• glans

morogon gåva

hej: har bokat för en secret box som jag nu i sista minuten ska avboka...det känns bara inte bekvämt, jag vet att min m2b skulle uppskatta det men det känns inte bekvämt att fotas och så vet man inte vad som händer med bilderna som fotografen har kvar...det känns lite skrämmande. jag trodde att jag skulle behålla negativen + bilderna men negativen behåller fotografen vilket också innebär att fotografen kan när som helst ta fram de och göra nya bilder!!!....nä det känns inte bra.
    så nu vet jag inte vad jag ska ge min man........han har klockor redan, smycken använder han inte och dricker gör han inte så det blir ingen dyr wisky heller....vad kan jag ge honom? tacksam för svar.

• Svar på tråden morogon gåva
  • hummledummle

Jag tänkte ge honom ett album med bilder på oss från år till år och som jag skriver lite dikter i oxå det tror jag han skulle uppskatta..

• hummledummle

De var ett bra tips på bok...

• matildaochniklas

Annars kan du ju ta egna foton hemma, eller be en kompis fota och sedan göra en bok

• Kimsan2010

Oj det låter nästan olagligt att han behåller negativen själv... jag var och fotograferades (fast vanlig wannabe-modellfotning hehe)och jag frågade om de behöll bilderna, men de sa att de juridiskt sätt inte får det så jag behövde inte oroa mej... Hmm...

• Thailand 08

Har funderat lite på att köpa en stjärna

• anna 2008

Thailand 08: Förlåt om jag verkar dum men... köpa en stjärna...? Vad menar du, vad för typ av stjärna?

• Thailand 08

Jag googlade lite och såg att man kan köpa och namnge en stärna på himmelen,får en karta på var den är och ett smycke

• anna 2008

Ehh... måste man inte äga något för att kunna sälja och certifiera något? Kag tror knappast att diverse smarta företag faktiskt äger stjärnor! Är det inte bara lurendrejeri för att det är lite romantiskt? Visst, man kanske får ett smycke etc. men man kan väl inte köpa eller ens döpa stjärnan som sådan?

• Thailand 08

Tyckte det verkade mysigt

• Pingi

Jag funderar på en parstärna till min sambo med våra namn. Tycker också det verkar trevligt
    Jag kollade dessutom upp detta med vilka som får namnge. Det fins ett stort företag som säljer certifikat till namnen världen över och de flesta länkar går till detta förtag, är ett amerikanska företag och de har lova att göra detta exsklusift i Usa samt tillstånd till detta i europa och asien i varjefall men då de blivit så stora så är de i princip de enda företag som gäller. Det namnet man väljer registeras i deras register och står kvar där för alltid som namnet på stjärna B127 ungefär, det publiceras i deras tidning årligen vilka nya namn tillkommit och man kan söa efter namnen i detta register som är ett icke vetenskapligt namnregister för stjärnor. Dock så har stärnan kvar sitt vetenskapliga namn i alla andra aspekter för astrologer osv eftersom det annars skulle bli problem för forskning osv där stärnor har internationella namn för att ange positon,storlek osv lite som grundämnerna om man ska hårddra det.
    Jag tycker dock att detta register räcker för mig, då det inte är så dyrt ochdetta register är i princip de enda som fins. Men detta är ju självklart upp till var och en.

• Thailand 08

Pingi: det var det bästa jag kom att tänka på.Han bär ju inga smycken mer än förlovnings ringen och då är det inte lätt med present

• malous

Angående upphovsrätten (rätt att publicera bilderna utan ditt samtycke i detta fall) så kan det vara vilket som har jag för mig beroende på situationen. Ska kolla upp det i Immaterialrätt av Levin senare i veckan när jag ändå ska repetara inför terimnsstart. Det bästa är naturligtvis alltid att kontraktera, fotografen kan naturligtvis avhända sig den ekonomiska rättigheten till bilderna så du känner dig safe, det finns ingen tvingande lag om att denne alltid måste behålla rättigheten (mer än den ideella vilket är out of scope här såvitt jag kan se).

