• ljubavi

HJÄLP! Bosniska & svenska traditioner

m2b är från bosnien och han kan verkligen inget om deras bröllopstraditioner. jag är ½ svensk och ½ sudanes. och kan inte heller ngt om de där traditionerna.

detta vet jag typ:
    bosnisk: blomman till gästerna, kasta godis på brudparet.
    svensk: gästerna slår i bordet då de vill att brudparet ska "pussas".
    sudan: guld på bruden, samt magdans (endast kvinnliga åskådare)

det måste ju finnas ngt mer att göra tycker man. den svenska traditionen tyckt min m2b inte alls om, han tyckte att det var för krävande av ngn som faktiskt skulle dricka. jag håller med. det är lixom inte 1 gång dom slår i bordet!

blomman SKA vi ha med, godiset väljer dom sjävla. sen hoppas jag verkligen att det finns ngt annat för sudan.

Hjälp mig, snälla =)

• Svar på tråden HJÄLP! Bosniska & svenska traditioner
  • MissieA

Hej!

Det beror verkligen på från vilken del i Bosnien din m2b är från. Men Det är tärnan och bestmannen som slänger godiset(och mynt) framför brudparet som barn och vuxna får plocka upp. Under festen ska någon sno brudens sko, och den betalar bestmannen för (kommer överens om ett pris med den som snor skon).

Sen traditionen då brudgummen kommer och hämtar sin brud innan de ska gifta sig, då ska han "köpa" (betala en summa till den som tar ut henne till honom, brukar oftast vara bror/killkusin. Den som tar ut bruden bestämmer priset. (men den ska inte vi ha)

• Didaa

Jag vet inte om ni har möjlighet att ha riktig bosnisk tradition.. För då ska ett barn medan alla väntar utanför på dig dela ut blommor som alla gäster sätter fast på kläderna och gästerna ska ge det barnet lite småpengar.. Sen ska också hans familj under bröllopsfesten ge dig smycke.. oh det är mycket + att allt kostar hehe... Men det vi kommer att ha (eftersom jag är från Bosnien) så kommer alla vänta på mig utanför mitt hus medan jag går ner med en från min familj.. efter det går vi alla till lokalen..

Jag vet inte hur mycket du vill veta.. men känner inte hans föräldrar till den gamla Bosniska traditionen?

• Didaa

Vi kommer att ha det mer modernt eftersom det inte finns möjlighet att göra en riktig Bosnisk tradition.. man får blanda lite och anpassa.. vi kommer att ha gäster från många olika kulturer bland annat från Chile, Bosnien, Sverige, Kosovo, Libanon, Turkiet, Frankrike osv.. då kan det vara lite svårt att ha riktig Bosnisk tradition..

• ljubavi

tack didaa. jo visst vet hans föräldrar, men de bor så långt borta, hinner inte riktigt gå igenom så mkt på telefon... jag var på ett bosniskt bröllop för ngt år sedan och där var det brudgumens mamma som slängde godiset över både gäster och brudpar men framför allt över gästerna(?) (väldigt hårda kan jag tillägga) jag hoppas verkligen att dom ska vara mjuka egentligen! haha, gjorde ont.
    Nej, vi ska oxå mixa och matcha så gott d går i traditionerna, men det är som sagt, bosniskt, sudanesiskt och svenskt som vi ska mixa. Det med blomman verkar vara det som de flesta kör på, sen det med bruden som "gömmer sig" kan man köra på det sudanesiska oxå. men så har vi det svenska! what to do.... haha

• Nessan

En svensk tradition är att då bruden lämnar rummet (tex för toalettbesök) är det fritt fram för alla kvinnliga gäster att springa fram och pussa brudgummen. Detsamma gäller då brudgummen lämnar rummet, att alla manliga gäster får pussa bruden.
    Då den som lämnat rummet återvänder låtsas alla som inget har hänt!

Du kanske har koll på flera svenska traditioner redan, som att man brukar kasta ris på brudparet efter vigsel (för fruksamhet och rikedom). Brudens far brukar vara den som håller första talet.

