• EvelinaK

Bingolek??

Är det någon som har erfarenhet av en bingolek man har bland gästerna, så skriver man olika typ
    "spelar tennis" "är halv syster med bruden"

Så kan man som gäst gå runt och fråga när man fått full bricka så får man bingo...
    Är det någon som känner igen???
    Är det så den fungerar?? Skriker en gäst bingo så vinner den något då??

Tacksam för svar... Tjing

• Svar på tråden Bingolek??
  • EvelinaK

Är det ingen som känner igen den??

• stinakina

Låter kul...kommer att följa denna tråd med stort intresse!!

• KatRic

Jag var på en fest en gång där vi fick ett papper med massa påståenden som dom du skrev. Man skulle mingla med gästerna för att se vem som t ex spelar tennis hittade man den personen skulle man skriva in dennes namn på samma rad. När man hade fyllt i hela, alltså hittat personer till alla påståenden så hade man vunnit. Jag kände inte så många på festen så det va ett bra sätt att börja prata.

• Lilltrolle

Jo, vi har kört den på olika typer av läger. Det gäller att inte ha för "lätta" d v s som brudens syster för då pratar de inte med varandra och samtidigt inte ha en som passar in på för många - meningen är ju att folk skall börja prata med varandra, även med såna de inte känner sen tidigare. Vad man vinner kan väl vara en flaska vin eller liknande och ja, de ropar "bingo" när de fått det.

• Fåret och Kocken

Jag har också hört om denna lek. Verkar väldigt rolig men vet inte riktigt heller hur den går till. Skulle också gärna vilja veta då jag funderar på att ha leken på mitt bröllop (om jag får reda på hur man ska göra...) :)

• EvelinaK

TACK alla för svaren!! Det gäller ju att komma på bra och rätta påstående!! Som inte är för intima...
    För vi ska vara ganska många så det är ju super bra att lära känna varandra!!
    Man kan ju typ har tio påstående och den som fyller sin bricka snabbast vinner...

• Mirri

Vi har kört denna lek jättemycket i ungdomsgrupper jag haft för att de ska få lära känna varandra. Som sagt, det gäller att inte ha för lätta påståenden och vi har också sagt att man inte får fylla i samma namn två gånger på samma rad heller. Vi kommer troligtvis köra namnbingo under minglet. Jag har inte funderat så mycket på innehållet i rutorna men endel som är relaterat till oss typ "är släkt med bruden" "jobbar ihop med brudgummen" och endel personligt om gästerna typ "kommer från värmland" "kan gå på händer" osv. Först att fylla brickan med ca 5x5 rutor vinner en liten flaska skumpa eller dylikt.

Alternativt kommer vi att köra en bingo under middagen som man fyller i i festhäftet under kvällens gång med rutor som "någon börjar sitt tal med 'jag är ingen talare'", "brudparet pussar varandra" "maten smakar bra" osv.

Kanske kör vi både och men det kan ju bli lite tjatigt. Man vill ju inte bli ihågkommen för att man hade bingotema

• EvelinaK

Tack för tipset Mirre!!
    Tjing!

• sussa84

en kanske dum fråga men skriver man olika frågor till alla gästerna? Eller är det bara några gäster som får? Eller får alla gäster samma frågor?

Det första låter ju mest logiskt, att alla får olika frågor....

• Mirri

Alla gäster får samma frågor. Du skriver tex 5x5 rutor med 25 påståenden i som tex "... är släkt med bruden". Alla får samma men sedan måste de gå runt och prata med andra gäster för att hitta någon som passar in på påståendet. När de hittat någon som tex är släkt med bruden skriver de in dennes namn i rutan. Först att få en rad, eller fylla alla rutor om man vill att det ska ta längre tid, vinner

Svar på tråden Bingolek??