• Hanna och Jonatan

Lokal i Jönköpings-trakterna?

"Oj vad tiden går fort!" kom jag och min älskade på härom dagen. Vi planerar att gifta oss den 7 juni i år, och vi har varken bokat kyrka eller lokal.

Kyrka är nog inte så svårt att fixa, MEN LOKAL! Hjälp....har läst alla trådar här på forumet men inte hittat någon lokal som passar. Vi vill helst att lokalen ska ligga inom en max 2 mils-radie omkring Jönköping. Vi vill inte ha någon loge eller lada, inte heller någon trång gammal bygdegård.
    Lokalen måste rymma 85 pers.

Det spelar ingen roll om vi måste köpa mat på stället eller hyra in en catering-firma.

Gärna vid någon vacker sjö eller vid Vättern, så att man kan duka upp ute vid vackert väder.

Snälla, vi är i stort behov av hjälp! Eller vet ni någon man kan ringa till och fråga angående lokaler i Jönköping? Ringer man kommunen då eller?

MVH!

• Svar på tråden Lokal i Jönköpings-trakterna?
  • Hanna och Jonatan

Hm, jag har kollat på dessa. Tyvärr blir Hooks herrgård aldeles för dyrt, ett kuvert där kostar 950kr! :P Tänk det gånger 85pers...hehe...då måste man vara rik!
    Sund har vi kollat, men det var inte ledigt. Tokeryd har jag besökt, men jag gillade inte bemötandet där när jag sa att vi inte tänkte servera alkohol på bröllopet...(de räknade säkert med att sälja en massa sprit) =(

Mer förslag någon!! Även Ulricehamns området skulle vara okej!

• Fejs

Jo det är dyrt om man ska ha service... vi ger 800 kr/kuvert... 70 pers.

• 17maj2008

vet att palace atena har för bröllop...kanske ínte e så kul men vet en som ska gifta sej och det var INTE dyrt med deras buffe iaf

• bellaGs

Halloj!!

Du har ju restaurang Stockmakarn i Huskvarna, och då oxå en lagom stor kyrka i närheten. Jag vet inte vad dem tar i pris för mat, men det går nog förhandla om..

Sen har du ju en bra lokal mittemot Mjölkafållan i Huskvarna. Tvetagården. (inte restaurang) Men den lokal är stor, du får nog plats med 120 personer, beroende på hur du ställer bord, det går bygga upp en mindre scen i ena hörnet, och de har ett separat kök, med tillgång till bra diskmaskin..

Sen har ju "stora Hotellet" i Huskvarna renoverat om, jag är inte säker på om det har haft något bröllop än, och jag är inte säker på hur stora lokalerna är.

Gyllene Uttern ligger ju oxå hur fint som helst!!

• Hanna och Jonatan

Tack för era tips, har kollat dessa , men jag känner fortfarande att det är fel typ av lokaler. Palas athena är aldeles för instängt och så är det ju inklämt mitt i stan, Hu! =(

de övriga förslagen är också ganska "instängda" även om det är stora lokaler. Helst ska det vara något som ligger utanför stan, på landet mer, kanske herrgård eller slott. Eller i alla fall så att det finns tillgång till kök. I värsta fall kan vi tänka oss att slå upp ett mega-partytält, men man måste ändå ha tillgång till kök för kylvaror och sådant.

Några andra tips?
    =)
    //Tacksam

• Nilsa in love

Japp. Jag har ett utmärkt förslag.

Kortebo. Det här lite frireligiösa stället. eftersom ni ändå inte ska servera någon alkolhol så funkar ju det. det ligger bara någon mil från stan, har jättefin utsikt över Vättern och är stort, rymligt och fräscht invändigt. ett jättebra kök.
    Lokalen är inte fylld utav några kristna symboler eller så.

Ett annat förslag är ju lokalen i stadsparken i Jönköping. Heter Fjällstugan eller något sådant. Även det i kristen regi. Men jag hade satsat på Kortebo. Har varit på flera bröllop där och det är perfekt för 80-100 gäster och dessutom billigt. Du får fixa maten själv.

• Hanna och Jonatan

Åhh, Nilsa! Tack så hemskt mycket! Det låter perfekt! =D Nu blev jag hoppfull igen! Ska ringa dom på en gång! Jag har inget emot kristna symboler för jag tror själv på Gud, så... ;)
    Har kollat upp fjällstugan men jag ska satsa på Fjällstugan först!

Tack så hemskt mycket verkligen! :D

Kram

• be happy

Inne i stan finns ju annars Korskyrkan som ligger precis vid Vätterstranden! Men vet inte hur stor deras festlokal är!

Bankeryds missionskyrkan är också en populär lokal för festen. De har nog egen kock där också! Billigare än Fjällstugan som annars har klart bästa utsikten men som nog kan bli trångt! (Var på bröllop där med ca 60 gäster det var lagom typ) Kortebo har jag inte varit på i bröllopssammanhang men är ju ur fint!

• Blivande fru i vinter

Hej
    Jag skulle rekommendera Domsands Båtklubb som är en lokal mellan Bankeryd och Habo. Den ligger precis på Vätterstranden med en otrolig utsikt! Det finns ett litet kök. Jag vet inte om det går att vara så många som ni är, men det går ju att ringa dem och ta reda på detta. Det är i alla fall en mycket bra lokal, trots att den inte är så stor.

• be happy

Kollade en gammal tråd här på BT där nån rekommenderade korskyrkan och då skrev att det gick in 100-120 personer där! Skulle jag gift mig här i stan hade jag nog helt klart velat va i Korskyrkan på grund av utsikten och möjligheten att ta bröllopsfoton på stranden...

• Hanna och Jonatan

Ja Domsands båtklubb blir för trångt, det har jag redan kollat. Men visst är det fint där! =)

Ang, Korskyrkan så är det ju faktiskt jättesmart...Men med tanke på allt festande som kommer vara på stranden kvällen innan (Sveriges nationaldag), så kan jag tänka mig hur mycket skräp och ölburkar det ligger där längs med stranden...inte så skoj att ta bilder där då.
    Sen vill vi också ha möjligheten att sitta utomhus och äta vid vackert väder, och då ligger Korskyrkan aldeles för trångt tyvärr..men det är ett bra förslag.

Jag får verkligen hoppas på Korteboskolan nu, att det är ledigt den dagen! Hoppas hoppas hoppas!!!!

• Hanna och Jonatan

Tack igen för alla bra förslag ni kommer med!

/kärlek

• Nilsa in love

Hur har det löst sig för er? Kollat Korteboskolan ännu? Kram!

Svar på tråden Lokal i Jönköpings-trakterna?