• totte38

Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??

Nu är jag förvirrad, här har jag knallar runt i mitt nu 26 åriga liv och trott att om en kille säger att han vill förlova sig med mig så menar han gifta sig, men nu har jag insett att så är det inte, eller?

Vad är det då för mening med att förlova sig? Då blir det ju bara ett dyrt projekt att köpa ringar...och till vad, vad är det egentligen man lovar varann då? Blir ju bara fjortisvarning på det hela annars tycker jag.

*förvirrad*

• Svar på tråden Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??
  • Skottdagen2008

Håller fullständigt med dig och därför har vi inte förlovat oss alls utan gifter oss med en gång.

• totte38
    totte38 skrev 2008-01-09 15:34:01 följande:
    Nu är jag förvirrad, här har jag knallar runt i mitt nu 26 åriga liv och trott att om en kille säger att han vill förlova sig med mig så menar han gifta sig, men nu har jag insett att så är det inte, eller?Vad är det då för mening med att förlova sig? Då blir det ju bara ett dyrt projekt att köpa ringar...och till vad, vad är det egentligen man lovar varann då? Blir ju bara fjortisvarning på det hela annars tycker jag.*förvirrad*
    Blev rätt ledsen när jag insåg detta eftersom jag då trodde mig hitta ett tvivel hos min kille (som jag då just förlovat mig med i tron att vi Självklart skulle gifta oss...)att han tvekade till bröllop. Sen visade det sig ändå att han ville gifta sig men just det att det inte var självklart gjorde mig sårad.

Antingen gifter vi oss eller också får det vara sa jag då...med förlovning alltså.
  • c t

Förlovning är samma sak som tro-lovning alltså förlovar man sig så gifter man sig.

För vissa är det uppenbarligen inte så men då ska man inte kalla det förlovning heller. Då kan man ha ringbyten.

• Pumpkin

Jag förstår mig inte heller på det där fenomenet. För mig är förlovning detsamma som frieri och "ska" leda till bröllop inom en överskådlig framtid.

• tolonta

För mig är det också samma sak, vi förlovade oss när min kille frågade om jag ville gifta mig med honom och jag svarade ja. Men visst är det så att många förlovar sig med syftet att vara förlovade, och ser det som en stärkt relation - utan tanke på att gifta sig mer än "ev någon gång så småningom om inget annat händer". Vilket var ungefär vad många fjortisar gjorde (åtminstonde när jag var i åler 14-16 år), då gick snacket som så att " vi har snart varit ihop i två månader, vi ska nog förlova oss..." för att det var "coolt" att vara förlovad...

• Skottdagen2008

Vissa förlovar sig just för att de vill visa världen att det är dem även fast de kanske inte vill gifta sig. Det skiljer sig ganska mycket juridiskt.

Dessutom ser många också förlovning som en lättare väg om man vill gå skilda vägar. En skilsmässa är en helt annan sak än att bara kasta ringarna i sjön och har man barn är det t.o.m. betänketid innan man blir av med maken/makan.

Sedan är de de som vill ha ringen på fingret som en sorts magisk ring som hindrar ev. andra flörtar som då ser att man är upptagen, t.ex. att din kille känner sig mer "säker" om du har en ring som hindrar andra snygga killar från dig redan på håll.

• Zozo

Det är ju sa med förlovning att den inte har nagon juridisk betydelse idag, utan bara är en symbol.
    En förlovning är i sig fran början ett löfte att senare binda sig med giftemal. Idag far man använda det som man vill även om jag har svart att första vitsen över huvud taget. Det finns alltsa inga SKA, MASTEN och att man maste kalla det nagot annat.

Vi ringförlovade oss inte, men var ju tekniskt sett förlovade fran den dag vi bestämde att gifta oss tills bröllopsdagen.

• sanneb

Vi har varit tillsammans i 8 år, på nyårsafton frågade min sambo om jag ville gifta mig iår. Så nästa fredag ska vi på förlovningsmiddag ;D

Känner mig nyförälskad på nytt

• Kjell Präst

Vi förlovade oss utan en tanke på bröllop, utan ville just vara förlovade. Sedan fortsatte vi vara förlovade i fyra år tills vi fick vår dotter. I samband med hennes dop sa vi "Vi kanske ska ta och gifta oss på en gång" och så gjorde vi det tre månader senare

Svar på tråden Är frieri och förlovning två SKILDA händelser??