Ung och fri eller ung och dum?
Ska börja med att säga att min sambo är en alldeles underbar människa, och vår relation fungerar utmärkt. Men på senare tid har jag haft en del oroväckande tankat och jag skulle gärna höra era åsikter om saken.
Jag och min sambo blev tillsammans när jag var nyss fyllda 17. Jag är nu 21, han är två år äldre. Jag har alltid varit väldigt "lillgammal" av olika skäl, och vår relation har varit väldigt seriös redan från början. Vi har bott ihop i 1½ år och det fungerar jättebra.
Pga en ganska jobbig uppväxt med bl.a. en alkoholiserad pappa har mitt stora mål i livet alltid varit en stabil tillvaro och en känsla av trygghet. Och jag känner mig verkligen trygg med min sambo!. Jag har med hjälp av honom och utomstående fått ett bättre självförtroende och jag har kunnat bearbeta alla obehagliga händelser från min barndom.
Problemet är att jag på senare tid känt ett behov av att vara fri. Inte fri som i att jag vill strula runt med andra (eller kanske lite sådant också), men mest fri som i att vara själv och bara ta hand om mig själv. Det känns som att hela mitt liv har handlat om att ta hänsyn till andra. Först min sjuka far, vars toppar och dalar styrde hela mitt liv. Sedan min sambo, vilket är självklart eftersom vi har en seriös relation, men jag har hursomhelst aldrig känt att jag kunnat sätta mig själv i främsta rummet.
Jag har vuxit enormt mkt som person under vårt förhållande, till stor del tack vare min sambo. Och tro mig när jag säger att jag är så otroligt tacksam! Men jag kan inte släppa känslan av att jag vill vara min egen ett tag, "hitta mig själv" fast utan honom (ursäkta klyschan).
Känner någon igen sig? Är detta bara en fas? Jag är rädd att känslan ska hålla i sig och att jag ska "fastna" i livet, gå miste om nånting eftersom jag inte riktigt kunnat ta vara på min "ungdomstid"... Samtidigt är jag livrädd för att offra mitt livs kärlek och sedan ångra mig.
Råd och åsikter mottages tacksamt!