• Virre

laktosfri mat, hjälp!!

Jag behöver hjälp med recept på laktosfri mat och dessert. En av våra gäster på bröllopet är mjölkallergiker och nu behöver jag verkligen hjälp med lite roligare maträtter till henne. Vi ska ha buffé. Om någon har lite roliga veg recept tar jag tacksamt emot dessa också!

• Svar på tråden laktosfri mat, hjälp!!
  • Karolin

Det spelar stor roll om hon är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker. Jag är laktosintolerant, men om hon är mjölkproteinallergiker är det lite annorlunda.

• Johanna = en lat kock

satsa gärna på sydeuropeisk mat som mycket sällan innehåller mjölkprodukter

i kärlek, oliver och timjan finns många goda enkla och väl utprovade recept...

är hon laktosintollerant är det inte några problem med lagrade ostar är hon däremot mjölkproteinallergiker får ni kolla igenom varenda innehållsförteckning så att det inte finns tillstymmelse till mjölkprodukter....

på ica finns bra kreditkortsstora kort med listor vad olika allergier/intolleranser bör undvika...

//Johanna

• lila

Det beror på hur mycket laktos intolerant man är, man kan mycket väl ha preoblem med lagrade ostar också, så om du inte vet så är det nog inte bra att chansa.
    Nuförtiden finns valios laktosfria mellanmjölks dryck som fungerar precis som vanlig mjölk, det finns även laktosfritt smör odyl. är hon inte så känslig finns förståss div. låglaktos produkter typ creme fraiche.

Sorbe (hur stavas det egentligen) är innehåller inga mjölkprodukter men svärt om det ska stå framme eftersom det smälter snabbt.

Hm....inser att jag alltid använder ersättnings prod. vilket gör att jag inte vet några laktosfria recept på rak hand.

Men det finns ju tabletter men enzym som hjälper än att bryta ner laktosen, kolla att hon inte abnvänder sådana när hon är bort bjuden. Då behöver man inte göra special mat.

Hopas du hittar på något bra!

• Anonym

en lagrad ost (mer än ett år) är hundraprocetigt fri från laktos...

Om man reagerar på en sådan är det nog mer psykiskt än fysiskt framkallat...

• marian

En mycket laktosöverkänslig person kan ha en liten skada på tarmen och därför också reagera på fettet i osten. Jag mår alltid dåligt när jag äter gratänger (även de utan mjölksås).

Nåja. Något av det tristaste som finns när man inte kan äta potatisgratängen och såsen är att få det vegetariska alternativet, tycker jag. Det går ju alldeles utmärkt att äta en köttbit med hasselbaks-, bak- eller klyftpotatis och grönsakssalsa till. Jag brukar själv mosa ett par avocado som jag kryddar med vitlök och har som sås. Till kycklingrätter brukar jag göra klyftpotatis med en vinägrett som jag häller över potatisen för att det inte ska bli så torrt:
    Någon matsked tomatpuré
    pressad vitlök
    grovmalen svartpeppar
    några matskedar olivolja
    balsamvinäger efter smak

• f.d. Svart brud

Tips på annorlunda och definitivt uppskattad buffémat! Alla nedanstående rätter är helt fria från mjölkprodukter och otroligt goda!

POTATISSALLAD MED ROSTAD SESAM (ca 4 stora port)
    1 l kall, kokt potatis i bitar
    4 msk oskalad sesam
    3 msk olivolja
    2 tsk salt, lite peppar
    1 dl lök
    1/2 msk tamari eller shoyo (typ av soya. Annars kan man ersätta det med balsamvinäger efter smak)

Stek sesamfröna i oljan tills de börjar poppa svagt och fått ljusbrunfärg. Smaka av! Häll olja och sesam i bunken med potatisbitarna, tillsätt lök, tamari (el balsamvinäger) och smaka av med salt och peppar. Smakar allra bäst om den får dra över natten.

