• Novemberbröllop08

Mässdräkt

Då min m2b är militär kommer han och marskalken bära sina mässdräkter. Hur gör man med dom andra militärerna som är bjudna? Ska dom oxå ha såna kläder lr ska dom ha det dom andra gästerna har?

Och om dom ska ha mässkläderna, vad skriver man som dresscode på inbjudan? Kan man skriva kostym/mässdräkt lr?

• Svar på tråden Mässdräkt
  • 20080301

Om du vill att dom ska ha militärkläder får du skriva högtidsdräkt/kläder men då måste alla inbjudna ha det. Skriver du inte så kan du inte kräva att dom ska ha militärkläder på, utan då är det upp till dom om dom vill ha det eller det alla andra har

• Novemberbröllop08

Okej, tack för ditt svar. Jag vill ju egentligen inte att dom ska ha mässdräkt utan det är min m2b som håller stenhårt på detta. Han säger att är man officer och jobbar på samma regemente så ska man ha samma mässdräkt på sig. Får väl diskutera detta lite mera så får vi se.

• 20080301

Han kan ju inte tvinga dom =)
    Problemet med högtidsdräkt är att det är höga krav på vad man måste ha på sig.... Kanske inte alls som gillar det...

HÖGTIDSDRÄKT
    När högtidsdräkt står angivet i inbjudan betyder det att du ska vara uppklädd till tänderna! Det är inte vilken festblåsa som helst som gäller.
    * För henne: lång klänning, ända ner till golvet. Tvådelat är tillåtet. Färgen är valfri. Ju
    lyxigare desto bättre, hembygdsdräkt fungerar. Handskar får man gärna använda.
    * För honom: för honom gäller endast frack, militäruniform eller hembygdsdräkt. Tyvärr är
    det inte gångbart att använda vare sig smoking eller mörk kostym.

Svar på tråden Mässdräkt