• Atsa

Erfarenheter av bebisar på bröllop?

Har precis fått veta att ännu ett par av våra kompisar ska ha barn... Visst jättekul för dom, men vi hade verkligen önskat oss ett barnfritt bröllop men nu kommer det istället vara med 3 spädbarn, alla under halvåret, inser ju att de "måste" få följa med när de är så små och ammas osv. Men ärligt talat känns det faktiskt inte särskilt roligt, nu låter jag säkert som världens mest egoistiska, men det är ändå VÅR stora dag och jag är rädd att de små bebisarna både kommer stjäla uppmärksamhet och kanske störa under både vigseln och festen.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget egentligen... Men är det någon som har haft med små bebisar på någon bröllop? Hur funkade det?

• Svar på tråden Erfarenheter av bebisar på bröllop?
  • Tus

Vid anmälan kan ni låta informera om att bebisarna självklart är välkommna under middagen men att ni heslt inte vill att de är med under vigseln. En släkting eller vän till gästerna kan ta en promenad med bebisen under tiden. Det ser jag inga problem i. Att de sedan är med under middagen kan man inte göra någonting åt. De somnar säkert av allt sorl och stohej.

• stbm

tus: vilket bra förslag :) har själv haft samma funderingar men har aldrig tänk tanken att bara skriva under själva vigseln.

• Tus

Det är ju så olika hur man vill göra med barnen. Har man inga så förstår jag att de undanbedes att komma. Vi har 2 tjejer som kommer att vara våra näbbar och vi har inget emot, tvärt om vi ser gärna att kyrkan fylls av ungar. Inte riktigt kanske men vi vill inte ha det så stelt och barn har ju en förmåga att lätta upp stämmningen.

Nära vänner till oss som själva har 3 barn valde att ha en barnfri vigsel. Varken deras egna eller andras barn var välkomna till vigseln.

Det är ju så olika hur man tycker och så beror det ju självklart på hur gamla barnen är. Ett som är säkert är ju att det är brudparet som bestämmer över sin dag och det får andra respektera.

• stbm

jo men tyvärr gör de flesta inte det :( utan hittar på en egen lösning...

• Akvavit

Vi har valt barnfritt bröllop, men det kommer var minst en liten spädis med då den kommer ammas, och det känns helt ok. Jag förutsätter att föräldrarna är så förutseende att de sätter sig på en plats där de lätt kan gå ut ur kyrkan om det skulle behövas, och under festen kommer det vara så stojigt ändå, och de kommer få platser där de lätt kan gå undan om det behövs.

Tror man inte att föräldrarna vet att det bör gå ut om bebis stör, be ert värdpar, eller de som står vid kyrkan och välkomnar folk och delar ut vigselprogrammen visa på en bänkplats nära porten och säga att "Här blir väl bra för er att sitta så ni lätt kan gå ut om bebis blir för högljudd..."
    Lite smidigt sådär...

Men min erfarenhet är att det är mindre risk att en väldigt nyfödd stör än att en äldre bebis gör det...

• stbm

jo men tyvärr tänker inte alla föräldrar på sånt,utan är så stolta över alla ljud deras bebis kan åstakomma. var på ett bröllop och en av bebisarna började skrika under vigseln men mamman fotsatte bara att titta på vigseln och gunga sin bebis i famnen, förstå mig rätt jag älskar barn men skulle inte vilja att mitt barn skrek under någons vigsel. som akvavit sa, man kan ju be folk sätta sig nära utgången om de har bebisar.

• Atsa

Visst, på festen kan man ju styra bordsplaceringen så de kan sitta nära någon utgång ifall barnen skulle börja skrika. Fast det ena paret som ska ha barn är min sambos bror med fru och de vill man ju egentligen ha vid honnorsbordet...och längst fram i kyrkan.
    Fast bra tips det där om att någon annan kan ta hand om bebisen under vigseln. Tyvärr tror jag att min svägerska skulle kunna bli riktigt sur över det.

• Tus

Trist om din svägerska blir sur över ert ev. beslut. Det är ju bara en kort stund som hon måste vara ifrån bebisen och man kan ju aldrig garantera att bebben är tyst under vigseln även om den i vanliga fall oftast är lugn.

Sedan tycker jag som har haft 2 små att hon borde tycka att det skulle vara skönt att kunna fokusera helt på er och vigseln.

• Hofsan

Atsa, jag e i samma sits. 3 av mina vänner ska ha barn snart så jag har inget annat val än att säga att bebisarna också är välkomna(vill ju att mina vänner ska komma, en är ju dessutom tärna) men kommer personligen att prata med dem att de får gå ut under vigslen med barnen om de skriker. På festen kommer jag att placera dem nära utgången där de kan ha vagnar o dylikt i närheten.

• Fenixx

är det små bebisar brukar dem ofta sova den mesta tiden, speciellt om det är en massa stoj runtom. är nog isåfall "värre" med större bebisar och småbarn isåfall.

men jag har själv haft med en 2v bebis på bröllop då min sambos bror gifte sig och min sambo var bestman. vi står väldigt nära honom och hans fru så jag ville ju inte missa det och dem hade barnfritt för övrigt.(förutom sitt egna)

jag var klart orolig hur bebisen skulle vara i kyrkan för jag kände också att jag inte vill störa själva cermonin. men han var jätteduktig. sen under middagen så vaknade han för att äta osv mellan pauserna för mat så han tajmade in fint för mig. sen var han lite vaken men han var ändå lugn.
    och sen på festen efteråt så sov han igenom hela.

jag kommer själv sen vilja ha barnfritt bröllop med undantag för våra egna under vigseln och middagen och sen om det är ammande barn då.

Svar på tråden Erfarenheter av bebisar på bröllop?