• ABG

    Frågor om permanent hårborttagning!

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att på ett eller annat sätt ta bort hår på benen "permanent". Men jag har lite funderingar, skulle vara väldigt tacksam för svar!

    EPILAR
    Eftersom jag har mycket ljusa hår (som jag vill bli av med) har jag funderat på om Epilar vore bästa alternativet. Är det någon som vet hur pass bestående Epilar är egentligen?? Håret kanske kommer tillbaka efter några år bara?
    Finns det några här som behandlats med Epilar och isf hur många behandlingar krävdes för ett bra resultat?

    ELOS/LASER
    Vad jag förstår så ska den nya lasermetoden Elos (där man blandar laserstråling med radiostrålning) vara bättre på ljusa hår. Min fråga är egentligen hur ljusa hår som går att ta bort med laser.
    Någon som tagit bort blonda hår med laser, och isf hur blonda??

    EKSEM
    Kan man göra hårborttagning med laser/Epilar på hud med eksem (ej sår)?

    BIEFFEKTER
    Någon som har nån uppfattning om hur stor risken för bestående skador på huden är av laserbehandling?
    Kan Epilar ha någon otrevlig bieffekt?

    Det var allt jag kom på för tillfället, men det var ändå ganska många frågor. Undrar om någon vet något. :)

  • Svar på tråden Frågor om permanent hårborttagning!
  • Nymåne

    Vet inte hur det är med laser men epilering ska man inte göra på eksem. Får du bort håret med epilering är det permanent. Man bränner i hårsäcken och skapar ärrvävnad. Man kan säga att man dödar hårsäcken. Laser kan inte göras på ljusa hår, så på dem skulle jag köra epilering, men det tar ett bra tag... Man får nog räkna åtminstone 3 behandlingar per hårsäck beroende på hur envisa de är... Det gör ont och kostar en slant, men resultatet är lena ben forever!!! En duktig terapeut ska kunna utföra behandlingen utan "biverkningar" men rodnad och svullnad får man räkna med. Ibland kommer det små sårskorpor, men de ska du bara låta läka så ska det inte bli ärr. En oproffsig terapeut kan bränna dig. Då blir det vitt kring hårsäcken, bränd hud kan man säga.Detta ska INTE uppstå. Då skulle jag överväga att gå till en annan. Blir det på ett ställe kan det ju va ett misstag, men om det upprepas...

  • amoratadite

    ABG

    Jag har tagit bort bikinilinjen med laser. Jag har dock mörka hår och jag fick ett perfekt resultat. Det är flera år sedan och inte ett enda strå har kommit tillbaka. Jag vet också att det idag finns lasermetoder även för de med ljusa hår, men jag tror inte det går om man har eksem. Ring en salong och kolla.

    Lycka till!!!

  • Beautysense

    Hej.
    Epilar tar bort all slags hår. Helt oberoende på vad du har för hårfärg, hårtyp och hudfärg. Själva vaxningen kan göra lite ont om du har en låg smärttröskel, men det brukar ge med sig rätt snabbt. Att få epilar på huden gör ingen ont. terapeuten masserar ju in det i huden,så jag tycker det känns skönt.
    Epilar består av en kroppsegen entsym som heter Trypsin, så den är inte skadlig eller giftig eller så.
    Jag skulle rekommendera dig att kolla upp en terapeut som jobbar med epilar, gör en konsultation. Berätta om du lider av eksem. Det ska gå, men då tror jag den terapeuten rekommenderar dig att göra en prov- behandling. Se till att du har förtroende för den som gör behandlingen.
    Ha det gott, och lycka till.

Svar på tråden Frågor om permanent hårborttagning!