GUL POTATISSALLAD MED KOKOS (ca 4 stora port)
    1 l kall kokt potatis i bitar
    1 dl riven kokos
    2 tsk gurkmeja
    3 msk olivolja
    4 msk kapris (el gröna oliver)
    3 msk kaprisspad (el olivspad)
    1/2 purjolök (gröna delen)
    ev lite vatten

Strimla purjon och blanda sedan alla ingredienser i en bunke. Tillsätt lite vatten om salladen känns torr. Låt dra minst en halvtimme före servering.

BLÅ POTATISSALLAD (ca 4 stora port)

Var extra uppmärksam när ni kokar Blå Kongo, den kokar lätt sönder.
    Koka den tills den är "nästan färdig", häll av vattnet och låt den ligga och "efterkoka" under lock i ca 5-10 minuter, då borde den bli bra.

1 l kokt Blå Kongo
    4 msk balsamvinäger
    4 msk olivolja
    2 msk finhackad gul lök
    salt, peppar och färska örter efter smak
    Blanda ingredienserna och låt dra en stund.

Tips: Blå Kongo blir riktigt kornblå om man kokar den dagen innan man gör potatissalladen.
    Man kan göra gul och blå potatissallad för sig och sedan lägga upp dem som svenska flaggan på ett stort fat med t ex en ram av gröna ärtor runt...

POTATISSALLAD MED SOLROSKÄRNOR

1 l kall kokt potatis i bitar
    solroskärnor
    vatten
    citron
    salt, ev peppar

Kör solroskärnor, vatten och citron i mixer,
    smaka av med salt. Blanda dressingen med potatisbitarna och låt dra en stund.

POTATIS- OCH MAJSSALLAD

Kokt kall potatis (gärna färskpotatis)
    rödlök i tunna "båtar"
    majskorn

Vinägrett:
    1 del vitvinsvinäger,
    2 delar olivolja
    rikligt med finhackad dill
    salt.

Serveras helst rumstempererad, INTE kylskåpskall.

POTATIS- OCH GRÖNSAKSSALLAD

Kokt potatis (gärna skuren i klyftor)
    Röd lök skuren i båtar
    Parikastrimlor (gärna gul)
    Zuccini (eller vilka grönsaker man tycker om)
    3 delar olja (oliv om man tycker om det)
    1 del vinäger(jag brukar blanda, lite balsamvinäger, lite rödvinsvinäger)
    salt
    peppar
    gärna någon färsk ört, t ex basilika

CITRUSMARINERADE MORÖTTER (ca 4 port)

Festligt och uppskattat inslag på festbuffér och julbord.

500 gram oskalade morötter
    1 apelsin
    1 citron
    3-4 msk honung, lönnsirap eller rårörsocker

Ansa och skala morötterna. Skrä dem sedan i så tunna strimlor ("tändstickor") du kan. Pressa saften ur apelsinen och citronen. Lägg allt i en skål och tillsätt honungen. Rör om så att den löser sig ordentligt. Tvätta citrusskalen och riv av det yttersta och tillsätt det till morötterna. Blanda och lägg ev på ett fat med tyngd, så att vätskenivån når det mesta av morotssalladen. Täck över och låt stå kallt några timmar. Kan stå flera dagar i kylen. Låt hela innehållet ligga kvar i sitt spad. (Spadet blir en uppfriskande och nyttrig dryck som inte bör slås ut när salladen är slut.)

AVOCADOSALLAD (ca 4 port)

Passar bra vid festliga tillfällen och är alltid lika uppskattad. Den går inte att spara till nästa dag, så gör inte för stor sats. Citron rekommenderar oftast till avocado för att motverka mörkfärgning, men den har en för dominant smak för att passa ihop med avocadons mildhet. En mild senapsdressing med svag vitlökssmak har samma effekt och passar bättre ihop med avokadon.

