Hur mkt billigare att göra egna inbj.kort
Hur mycket skiljer det egentligen i pris??? är det värt att göra det själv???
Hur mycket skiljer det egentligen i pris??? är det värt att göra det själv???
Våra kostade 500kr i material för 45 stycken, men hade vi gjort fler hade materialet bara kostat ca 25kr mer *för ca 100pers* då det bara var stämpelfärgen vi behövde fylla på.
Det kan bli både väsentligt mkt dyrare och avsevärt billigare att göra inbjudningskorten själva. Allt beror ju på, dels vad man jämför med för typ av köpta kort och dels hur mkt man väljer att utsmycka sina egengjorda kort. Man kan ju lägga ut massor på att göra eget, är det dessutom första pysslet kanske man inte har så mycket material och verktyg hemma som man då måste investera i. Detta har man ju visserligen kvar sedan (stämplar osv) men det medför ju iaf en kostnad inför skapandet av korten.
Det har nog lite med att göra hur mkt du tjänar på jobbet och hur lång tid huruvida det är värt det. Det tar ju en del tid så om du skulle tjäna mer på att jobba de timmarna det tar så tjänar man kanske inte på det egentligen.
Ibland tjänar man kanske inte mer än några hundra eller en tusenlapp så då är det ju en avvägning helt enkelt. Men jag har inga exakta siffror på hur mkt vi tjänar på att göra dem (vi är studenter så vi får inte mer pengar oavsett om vi inte gör dem).
Vi tjänar nog inte många hundra på att göra själva, eftersom vi ska ha ganska många olika grejer till dem + att jag inte har verktygen sedan innan. Men jag tänker fortsätta med scrapbooking sen, så för mig blir det lite av en investering på samma gång
våra inbjudningskort kostade 1000 kr o då e korten,kuvert o porto inräknat.28 kort...det va värt pengarna plus att man slapp göra dom sj.jag har juh inte tid att sitta o klippa o limma. men jag skulle nog tro att det blir billigare att göra dom sj.
Jag har också tänkt göra inbjudningskorten själv men det verkar vara en smaksak. Har inte några saker alls så jag måste köpa precis allt. Kanske bättre att beställa???
inbjudningskorten vi har tittat på för att ev beställa är nog ganska enkla att göra själv. de är avlånga och smala kanske 20x10 cm. det är en hård mörk kartong i botten och ett tunnare lila papper över. den mörka kartongen bildar en ram runt det lila. sen sitter det ett lila smalt tygband runt kortet.för dessa kort skulle vi betala 1200 ungefär med kuvert (med text).
ni som är duktiga på sånt här; är det lätt att göra dem tror ni? jag är inte speciellt estetiskt lagd.
kanske tar mig vatten över huvudet för lite 100-lappar...
finns det verktyg för att få pappret rakt över kartongen när man klistar??
Jag har räknat lite på vad mina kort kommer att kosta då jag gör dem sälv och då pratar jag om vigselprogram, inbjudningskort, tackkort, bordsplaceringskort och festprogram. Det går på 2000 kr ungefär men då är de jättefina och personliga (om det nu är okey om jag skryter lite) Kommer att lägga upp bilder i veckan.
Jag beställer fina sidenband (som jag ska dekorera alla kort) jättebilligt med från USA via en släkting som bor där så jag slipper frakten. Hon kommer hem i sverige i juli och tar med sig alla saker.
Sedan är det vanligt kartong papper som jag hittade billigt på www.cchobby.se, de har ala färger. Att skriva ut skulle bli den stora kostnaden (jag kan inte ens räkna på hur mycket papper det kommer att bli) men för mig blir det ändå helt gratis eftersom jag kommer att skriva ut på min mammas jobb, min systers jobb och min svärmors jobb
Som sagt tidigare så är det ju beroende på hur mycket man vill dekorera och vilka material du ska använda dig av. Jag var lite inne på embossing för det är så fint men det kan ju också bli ganska dyrt så jag struntade i det. De enda materialen jag använde mig av är kartongpapper, presentpapper, bläck till skrivare och sidenband. Då blir det ju inte en så stor kostnad.
Vi kommer föresten vara cirka 100 gäster på mitt bröllop.
Om jag hade beställt från www.romance.se av de korten som jag ville ha så hade festprogram, inbjudningskort, save datekort, vigselprogram, tackkort, bordplaceringskort och alla kuvert gått på nästan 4500kr!!! Så visst sparar man beroende på vad det är man ska göra!
