• 20080802

Oengagerade fästmän??

Hej!
    Nu tar jag steget och lämnar ut mig en smula här för jag måste skriva av mig lite. Hur många här är det som lider av att era fästmän är oengagerade i bröllopet? I vårt fall är det inte någon överraskning direkt eftersom han inte hade något intresse av att gifta sig från början, vilket han också klart deklarerade. Han tyckte att vi redan var "stadgade" eftersom vi valt att ha barn tillsammans. När jag väl vågade mig på att fria så sa han dock ja för att han visste att jag ville det. Han har varit bitvis engagerad och med, men ibland känns det så tråkigt att han inte bryr sig om om/hur vi blir fotade eller vad vi ska ha på oss eller hur det ska se ut eller... Ja, ni fattar!! Vi har dock valt att gifta oss på en plats där HAN har anknytning, allt för att han ska känna att det faktiskt är VÅRT bröllop och inte MITT.
    Nå... Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Oengagerade fästmän??
  • KIKKIHOLMBLAD

Tror det kommer vara fler än färre som känner igen sig .. tyvärr. Vi får nog dock inte glömma att vanligtvis är ett bröllop en flickas dröm, vi har funderat mycket på hur vi vill ha det medans killarna inte har gjort detsamma.

Betyder inte alltid att de inte är engagerade eller intresserade utan finner det helt enkelt inte lika viktigt att ägna lika mycket tid åt alla detaljer som vi tjejer gör.

• Synthetic

Min är väl bitvis ibland lite engagerad men tror inte män tyvärr förstår hur speciell denna dag är för oss tjejer tror inte vi har samma syn på dagen.. jag ändrar mig, ångrar mig, velar hattar och fnattar så jag själv blir tokig medans han bara håller med och följer efter som en hund i koppel känns det som

• starchick

Min är väldigt engagerad...kanske inte dte tråden handlade om iofs.... men han är nästan mer engagerad än vad jag är iaf när det gäller att göra festprogram och annat som ska göras i datorn =)

• Tussigumman

Den där beskrivingen i trådstarten kunde lika gärna jag skrivit! :D Jag hoppas att han blir lite mer engagerad när det börjar närma sig, vi ska inte gifta oss förän sensommar 2009.

• Zozo

Jag är da en av de tjejer som INTE palnerat/drömt mer ân min make om HUR det skulle vara. Däremot var det jag som mest ville gifta mig.. innan det var bestämt. Till en början var det sa.. Maken engagerade sig i de bitar som var urgent först - bokning av stället, vigselförrättare. Sedan lag hans intresse nere ett tag för att flamma upp ett par manader innan dagen D.
    Som för andra fester och engagemang vi ordnar tillsammans är han mindre intresserad av dukning och detaljer i estetisk bemärkelse. Däremot ägnade han lang tid till sadant som musiklistor etc.. Sa länge det inte stör nagon av er sa gör det väl inte sa mycket om man gillar olika bitar..

Är det nu sa att han inte vill engagera sig alls sa är det väl eg bara att acceptera det. Om han inte är sa intresserad av att gifta sig men gör det av kärlek till dig (vilket jag tycker är ett kärleksbevis om nagot)... sa fine! Annars KAN det ju ocksa vara sa att ni inte har samma idé om hur ert bröllop ska vara... Det tog oss en liten stund att fa ihop den perfekta kompromissen!

• Miss Cee

Hela idén att inte bry sig om sitt bröllop är egentligen befängd.

Byt ut "bröllop" mot "gemensam 30-årsfest" istället, skulle han fortfarande vara oenagerad då? Vem vill INTE vara med och planera en kul fest liksom, oavsett om man har drömt om att gifta sig eller inte så är ju det bara 50% av dagen. Den andra halvan är som vilken fest som helst.