2 mogna avocados
    ca 4 dl tomat i småbitar (2 stora, ca 200 gr)
    ca 4 dl gurka i småbitar, skivade kvartar (200 gr)
    eller
    5-6 dl strimlad isbergssallad istället för gurka

Dressing:
    3 msk söt, stark senap
    1 msk olja
    1 msk vatten
    2-3 krm vitlökspulver (färsk blir lätt för stark)
    2-3m krm salt eller örtsalt
    ev lite peppar

Halvera och skeda ur avocadona, så att ordentliga bitar formas direkt och du slipper kladd.
    Gör inte misstaget att hacka sönder avocadon för smått. Det är de rejäla bitarna som ska kännas. Lägg dem i en bunke tillsammans med tomatbitarna och gurkan/salladen. Vispa ihop ingredienserna till dressingen och blanda den noga, men fösiktigt i salladen och den är klar att serveras. Den bör inte få vänta mer än 1 timme på att serveras. Saltet drar ur vattnet så att den vätskar sig och den bli oaptitlig om den sparas till nästa dag.

SVAMPRISOTTO (för 4 personer som huvudrätt, räcker till fler vid buffé)

6 port ris + vatten enligt förpackningens anvisningar (OBS! salta inte!)
    ca 5 dl svamp (odlad svamp som t ex champinjoner, ostronskivling, shittake eller vild svamp, t ex kantareller, karljohan, blandsvamp...)
    2 dl hackad lök
    2 klyftor finhackad vitlök
    2 msk olja
    1 msk veg buljongextrakt
    2 dl frysta gröna ärtor (ska tinas)
    1 dl hackad persilja

Fräs svamp, lök och vitlök i oljan. Tillsätt ris, vatten och buljongextrakt och koka sakta 20-40 min beroende på rissort. Till råris behövs dubbla mängdenvatten och den längre koktiden. Smaka av sälta, kryddning och konsistens. Tillsätt sist tinade gröna ärtor och hackad persilja. Servera gärna som ensamrätt med råkost och ev sallad till.

Till vårt eget bröllop hade vi Potatissallad med rostad sesam (många ville ha receptet), Citrusmarinerad morotssallad, Avocadosallad och Svamprisotto som vegrätter.
    Till dessert bjöd vi veganerna på Tufoline vaniljglass på kiwispegel (mixad kiwi, socker och vatten). Vegetarianerna fick samma dessert som alla andra: hallonparfait med chokladsås.

Lycka till!

Kram

Anja

• Johanna = en lat kock

marian!

Det är vanligt att folk tror att de är laktosintolleranta när de eg är glutenintolleranta! eftersom det är vanligt att besvären minska eller försvinner med laktosfri kost... (enligt vår dietetikföreläsare)

Kan vara värt att kolla upp... det är ju onödigt att gå omkring med en underliggande sjukdom som borde behandlas på ett annat sätt...

//Johanna

• lila

Johanna, vilka är symptomen vid gluten intolerans?

• marian

Hehe... Johanna, tack för tipset, men det är kollat upp för läääänge sedan (och det är nog bland det värsta jag har gjort). Jag har crohns sjukdom i grunden.

• ullis_p

Marian, jag har också crohn. Är din sjukdom mycket aktiv?

Ullis
    (utanför ämnet, jag vet)

• Johanna = en lat kock

marian
    OK du har chrons då förstår jag.... då äter du FR40 kost eller?

lila
    om jag inte har fel så kan man ha samma symptom vid laktosintollerans och glutenintollerans....
    men lite uppblåst mage och viktnedgång diarre etc... (ganska obestämda och ospecifika symptom)

ofta får man laktosintollerans vid glutenintoll. pga av att vid glutenintollerans är tarmslemhinnan såpass skadad att den inte klarar av att bryta ner laktosen...

(jag är inte ngt proffs på det här men har läst lite dietetik och sjukdomslära som ingår i min utbildning)

//Johanna

• marian

Ullis: hela tiden, sedan jag var femton (det är tio år sedan nu). Nu äter jag azatioprin som är ett svagt cellgift och nu har i alla fall den kroniska tröttheten och ledvärken försvunnit. Jag var faktiskt helt symptomfri under två hela veckor (sic!) när jag var i Thailand.