De berorhelt på hur enkla/avanceade kort ni gør... De vi håller på me till pappsens brøllop blir betydligt dyrare æn de flesta jag sett att bestælla (normalpriser då...)
Jag gör korten själv mest för att jag tycker att det är roligt, men det är tveksamt om det blir så mycket billigare. Några hundralappar kanske. Fördelen är att jag kan använda stämplar mm för att göra vigsel- och festprogram, som jag inte tänker vara riktigt lika ambitiös med.
Blev nog ärligt talat dyrare för oss att göra dom själva, men det är så mycket roligare, och så mycket mer personligt!
äsch hela mitt inlägg försvann....
det brukar faktiskt bli billigare ju fler du ska göra, du får ju räkna ut allt i ett snitt. och ska du tex köpa stämpel och stämpeldyna till 10 kort så blir ju snittpriset högre än om du ska göra 20....ibland kanske "just det" där pappret du vill ha bara finns i 10 pack och då måsten du köpa hela förpackningen även fast det bara används tex 5. och då blir ju priset högre...
Jag gjorde inbjudningar till min kompis, de ville ha 50 st, och snittpriset var ca 25:- sen tillkom det flera och jag gjorde 20 kort till och helt plötsligt var snittpriset nere i 16:- det blev nästan 10 kronor billigare när man gjorde fler, tack vare att mycket mtrl bara gick att köpa i större fp.
fattar du hur jag menar? ;o)
Just nu ligger min kostnad för egentillverkade kort på snittet 27,50 per kort, inklusive kuvert. Men när jag använt stans, stämpelkloss och bokstäver, färger, pennor m.m. till fler trycksaker (vigselprogram, festprogram, placeringskort, favor-askar samt tackkort) så tror jag att jag kommer att ha tjänat på det totalt sett. Och så blir de precis som jag vill ha dem, och det är lätt att plocka upp samma tema i andra saker...
Har man ett ganska öppet sinne, och hyfsad fantasi så kan man nog hitta mycket fint som är billigt... Nu var jag helt såld på en viss blå nyans, annars kollade jag litet på denna (mer ekonomiska) varianten www.cchobby.se/product/11967-3207-323276/Gulddamm-kort,-10,5x15-cm.-25-st..html och matchande kuvert. Det hade kostat typ 90 kr för 25 kort+kuvert (frakt tillkommer nog...). Sedan kan man antingen skriva ut inbjudningstexten på något snyggt papper och klistra in, eller skriva för hand direkt i kortet. Framsidan skulle jag dekorerat med hjärtan utklippta från snygga papper (tapet, presentpapper eller mönstrade scrapbookpapper... ) Det hade nog kunnat bli snyggt... Och inte vansinnigt mycket pyssel med det heller, bara texten och någon dekoration. Och vill man kan man sedan plocka upp samma dekorationsdetalj på vigselprogram och festprogram.
våra inbjudningskort blir dyrare att göra själv än att beställa...
men vi tyvker det är värt det eftersom det blir så personligt
Tror inte att vi tjänade så jättemycket på att göra det själv, men det blev så mycket mer personligt att vi gjorde det själva. Det e det jag värderar mest!
För oss blev de mycket dyrare! Men det var roligt att pyssla med det! Fast när något gick snett hade man lust att bara skita i allt och beställa istället! men det blir ju mer personligt och så!!
Vet inte hur jag hade gjort idag dock !
vi kom ng väldigt billigt undan. Men nu är det ju inte mer än 10 st inbjudningskort. Dom är rätt så stora 14*10 cm vikta med tryck på utsidan och en liten text över bilden,sen är det ju det vanliga på insidan med en grå kant runt och sen kuvert med samma tryck nere i ena hörnet allt det gick med porto på 109:-
Det var perfekt :D
Vi har precis gjort vår första färdiga inbjudan i dag. Vi skall skicka ut 53 st ( 85 personer skall vi bjuda. Inbjudningarna kommer gå på 26 kr styck + 11 kr i porto, dvs 37 kr styck. Det blir ganska mycket...1961 kr för bara inbjudningarna...men dom blir fina =) Så för oss blev dom inte direkt billigare av att göra dom själva, men dom blir mycket personligare och finare än köpta tycker jag!