• Lycka o Kärlek

Så ledsen jag blir!

Vi ska gifta oss nu på försommaren, än är inte inbjuningarna skickade men de flesta som vi ska bjuda på bröllopet vet om vilket datum vi bokat. Om alla kommer blir vi runt 95 personer.

I går fick vi reda på att min systerdotter (19 år) som vi står väldigt nära och har en väldigt speciell kontakt med hade bokat in en resa och kommer därför att missa vårat bröllop! Hon var jätteledsen över det och trodde när hon och hennes vänner bokat resan att vi skulle gifta oss veckan efter.

Men är det inte bättre att kolla upp först?? Min syster och hennes familj är underbara och vi umgås mycket men de är verkliga slarvar, kommer ofta sent till tillställningar, glömmer saker osv. Allt kretsar liksom kring dom själva.

Min M2B föreslog att vi skulle skjuta upp bröllopet en vecka... !!!! ABSOLUT INTE tycker jag. Alla andra då, som nu säkert redan bokat in datumet?! Dessutom är lokalen och prästen bokade, de skulle iofs inte vara något problem att byta men jag tycker att det är min systerdotter som får boka om sin resa i så fall. Jag vill ju egentligen inget hellre än att hon ska komma, det skulle betyda så mycket för mig och min sambo.

Åh jag blir så arg och ledsen...

Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Så ledsen jag blir!
  • Miss Blue

Ja inte hade jag bokat om bröllopet för att någon inte kan komma!!!!! Stå på dig, ni har väl fler gäster som kommer??
    Kram

• Mirri

Går inte hennes resa att boka om då om det känns viktigt för henne och er att hon kan komma? Jag hade absolut inte bokat om bröllopet för EN gäst!

• EllaM

Jag hade heller inte bokat om, då kanske ni inte kan få samma lokal, kyrka, präst mm och risken är att fler inte kan komma eftersom de rättat sig efter det datum ni nu angivit. Kan inte er systerdotter boka av sin resa?

• Canta

Inte kul alls, det förstår jag. Men jag håller me de över mig att INTE boka om resan.
    hoppas hon kan boka om resan....

• Godisråttan

Nä jag hade heller inte bokat om bröllopet. Speciellt inte då ni ska ha ett stort bröllop!Hon får boka om resan alternativt inte komma.

• Aspera

Jag förstår att det känns tråkigt för er. Men hon verkar ju lite slarvig och tankspridd. Ibland kan dessa personer behöva få veta att man själv har ansvar för sina handlingar... Man ska inte behöva vara allas morsa och tänka åt dem. Tycker hon att ert bröllop är viktigt får hon väl skippa resan.

• Daemia

Jag kan förstå att du blir besviken för att förväntningar inte uppfylls, men det är trots allt så att även resor infaller på bröllopsdagar och det är faktiskt inget att göra åt.

Ens eget bröllop är naturligtvis viktigaste dagen i världen och all, allt, allt kretsar kring den dagen....men andra mäniskors liv fortsätter ju och för dem ÄR det inte lika viktigt hur gärna man än vill tro det. Att hon skulle ha skyldighet att kolla upp när du skall gifta dig då du inte ens skickat ut dina inbjudningar kan man inte begära.

Att vilja att resan skall bokas om är förståligt, men det är ju inget du kan kräva.

Nej, du kommer säkert att få ett jättebra bröllop iallafall och kommer att vara omgiven av 94 goda vänner. Systerdotter kommer ha med dig i tanken den dagen även om hon inte kan vara där.

• Anna  Sol

Jag förstår att du är besviken, men samtidigt tycker jag det är svårt att "kräva" att allt ska kretsa runt en själv för att man gifter sig. Kanske kunde hennes resesällskap bara den veckan, kanske var resan mycket billigare den veckan...det kan finnas många orsaker till att det passade bättre att resa just den veckan.

Men nej, självklart ska du inte boka en annan dag för en person. Kanske är det många fler som inte kan den "nya dagen" du skulle boka.

Man kan inte räkna med att alla kommer, inte ens alla som står en nära.