Ointresset brukar ofta bero på flera saker:

1. Brist på kompetens/kunskap:
    Killen har inte drömt om bröllop och funderat över en sådan möjlighet under flera år. Han ligger alltså långt efter tjejen när det gäller att veta hur ett bröllop kan/ska se ut. Han vet inte vad som ska göras, han vet inte vad som ska beställas, han vet inte att en populär kyrka kan behöva bokas ett år i förväg. Han vet inte ens vad saker heter. och när det kommer till dukningar så ligger det totalt utanför hans kunskapsområde..
    Har man en man som hellre kör fel än frågar om vägen ska man inte tro att han känner sig bekväm med att visa sig okunnig när det gäller sånt här.. Så istället så bestämmer han sig för att han inte "bryr sig". Vilket han gör. Det brukar visa sig några veckor innan när allt redan är bokat och färdigt

2. Tjejen tar över från början:
    Tjejen gör misstaget att börja diskutera planeringen med sin mamma/syster/tärna/kompis istället för med den hon borde prata med: sin blivande.

3. Han blir överkörd:
    Har han en åsikt om något så försök att ta vara på den. Om den är helt galen så förklara noga varför det inte fungerar, så att han inte tror att du skjuter ner alla hans idéer...

MItt råd är att helt enkelt (haha) inte acceptera ett ointresse. Dra in honom i diskussionen, fråga vad han tycker. Förklara att det är viktigt att det här är hans fest också. Förklara vad som ska beslutas, och när och varför så han hänger med. LÄgg över ansvar helt på honom. Hans klädsel är ett hett tips att överlåta helt. Han kan inte gifta sig naken så det kommer han att vaar tvungen att re ut på något sätt...

För många män är att planera ett bröllop lika "lätt" som invasionen av Normandie, och kräver ungefär lika mycket planering... man måste utbilda männen först innan man avkräver dem åsikter. Men jag lovar att de kommer igång

• Tus

Jag känner igen mig till viss del i resonemangen ovan. Min har faktiskt inte en ända gång sedan vi började planera påpekat vad vi kunde ha gjort för pengarna istället( vi har nyligen byggt hus). Han har överraskat med en gnutta engagemang, alltså mer än jag förväntat mig. Dock inte i vilken dekoration osv vi ska ha men andra saker som han är intreserad av och som han har kunskap om.

Jag tror det är viktigt att bestämma sig för att vissa bitar tar jag själv helt ansvar för och man kan ju rådfråga andra.

Sedan försöka involvera honom i sådant som han finner intressant som typ: vilken transport ska vi ha infrån kyrkan, musik ( som någon tidigare föreslagit), alkohol, om det ska köpas in, boka bröllopssviten, etc etc, vad han är intresserad av.

Kom ihåg! Var tydlig och ha en planering, då vissa saker ska vara fixade!

• Tussigumman

Min kära sambo skulle nog tycka precis likadant om en 30-årsfest. Tydligen försökte han avstyra sin egen studentfest också. Han har aldrig tykt om fester eller att vara i centrum, så han är egentligen jättegullig som i över huvud taget låter mig göra detta!

• Utomlands 2008
    Tussigumman skrev 2008-01-15 23:50:34 följande:
    Min kära sambo skulle nog tycka precis likadant om en 30-årsfest. Tydligen försökte han avstyra sin egen studentfest också. Han har aldrig tykt om fester eller att vara i centrum, så han är egentligen jättegullig som i över huvud taget låter mig göra detta!
    Jadu, snacka om att han verkligen gör en kärleksfull handling helt och hållet för din skull!
  • Brollop15juli

Har lyxen att inte ha en oengagerad blivande.
    Förstår dock att det skulle vara tråkigt om det var tvärtom.
    Men på sätt och vis kan jag förstå honom.
    Tycker han inte att det är viktigt för honom men för dig så kanske det är så att han ger dig space då han vet att det är en viktig dag för dig.
    Låter dig få den dagen du vill ha.

Kan ju försöka göra honom mer delaktig genom att visa olika förslag på ja egentligen vad som, dekorationer, klädsel.
    Kanske lättare om han känner att han inte måste söka efter infon själv. Och då får du förhoppningsvis iaf veta vad han tycker..

Svar på tråden Oengagerade fästmän??