• lycklig78

Kusiner?

Jag blir så himla trött på min familj, som ska tycka så otroligt mycket hela tiden. Det får man ju räkna med här på forumet också men jag behöver ventilera lite.

Vi vill ha vårt drömbröllop och det blir ganska dyrt. Min sambos släkt är 7 personer (!) och på min sida är det väl ca 30 st (Då är inte kusiner medräknade). Jag hade inte tänkt bjuda kusiner, eftersom vi inte är nära och umgås väldigt sällan. Men nu tycker alla att det är fel. Kusinerna kostar oss 10 000 kr och jag vill inte ha den utgiften. Ska man bjuda in för att andra ska bli nöjda?

• Svar på tråden Kusiner?
  • fröken kantarell

Absolut inte, det är ert bröllop och ni gör hur ni vill. Lyssna inte på vad alla andra tycker....

• Neri05

nej,vi bjuder bara dom som står oss närmast o som vi vill ska dela våra dag m oss.visst det blir sura miner men det skiter vi fullkomligt i för det är våran dag!

• Caflisch

Jag kommer bjuda dom kusiner som jag står närmast. Om dom andra sen blir sura så kan dom gott vara det, eftersom jag inte umgås med dom (och inte min familj heller) förutspår jag att jag nog inte kommer lida så värst av det

• Äntligen dax!

Skulle aldrig falla mig in att bjuda för att nån annan skulle bli nöjd! Och därmed punkt... ;)

• Fenixx

nej ni gör som ni vill! er ju faktikt erar bröllop! speciellt också om man sällan ses.
    vi kommer inte bjuda några av våra kusiner som vi knappt träffar.

• Nymåne

Då kan ju de som tycker att de ska bjudas betala... Nej, ni ska inte bjuda nån bara för att andra tycker det, utan de som ni vill ha med under er dag.

• maddier

Vi har precis som ni tjejer ovan lite "snedfördelat" vad gäller kusiner. På min sambos sida kommer alla i släkten, de är inte så många. På min sida kommer släktingarna på min mors sida, de bor närmast och det är dem vi träffar mest. Min far är yngst i sin syskonskara och inte ens mamma o pappa har varit inbjudna till mina äldre kusiners bröllop. Min pappa tycker det är helt OK att vi inte bjudit "hans släkt".

• Zozo

Näh, jag star inte nära nagon av mina kusiner. Vi bjöd helt enkelt de vi verkligen ville ha med.

• Fru Almqvist

Umgås man inte i vanliga fall ser jag ingen anledning att bjuda dem på bröllopet heller. Vi har både kusiner som vi träffar någorlunda ofta och sedan har han kusiner som jag aldrig (!) träffat, dem bjuder vi naturligtvis inte...

• 20080802

Man måste ju sålla lite om man har en större släkt. Vi bjuder mina kusiner på mammas sida men inte på pappas. Mina mostrar och farbröder är med men min sambo ville inte bjuda några släktingar mer än pappa och bror m familj. Sambon har däremot många fler vänner än jag på gästlistan så det balanserar på något sätt.
    Men visst är det svårt. Svårast av allt är ju om man inte är ense med sin respektive!!

• 26juli2008

Vi har valt att bara bjuda de närmsta, dvs föräldrar och syskon (alltså inga kusiner el vänner). Men hade vi bjudit fler så skulle vi ha bjudit mina kusiner (jag har 3 st, och vi umgås med alla 3) men inte min m2bs kusiner (jag vet inte ens hur många han har, men det är många och jag har bara träffat ett fåtal av dom och vi umgås med ingen av dom!). Så jag tycker att ni ska göra det som känns bäst för er, jag tror varken dom kommer att bli besviken om dom inte får komma eller hjula av glädje om dom får komma (för tro mig om du känner att du klara dig utan dom, så känner dom nog detsamma!).

Lycka till med ert bröllop!!

• AnnaochHenrik

Vi bjuder alla kusiner (även de vi nästan aldrig träffar) med respektive och barn för att VI tycker att det är roligt att samla hela släkten och vill att alla ska vara välkomna. Om inte vi hade velat det, hade vi inte bjudit dem, oavsett vad andra i släkten hade tyckt... Vi har egenlagad buffé, så extrakostnaden/gäst blir väldigt liten för oss.
    Det är ert bröllop, stå på er och gör som ni vill!

• Ljungfru

Vi bjuder de kusiner vi umgås med.
    Vårt bröllop är något vi bara vill dela med dem som står oss nära.
    De kusiner som inte blir bjudna kommer heller inte ha förväntat sig något annat, däremot kan det finnas andra i bekantskapskretsen som kanske tycker de borde blivit bjudna men det är trots allt vår dag.

Svar på tråden Kusiner?