mig om 3 veckor!

• Corre

Har aldrig hört att man inte kan ha rött! Mina tärnor och näbbar ska ha röda klänningar!
    Så ha du en röd klänning om du vill det!
    Kram Corre

• helmi

Jag läser just Expressen där det finns bilder från kungabröllopet i Bryssel. Flera av gästerna bär rött och dom om några vet det där med vett och etikett.

• Sinikka

Enligt gammalt skrock så betyder rött att man har haft ihop det med brudgummen. Fick veta det av en väninna som gifte sig i somras och hon hade fått veta det nånstans där det stod om vad som var lämplig klädsel för gäster. Vet dock inte var detta var men finns det i tryck så kanske man ska tänka sig för....

• Blivande präst

Ett litet försök till förklaring på begravningsbyrån konstiga svar:

Rött är i liturgiska sammanhang en martyrfärg, därför används rött annandag jul (den helige Stefanos dag). Sen är det också den Heliga Andens färg.

Att man aldrig skall bära rött i kyrkan är rent dravvel, däremot är det inte lämpligt på en begravning (vilket är vad begravningsbyråns råd förmodligen gällde), i alla fall inte om det inte är så att den avlidne dog en martyrdöd (d.v.s. dog för sin tro).

Hoppas det kan ge en inblick i hur begravningsbyrån kan ha tänkt...

• Bugatti

Det här med röd klänning=haft med sex med brudgummen är inget gammalt skrock, utan en alldeles nypåhittad skröna!!

Märkvärdigt hur snabbt dumheter sprider sig!

Magdalena Ribbing rules!

• labello

Min tärna ska ha en mörk röd klänning. Jag har inte ens frågat prästen eller någon för att det låter jätte konstigt att det skulle inte tillåtas. Tycker att det är hemsk att det ska finnas såå många regler kring vad gästerna får eller får inte ha på sig... typ inga ljusa färger för att då konlurerar man med bruden... bah!

• Nynnar

Orkade inte läsa hela läönkne... men jag kan rekoemndera DNs vett och etikett med Magdalena Ribbing... där vet jag med bestämdhet att hon flera gånger tagit upp denna idiotiska tro att man inte får ha rött på bröllop. I sverige är det endast helvitt elle helsvart man inte får ha.
    kolla på: www.dn.se
    klicka till vett och etikett
    Lycka till!

• Mimmie

Jag hade röd klänning när jag var tärna och det var jättefint, syndigt eller inte...

• zebran

Har ALDRIG hört talas om att rött skulle signalera sexuella förbindelser med brudgummen!

• ellen

Som jag förstått det är alls ingen kyrklig princip att inte bära rött, utan snarare en folksed som vi relativt nyligen lånat från något/några av våra våra grannländer - exempelvis i Danmark har jag förstått att traditionen finns sedan länge. Om det är i hela Danmark eller vissa delar vet jag inte.

Åtminstone på vissa håll i Norge finns också traditionen, förstod jag på ett bröllop här i Sverige när norska gäster blev lätt överraskade av att så många bar rött.

Även på ett danskt bröllop jag var med på blev det en del fniss då den blivande (danske) brudgummens båda nya svägerskor (svenska) kom i rött = hade varit i säng med brudgummen...

Kan kanske seden ha spridit sig över sundet till södra Sverige, så det är därför vissa bland oss känner igen detta?

Svar på tråden Får man ha röd klänning som bröllopsgäst?