• Popcorn

Angående fotografens användning av bilder (Vilket juridiskt sett är en annan sak än upphovsrätt, även om upphovsrätten självklart är ett näraliggande område. Enbart det faktum att en fotograf har upphovsrätten betyder dock inte att denne har en obegränsat användningsrätt).

Fotografen behåller enligt upphovsrättslagen den juridiska rätten till sitt eget arbete oavsett om det är en sak eller en person som fotograferas. Det faktum att man är "modell" på en bild och har beställt jobbet av en fotograf gör således inte att fotografen går miste om rätten till sina egna fotoalster. Detta betyder dock _inte_ att fotografen får göra vad han eller hon vill med bilderna. Fotografen kan vidare sälja en rätt till en köpare så att denne själv får göra kopior (alla fotografer går dock inte med på detta och det kostar i så fall i regel extra).

Föreställer en bild en identifierbar person (t.ex. en bild med en synligt ansikte) får fotografen enligt lagen om namn och bild i reklam inte på något sätt publicera eller använda bilden i reklamsammanhang, vare sig för sig själv eller för någon annans räkning. När det gäller bilder som publiceras på nätet gäller dessutom lagen om personuppgifter som innebär att inte heller där får publicering ske - oavsett syfte - utan den fotograferades tillstånd.

Fotograferar man sig hos en fotograf som tar seriöst på sina åtaganden och skyldigheter skall denne rimligen kunna svara på dessa frågor, ta in vad som gäller i ett avtal och följa lagen. Förvissar man sig om det vid en bokning så bör man inte behöva vara orolig för att bilder från jobb missbrukas. Självklart skall man dock inte lita på fotografer som inte känner till eller inte vill diskutera dessa frågor.

• Fröken Larsson

Jag sitter och pysslar med min morgongåva till Älsklingen nu - han ska få en fin bok på 30 sidor från gordinegenbok.se. Jag har som tema "Varför jag älskar Dig" och så har jag skrivit in massa tankar om hur glad jag är för att han är den han är, lite dikter, skojiga berättelser från vår tid tillsammans osv. Det bästa är att man kan illustrera med massa foton, så jag tänkte faktiskt be honom ta några lite mer barnförbjudna bilder och sen lägga in dem i boken utan att han vet (fast då får han inte visa boken för svärmor, haha). Ett bra alternativ till en secret box tyckte jag...

• malous

Den fotografen borde läsa upphovsrättslagen en gång till...

Kimsan2010 skrev 2008-01-14 16:01:52 följande:
    Oj det låter nästan olagligt att han behåller negativen själv... jag var och fotograferades (fast vanlig wannabe-modellfotning hehe)och jag frågade om de behöll bilderna, men de sa att de juridiskt sätt inte får det så jag behövde inte oroa mej... Hmm...
  • MyLove2U

Pingi och Thailand 08 jättebra idé om att köpa en stjärna, nu slapp jag fundera på morgongåva-problemet mer. Vad tänkte ni döpa stjärnan till? Hans namn eller båda era namn?

• Disan

min blivande är en riktig vin fantast så jag ska göra en låda med 4 viner och 2 champagne i och egna etiketter på..
    tex
    öppnas-första nyår som man och fru
    öppnas på din 40 årsdag
    öppnas på 1 årig bröllopsdag
    osv

smycken och allt sånt har han redan och detta vet jag att han kommer att älska

• Kärlek ger näring åt själen

Jag har också varit inne på att köpa en stjärna Så det kommer jag att köpa till honom i Morgongåva

Och nu när han fyller år i juni så blir det att han får en bit regnskog *skrattar*

Även om det inte är bevisligen min så tycker jag också att det är romantiskt med tanke på vad man brukar säga "Om jag bara kunde ta ner stjärnorna till dig" Fast nu så får han en stjärna istället

• IdaÄlskarLennart

jag och min bliande man ska inte ge varandra något. vi tycker de är en "onödig utgift" vi tycker att de är en gåva nog med brölloppet å bröllopssviten efteråt med choklad å champanje å ubelbad å bastu å relax avdelning å allt =o) jag e glad att både han å jag tycker att gåva kan skippas

Svar på tråden morogon gåva