Johanna, jag vet faktiskt inte vad "FR40 kost" är för något. Jag äter fett- och mjölkreducerad kost och försöker äta en del rött kött för att jag ska få i mig B12 och järn.

• Johanna = en lat kock

FR40 är precis som du skriver fettreducerad kost... den får innehålla 40g fett per dag...

(är alldeles för inne i specialkoster för tillfället för att komma ihåg att namnen inte finns utanför sjukhus och skolor... har haft inlämning på tio olika typer av koster precis)

//Johanna

• ullis_p

Marian, det är så skönt att höra att du mår bra. Har också ätit azatioprin (fast min hette imurel) och asacol, men slutade för över ett år sen och blev otroligt nog bättre

Ja, alltså ledvärken har jag ju kvar. Den tar jag värktabletter för flera gånger/dag. Om du skulle få problem med din ledvärk igen så vill jag bara tipsa dig om Vioxx som är en ny typ av anti-inflammtorisk tablett som även det flesta med crohn/magkatarr o dyl kan ta.

Jag blir 28 iår och har haft diagnosen sen jag var 13.

Ullis

• Lill Anna  8/7-03

Virre!

Vad hade ni tänkta att bjuda på i buffén?
    Mycket av vanlig buffémat kan en laktosintollerant äta.
    Använd laktosfria produkter i allt (eller låglaktos) så kan alla äta det..
    Vissa laktosintolleranta brukar fuska.. Dessutom finns det tabletter på apoteket som gör att man kan äta laktos..

Bästa sättet är att fråga vad hon kan tipsa om själv..

Lycka till /Anna, mjölkallergisk och laktosintollerant.

• Moa L

Fråga först hur allergisk personen är, om hon är jättekänslig går inte låglaktos produkterna, men lugn det finns jättemånga ersättningsprodukter. Hemköp har ett märke som heter Oatly(gjord på havre) där finns det mjölk,grädde, vaniljsås , glass och nu tror jag att det finns mjukost och röd pesto också. Sen finns det ett mjölkfritt margarin som heter just mjölkfritt. Som en tidigare sa en köttbit och potatis går jättebra, rena produkter. Bäst hjälp får du nog utav gästen hon vet ju precis vad som går eller inte, man tar inte illa upp om folk frågar och ringer flera gånger hellre det och det blir rätt än att man sitter där utan mat. Lycka till ! Moa (mjölk och soja-allergiker)

• ina

Det finns mycket mat som man kan äta när man är laktosintolerans. Använt mjölkfritt smör/margarina och nyligen har det kommit ut en mjölk-sort som heter Laktosfri mellanmjölksddryck (märke Valio)den smakar som mjölk (inte riktigt med nästan)denna går utmärt att göra mat med. Då kan man i princip göra mat till den laktosintoleranta som Du gör till dom andra beroende självklart på vad Du ska göra för mat.

• MrsR

Hej Virre!
    Ta först och främst reda på om det är laktoslåg, laktosfri eller mjölkproteinfri mat din gäst skall ha.
    Är det en "vanlig" laktoslåg kost behöver du inte använda mjölkfritt margarin (speciellt inte om du samtidigt använder låglaktosprodukter...), vanligt går bra. Hårdost och en liten mängd vanlig mjölk (ca ½ glas/måltid) fungerar för de flesta laktosintolleranta men det finns de som är jättekänsliga så hör med henne!
    Gäller det komjölksproteinallergi är det jätteviktigt att det absolut inte finns en enda liten gnutta mjölkprotein i maten så läs ordentligt på ingrediensförteckningen när du handlar!!
    Recept och info finns på bla icas hemsida och www.celiaki.se eller www.allergimat.com

Lycka till med matlagningen!
    Mvh MrsR

lila:
    Vid glutenintollerans kan man ha många olika symptom men man behöver inte ha några alls...

Svar på tråden laktosfri mat, hjälp!!