• MissieA

Haha! Jo det brudar vara ganska hårt godis! Lite OT: jag var på ett bröllop nyligen och då slängde bestmannen godiset upp i luften så alla hårda godisar träffade bruden i huvudet. Hon skrek till så ont det verkar ha gjort. Tips: be dom slänga på marken/golvet framför er hehe.

Men jag tycker nästan att det räcker med bruden som gömmer sig, blommorna och t.ex. riset (svenska traditionen) Det behöver inte vara jättemycket för att det ska märkas

Eller vill ni ha mer?

• Melis

ja...kan säga när det gäller bosniska traditioner så brukar det variera lite beroende på var man är ifrån men godiset, sno brudens sko, betala för bruden och den lilla blomman man får finns överallt.

Hos vissa får man betala för tårtbiten.....sen finns det också att det minsta barnet ska sätta sig i brudens knä. fråga mig inte varför man gör detta men det gör man i allafall

• MissieA

Melis, det betyder att könet på det minsta barnet avgör vilket kön parets förstfödda barn kommer ha. Tror inte på det dock.

• Melis

heheh...i så fall vill jag ha en pojke och en flicka, vill ha tvillingar..hihiih

• ljubavi

jag tror jag haar fått ganska mkt med tradition nu, men blomman och godiset blir nog det som kommer i första hand... sen blir det väl lite ris oxå kan jag tänka mig hehe.

• MissieA

Låter jättebra, och allt kommer märkas

• bluefish

hej jag är svensk-protestant och min sambo är kroat-katolik från bosnien och vi ska gifta oss i sommar i bosnien och har noll koll. det är så mycket. bara papper tex vad måste jag ha med mej och vad måste vi ha med hem för att kunna bli registrerade här i sverige? Vårt bröllpo kommer gå efter standard någorlunda samling hos bruden och brudgummen i vårt fall delar ut blomma, bilkortege till kyrkan riskastning eller liknande, skippar rådhus o vidare till festloal med mat o dans men jag hoppar över folkdanser i ring då jag inte kan o inte tycker om att dansa.(förutom att vi är 2 som gifter oss samtidigt vi och hans föräldrar igen efter 50 år!). vi behöver bara göra grovplaneringen sen sköter familjen och släkten i bosnien om finplaneringen.Får bruden lämna festen själv före mannen eller är det katastrof? måste jag vara kvar tills sista gästen går hem? då lär jag aldrig komma hem då min mans släkt älskar att sitta framåt morgon timmarna o vi kommer säkert bli uppåt 300 gäster! har ju min mamma o morfar att tänka på kan inte släppa dom lösa själva i ett land där de aldrig varit förut och inte kan språket känns det som.

• Melis

hej bluefish,
    ja det är en massa traditioner som ska göras när man har bröllop där nere... Var mer exakt ska ni ha bröllopet?

Jag och min älskade ska också gifta oss nere i bosnien i sommar och det med papperfixandet verkar rätt krångligt. När jag ringde skatteverket så sa damen till mig att om man ska gifta sig utomlands som svenska medborgare så ska de ske i svenska kyrka eller svenska ambassaden. Gör man det någon annanstans än just där så finns det ganska mycket papper att fixa. Därför har vi beslutat oss för att gifta oss borgligt här när vi kommer tillbaka från bosnien. Så det som vi gifter oss där nere gills också men endast i bosnien. Det är bäst att ringa och kolla upp sånt, det gjorde jag. Man får råd av dem på skatteverket eftersom de har varit med om detta förr, faktiskt fick jag detta förslaget av dem.

Sen det med festen, jag personligen hade ALDRIG överlåtit planeringen av vår bröllopsfest till någon annan då de har lite annorlunda smak där nere. Mina och hans föräldrar fixade allt det stora där de var nere i somras och allt annat fixar vi när vi kommer ner (åker en månad innan). Tyå vi har bokat tårta men vi ska dit och välja smak och så... Sen har vi bokat restaurang men vi ska välja meny när vi kommer...

Vi kommer också ha två fester en när de hämtar mig, (cirka 350 gäster) sen en gemmensam på cirka 150 gäster.

Du behöver inte stanna till alla gått, brudparet brukar gå tidigare men det anses ofint att du går själv ifrån festen....

Hm är det något jag missat så fråga..

Svar på tråden HJÄLP! Bosniska & svenska traditioner