• eveluscious

Vilken tärna?

I en perfekt värld skulle tre tärnor stå vid min sida. Men nu ska vi inte ha ett pampigt överdådigt bröllop och tre tärnor skulle inte "passa"...så jag har 3st val;

Tärna1. Barndomskompis, bor grannar, umgås osv. Hjälper mig redan nu med bröllopsplaneringen.

Tärna2. Min "bästa kompis". Glidit ifrån varandra lite. Bor 2h bort. Har barn + ett på väg. Förväntar sig att få vara tärna.

Tärna3. Min syster. 17år vid bröllopet. Kan inte aktivt hjälpa till med planering, möhippa osv. Bor 1h bort.

När tärna nr2. fick barn tog jag förgivet att få vara gudmor - så blev det inte. Det är "glömt" men gör mig fortfarande ledsen.

Vad svårt....vem ska jag välja???

• Svar på tråden Vilken tärna?
  • malous

Tärna 1 eller systern. Jag skulle helst haft båda i ett så svårt val eftersom det känns lite hårt att välja bort systern även om hon inte kan göra allt det som din barndomskompis gör för ert bröllop.

Smidigast kanske med tärna 1 ändå eftersom hon bor så när också. Eftersom det ändå är viss åldersskillnad mellan dig och systern kanske det inte är lika självklart att hon ska vara tärna som jag känner med min syster som är två år yngre (hon skulle nog döda mig om jag valde en kompis framför henne, oavsett hur nära kompis, haha).

Själv fegar jag ju dock ur med mina tre tärnor...:)

• Tooticki

Nummer 1 definitivt. Ni står varandra nära både geografiskt och som vänner och dessutom hjälper hon dig redan. Känns som om att det är det val du skulle bli mest nöjd med!

• Waersta

Nummer 1! Inget att tveka om, måste du välja är det hon du ska välja, du vill ha hjälp med planeringen och allt fix, det är bara hon som kan hjälpa dig med det.

• Pumpkin

Nr. 1, inget snack om saken.

• AyBee

Lägger min röst på nr 1 jag me.

Har själv valt min bästa kompis framför mina två systrar.
    Det har varit klart sen många år
    När min storasyster gifte sig -01 så valde hon bara vår lillasyster till tärna och inte mig och det kommer jag ALDRIG att komma över. Så därför vill jag inte vara lika elak utan väljer inte nån an dom. De får andra sysslor istället!

• Waersta

Men varför gjorde hon det? Frågade du aldrig? Fy vad elakt! Hur tänkte hon då?

AyBee skrev 2008-01-09 09:00:12 följande:
    Lägger min röst på nr 1 jag me. Har själv valt min bästa kompis framför mina två systrar. Det har varit klart sen många årNär min storasyster gifte sig -01 så valde hon bara vår lillasyster till tärna och inte mig och det kommer jag ALDRIG att komma över. Så därför vill jag inte vara lika elak utan väljer inte nån an dom. De får andra sysslor istället!
  • Karis Annelie

Jag tycker du faktiskt kan ha tre tärnor ändå om du vill.. kan väl va ltie skoj??
    även om inte bröllopet är pampigt i övrigt så visar det ju bara på vilken bra vän du är som har tre väninnor/syster som så gärna vill stå vid din sida

• blivande fru Granquist

jag hade valt tärna nr. 1. tror inte att din syster tar så hårt på det hela om du förklarar för henne, tärna nr. 2 däremot, tycker jag inte eftersom ni nu inte umgås så mycket, om hon skulle fråga å bli sur så säg bara som det är.
    Blir hon sur så blir hon sur, det är ju ändå DITT bröllop!

• Trisen

Jag skulle välja nr 3 eftersom ingen kan ta illa upp då, hon är ju faktiskt din syster så... Kan hon inte hjälpa med t.ex. möhippa p.g.a. avstånd eller ålder?

Ska själv ha min lillasyster som tärna fastän hon bara är 16 år. Men åldern har inte stoppat henne, hon planerar som bäst möhippa och skall själv kontakta alla mina vänner även om hon inte träffat en del av dem. Dessutom förbereder hon sig t.o.m. för att hålla tal! Hon fixar allt som hör till tärnans uppgifter och mera. Jag är så stolt över henne! :)

Men, valet är ju ditt vem du vill välja men jag hoppas att du inte väljer bort din syster p.g.a. åldern...

• eveluscious

Tack för alla svar

Jag väljer inte bort syster pga ålder. Hon är min halvsyster och bor 1h bort...vi är tajta när vi träffas men träffas också enbart när jag är hos dem och hälsar på, när någon fyller osv. Hon är inte den "tjejiga" typen som skulle bli besviken.

Kompis nr2 är det knivigaste...känns som att hon mest skulle komma dagen bröllopet är, ta på sig sin klänning och så är det klaert liksom. Inget engamang. Hon har inte besökt oss sen i somras "är så jobbigt med barn". Och jag är fortfarande ledsen över gudmor-grejen. men ändå har hon stöttat mig igenom svåra saker, alltid ställt upp osv. Är ju först nu vi börjat glida isär.

Svårt

• Brollop15juli

min röst faller på alternativ 1

• malous

Haha, min syster är verkligen inte den "tjejiga" typen heller men hon vill vara mitt första val i allt antar jag. Min lillebror ville också vara tärna nu när jag var hemma (han är 18) och han är inte heller den tjejiga typen. Jag antar att de vill ha en roll liksom.

Det verkar ju som att det är annorlunda med din syster dock så då tycker jag att du ska ta barndomskompisen som du umgås med. Om din andra kompis valde bort dig till förmång för en annan kompis som gudmor så bör hon ju inte ta illa upp (även om känslor knappast är rationella). Annars kan du väl hänvisa till att du skulle ha tagit henne men inte vill att hon ska slita ut sig med ditt bröllop nu när hon snart ska ha barn (om det var mkt att göra med ett barn så är det väl ännu mer med två).

eveluscious skrev 2008-01-09 11:53:24 följande:
    Tack för alla svar Jag väljer inte bort syster pga ålder. Hon är min halvsyster och bor 1h bort...vi är tajta när vi träffas men träffas också enbart när jag är hos dem och hälsar på, när någon fyller osv. Hon är inte den "tjejiga" typen som skulle bli besviken.
Svar på tråden Vilken tärna?