• Lycka o Kärlek

DAEMIA och ANNASOL:
    Om jag vet om att det är ett bröllop (särskilt när det är någon nära vän eller släktings) som stundar, då kollar jag alltid upp en extra gång innan jag bokar in något annat. För även om det inte är mitt bröllop är det ju ändå en speciell dag för mig.

JAg förstår ju att alla andra inte tycker att vår bröllopsdag är lika viktig för dom som för mig och min blivande man. Jag kräver ABSOLUT INTE av systerdottern min att boka om sin resa, nej det är ju upp till henne hur hon vill göra. Det jag menar är att jag inte tycker att vi ska behöva boka om vårat bröllop för att hon varit slarvig.

• förhoppningsis

Om du bokar om bröllopet för en gäst så riskerar du att de övriga 94 inte kan komma då de har bokat in ert bröllop och kanske bokat in annat helgen innan/efter.
    Man kan aldrig förvänta sig att alla bjudna kan komma, även om man är ute i god tid

• Anna  Sol

Lycka o Kärlek skrev 2008-01-10 09:18:59 följande:

DAEMIA och ANNASOL:Om jag vet om att det är ett bröllop (särskilt när det är någon nära vän eller släktings) som stundar, då kollar jag alltid upp en extra gång innan jag bokar in något annat. För även om det inte är mitt bröllop är det ju ändå en speciell dag för mig.JAg förstår ju att alla andra inte tycker att vår bröllopsdag är lika viktig för dom som för mig och min blivande man. Jag kräver ABSOLUT INTE av systerdottern min att boka om sin resa, nej det är ju upp till henne hur hon vill göra. Det jag menar är att jag inte tycker att vi ska behöva boka om vårat bröllop för att hon varit slarvig.
    Men alla är kanske inte som du. Jag skulle oksåkolla upp sådant ifall jag visste att ett bröllop var på G. Men folk är olika. :/

Jag trodde inte du tänkte kräva av din systerdotter att hon ska boka om resan, och inte heller tycker jag att du ska boka om bröllopet. Det är hon som måste välja ifall hon har möjliget att komma eller ej.
  • c t

DAEMIA och ANNASOL:Om jag vet om att det är ett bröllop (särskilt när det är någon nära vän eller släktings) som stundar, då kollar jag alltid upp en extra gång innan jag bokar in något annat. För även om det inte är mitt bröllop är det ju ändå en speciell dag för mig.JAg förstår ju att alla andra inte tycker att vår bröllopsdag är lika viktig för dom som för mig och min blivande man. Jag kräver ABSOLUT INTE av systerdottern min att boka om sin resa, nej det är ju upp till henne hur hon vill göra. Det jag menar är att jag inte tycker att vi ska behöva boka om vårat bröllop för att hon varit slarvig.
    Tyvärr är det så att alla inte prioriterar på det sättet. Jag förstår dig verkligen men är det en sak jag lärt mig efter ett års bröllopsplanerande så är det att dem man trodde stod en närmast kanske inte alls är dom som prioriterar ens bröllop högst.
    Vi fick veta i förrgår, en månad innan vi gifter oss att vår Toastmaster har bokat en resa i vår som han och hans tjej hellre vill åka på och tycker därför att det blir för dyrt att gå på vårt bröllop så dom kommer inte....
  • Daemia

Det jag menar är att jag inte tycker att vi ska behöva boka om vårat bröllop för att hon varit slarvig.
    Men varför skulle du boka om ditt bröllop? Det kan det knappast vara någon som kräver.

Ditt bröllop är ju för dig och din blivande make. Dvs en dag där du och din blivande är hedersgästerna, inte en fest som du anordnar för din systerdotter.

Ibland BLIR det bara inte riktigt som man vill, men jag är övertygad om att er dag kommer att bli fantastisk trots en gäst mindre.
  • AnneiLund

Jag skulle inte bokat om mitt bröllop....ni kommer kanske få fler som inte kan komma. Förstår att du är besviken. Men försök att inte vara ARG som du skriver. Det är en tjej på 19 år, önska henne istället en trevlig resa så får ni kanske träffas efteråt och ha en myskväll och se på bilderna tillsammans.
    En 19 årig tjej ska få kunna ha trevligt på sin resa och nog inte behöva känna att du är arg på henne...hon är 19 år..

Svar på tråden Så ledsen jag blir!