• Erix

Syntetiska diamanter (igen!)

Hej allihop!

Jag har sökt på forumet utan att få någon riktigt svar på min fråga, så jag ställer den här:

Går det att köpa syntetiska diamanter för användning i smycken i Sverige? Känner någon här till en guldsmed som arbetar med syntetiska diamanter?

Anledningen till att jag frågar är att jag av moraliska skäl inte vill köpa riktiga diamanter. Även om just den diamant jag köper inte har kostat någon livet så är det ju tyvärr så att mitt köp skulle bidra till att hålla uppe priset på alla blodsdiamanter.

/Erix

• Svar på tråden Syntetiska diamanter (igen!)
  • Marischa

Menar du diamanter som är ¨tillverkade¨? (Sk industridiamanter). Tror det är svårt för dig att hitta industriellt tillverkade diamanter slipade för smycke bruk. Industriellt tillverkade diamanter är inte syntetiska, det är samma ämne, som i naturliga diamanter. Om syftet är att undvika sk blodsdiamanter så finns det guldsmeder som säljer stenar med certifikat som garanterar ursprungsland. Bla har juvelerar firman Bolins i Stockholm den här typen av certifikat för diamanter som dom säljer, Bolins är inte de enda som kan ordna detta, finns fler guldsmeder som jobbar med certifikat.

• Karga81

Tror inte det går att tillverka diamanter i den storleken som diamanter i smycken är i.
    Innom tandvården anv industritillverkade diamanter på borrar som ska av-verka emalj på tanden och det är mkt mkt små diamanter mindre än sandkorn som sitter runt om borren (som små knottror) så man kan av-verka emalj som är kroppens hårdaste material.
    Det är det enda användnings område för indistruellt framstälda diamanter soom jag känner till.

• Fru Nyberg

Hej!

Det finns moissanite, som ska ha liknande egenskaper som diamanter. Vet dock inte om det finns att få tag på i Sverige, men det börjar bli populärt i USA. Googla på tex "moissanite ring" så kommer du hitta massor!
    Lycka till!

• goawilma

www.minauktion.com finns många fina smycken syntetiska diamander, även äkta. Sidan uppdateras hela tiden och håller jätte bra priser............

• tree

det finns att köpe sytestica smyckan diamanta i usa vet jag (min pappa samla alla type av gemstones)...men jag har aldrig sett eller hört om de i sverige tyvärr. vill bara säga att jag vet vad det är du prata om. de ser ut helt perfekta och är lika hårt och tålig som 'riktiga'... lycka till! kankse du kan hitta på nätet...

• Lisa87

Det här har jag aldrig hört talas om.
    vad är blodsdiamanter???

Erix skrev 2008-01-08 11:37:19 följande:
    Hej allihop!Jag har sökt på forumet utan att få någon riktigt svar på min fråga, så jag ställer den här:Går det att köpa syntetiska diamanter för användning i smycken i Sverige? Känner någon här till en guldsmed som arbetar med syntetiska diamanter?Anledningen till att jag frågar är att jag av moraliska skäl inte vill köpa riktiga diamanter. Även om just den diamant jag köper inte har kostat någon livet så är det ju tyvärr så att mitt köp skulle bidra till att hålla uppe priset på alla blodsdiamanter./Erix
Svar på tråden Syntetiska diamanter (igen!)