• tretto­ndagsb­ruden
    Äldre 14 Jan 18:27
    38500 visningar
    22 svar
    22
    38500

    Hur lång tid innan namnbytet går igenom?

    Hur lång tid tar det innan namnbytet går igenom?
    Vi har skickat in namnbyte på maken för en vecka sedan, men inte fått bekräftelse. Det kanske tar länger tid än så? Tänkte bara för hindersprövningen kom nästan från ena dan till den andra.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan namnbytet går igenom?
  • Ann242
    Äldre 14 Jan 18:29
    #1

    Namnbytet kan gå igenom ganska fort, beroende på hur mycket de har att göra. Sedan dröjer det hyfsat länge innan bekräftelsen (personuppgiften) går ut till dig... Räkna med 3 veckor iaf.

  • tretto­ndagsb­ruden
    Äldre 14 Jan 18:50
    #2

    men hur gör man nudå när man behöver nytt pass... om vi ska åka iväg i april och det tar sex veckor innan jag också bytt namn, då är vi inne i mars... hinner man skaffa pass med sina nya namn då, hur lång tid tar det? jag vill ju inte vänta med att ändra mitt namn tills i maj.....

  • Jockes fru
    Äldre 14 Jan 18:52
    #3

    tror du kan ta med dig vigselbeviset när du fixar pass...

  • Nessan
    Äldre 14 Jan 19:33
    #4

    Hänger inte riktigt med... Hur kommer det sig att du ska byta namn nu nån vecka efter din make? Varför tar det 6 veckor innan du kan byta namn?

    Att skaffa ett pass tar idag inte särskilt lång tid. På polisens hemsida anger de att det tar ca 5 arbetsdagar. Ibland lite mer om det är under sommarmånaderna och inför skollov. Jag tror ni hinner skaffa nya pass.

  • tretto­ndagsb­ruden
    Äldre 14 Jan 19:45
    #5

    vi ska heta samma namn, mitt namn som mellanamn så han måste ju byta först och jag först sedan ändringen gått igenom. :)

  • bruden­08
    Äldre 14 Jan 22:19
    #6

    Jag lånar tråden lite om det ör okej
    Hur ska man nu göra med hindersprövning namnbyte osv? Kan man skicka in manbyte så det går igenom lagom till vigseldagen eller måste man vänta till efter och fortsätta att heta sitt flicknamn?

  • Nessan
    Äldre 14 Jan 22:48
    #7

    Vanligast och smidigast är att skicka in papper om namnbyte samtidigt som hindersprövningen!

    Anledningen till att trettondagsbruden väntar är som jag förstod det att de skall utnyttja ett litet kryphål i namnlagen så att de båda heter samma efternamn och mellannamn. Då måste man krångla lite, men för alla andra som bara skall byta till den andres namn är det enkalst att skicka in ansökan om namnbyte samtidigt som hindersprövnmingen.


    bruden08 skrev 2008-01-14 22:19:29 följande:
    Jag lånar tråden lite om det ör okej Hur ska man nu göra med hindersprövning namnbyte osv? Kan man skicka in manbyte så det går igenom lagom till vigseldagen eller måste man vänta till efter och fortsätta att heta sitt flicknamn?
  • bruden­08
    Äldre 14 Jan 22:50
    #8

    Heter man det nya efternamnet efter vigseln då?

  • Nessan
    Äldre 14 Jan 22:51
    #9

    Japp, om du ansökt om namnbyte innan vigseln får du det nya namnet i samband med att du gifter dig. Det kan emellertid ta lite tid att få bekröftelsen hemskickad.


    bruden08 skrev 2008-01-14 22:50:29 följande:
    Heter man det nya efternamnet efter vigseln då?
  • Ann242
    Äldre 14 Jan 22:52
    #10

    Japp, att ta ett pass tar en vecka, i alla fall i Solna där vi var och fixade våra i torsdags. Barnsligt enkelt! Tog till och med fotona där

    Jag hade med mig pappret om att jag bytt namn, som jag fått från Skatteverket. Men då namnändringen redan är genomförd är poliserna en av de instanser som får veta det snabbast, så jag behövde inte ha med mig något mer än ett leg (och det var med mitt gamla namn på). Smidigt värre!

Svar på tråden Hur lång tid innan namnbytet går igenom?