• jennysnartfru

råd sluta med p-piller

Hej!
    Jag har nu ätit p-piller i 10 år och ska äntligen sluta, men vet inte riktigt när. Vi gifter oss 16/2 och kartan tra slut veckan innan på söndagen. Funderar på att vara p-piller fri på måndagen bröllopsveckan. Vad tycker ni? När brukar biverkningar dyka upp? Tror ni det funkar? Åker på bröllopsresa direkt efter bröllopet, borta två veckor. Sol och badsemester.

• Svar på tråden råd sluta med p-piller
  • Nyfiken gul , nu fru

jag har aldrig märkt av några biverkningar av att sluta med piller - tvärtom har jag mått mycket bättre när jag väl slutat..

det som en del upplever är väl att kroppen för en del kan vara lite trögstartad med sin naturliga menscykel så bli inte förvånad om första normala mensen kanske dröjer eller tvärtom kanske faktiskt kommer betydligt tidigare än du trodde osv..

Alla drabbas inte av mensrubbningen - men det KAN förekomma...

• lilltjejan

jag hade mens i nästan två veckor när ja sluta me mina piller, men som sagt alla är ju olika så det är jättesvårt att veta i förväg..
    om jag va du hade jag nog slutat lite tidigare eller senare för att slippa överaskningar på bröllopet..

• ~vinterbrud~

Några trista biverkningar jag hört om (precis när du slutar) är att man kan drabbas av "acne-attack" - kroppen hamnar i lite hormonobalans och man får helt enkelt mycket finnar. Ingen höjdare på bröllopsdagen.
    Annars är väl mest risken att man råka ut för mens på bröllopsdagen (vilket är lättare att kontrollera och skjuta upp när man äter p-piller).

Jag har dock aldrig märkt någon skillnad de gånger jag slutat tidigare. Ingen skillnad i humör eller konstiga kroppsliga biverkningar. Är nog väldigt individuellt.

Men om du vill ha chansen att bli gravid på bröllopsresan så är det ju bra att sluta ett par veckor innan!

• johsjo

Hej

Jag slutatde för 4 månader sen, och trodde att jag skulle få oregelbunden mens, ont och massor av probem. Men mansen kom regelbunet, och jag hade inte så mycket mens smärtor, MEN de första 2 månaderna hade jag sååå ont i brösten, vilket jag även kan få nu, när jag har mens. Det verkar hända en massa med kroppen när man slutar med dem, men jag har i det hela sett sååå mycket mer positivt än negativt. Känns som om kroppen fungerar igen, och att den kanske är redo att producera lite barn;)... men det ska inte börjas fören i slutet av april (hoppas vi)

• Höstbrud-07

Jag vågade inte sluta före bröllopet, just för att inte riskera att få mens på bröllopet/bröllopsresan osv.

Är glad för det nu också för min hy har blivit så mycket sämre efter jag slutade. Jag åt en sort (yasmin) som inte skulle riskera sämre hy när man åt dem och jag tror att hyn blev bättre av dem och därför sämre nu när jag slutat.

• 2008-08-09

Jag slutade ganska precis 1 år innan bröllopet just för att hinna komma i "form" igen.
    Jag skulle inte råda att sluta precis till bröllopet, eftersom man inte har några garantier på vad som händer.
    Första veckorna fick jag mycket finnar och mensen kom mycket tidigare än den skulle.

• tattar-Emma

Min balans i hyn ändrades lite när jag slutade men jag kan inte komma ihåg annat än att det hände i samband med första mensen utan. Det kom inte direkt samma dag som jag slutade ta.

Om din karta tar slut på söndagen så kommer du ju precis ha haft mens när bröllopet är. Alltså borde det dröja några veckor till nästa mens, och det är ju runt mens man brukar få eventuella finnar. Två veckor borde också vara lugn för själva mensen om du oroar dig för det. Många som ska sluta med p-piller oroar sig ju för att inte längre veta exakt vilken dag det kommer (det gjorde jag också, hade vant mig vid att kunna pricka in i förväg i almanackan, numera tycker jag det räcker med att veta ungefär + att jag ju känner i magen när det är på gång) men de flesta jag känner har snarare haft problem med att mensen låter vänta på sig efter p-pillren, inte att den kommer tidigare. Så jag gissar att du inte kommer få mens på resan. Ska du resa till solen är det inte så troligt att det kommer nån finne heller, faktiskt.

Du känner ju din kropp bäst, men om det var jag skulle jag sluta innan bröllopet. Framför allt eftersom den största skillnaden jag fick när jag slutade var en markant ökad sexlust och det skulle jag gärna ha på bröllopsresan

• jennysnartfru

Tack för alla tips. Får ta mig en rejäl funderare. Skulle bara vara skönt att sluta så fort som möjligt. Vi vill ju ha barn så fort som möjligt , men är medvetna om att det kan ta upp mot ett år innan min kropp går tillbaka till det normala igen.

• lilltjejan

kan tillägga att jag slutade med mina i juli å änn har det inte kommit någon bebis... kan ta lååång tid för kroppen att ställa om sig och jag hade även jag ätit mina i 10 år.

• pandis2405

jag hade också ätit i 11 år när jag slutade för ca två månader sedan. mensen kom som efter klockan första gången, men sen kom den för tidigt och var jätteliten, så jag vet nog inte riktigt var jag har den nu.
    I övrigt har jag inte märkt så mycket mer än bättre sexlust. Inga finnar, ingen viktförändring tror jag, svårt att veta dock när det även varit jul som man går upp av ändå.

• jenba

jag slutade för ca 1 månad sen och det har gått hur bra som helst. mina p-piller fungera utmärkt, men det kändes ändå bättre att sluta. och jag mår riktigt bra, är inte lika hungrig hela tiden, även fast det är gott med mat

så jag ångrar inte att jag slutade!

• L 76

hej, det där med att sluta med pillerna innan bröllopet hade jag nog väntat med. tänk om du får mensen till bröllopet eller unnder er bröllopsresa. då blir hela den biten fördärvad, jah hade ju inte velat ha mens om jag bokat en 2 veckors solsemester!

• L 76

vad gjorde jag nu!

jag var inte klar...

ville bara berätta att när jag slutade med mina piller för snart 6 år sedan lät jag kroppen komma igång ett par månader sen blev jag gravid med en gång. vi är nog ioförsig den typen av par som blir gravida bara vi tänker det :) tyvärr är det ju inte alla som har den turen.

hoppas att du har tur men vänta tillefter resan är mitt tips.

ha ett underbart bröllop o en fin resa

• Zozo

Japp, min syster slutade med p-piller efter 15 ar och blev gravid pa första gangen.. Sa det kan fungera pa det hallet ocksa

Personligen har jag bara fatt problem av att ta p-piller och inte av att sluta, men nu är det manga ar sedan jag lade av alla hormonpreparat.

• Brud 080823

Jag har tänkt att sluta med mina i slutet på maj, vi gifter oss i augusti. Men vi tänker väl först att jag bli gravid i nov dec, helst efter resan.

Det som oroa mig mest med att sluta innan bröllopet är att jag ska gå upp i vikt och att jag får dålig hy.
    Jag mår jättebra utav att äta p-piller,har ätit dem i 13 år utan uppehåll, så hur jag blir efter dem det ska bli spännande.

Vill att kroppen ska få rensa ut allt och komma i gång innan graviditet,förhoppningsvis så går det snabbare att bli gravid då.

• first lady

Jag har slutat flera gången under en 15 års ätande med p-piller och jag har fått mens 2-3 dagar efter ja tog sista pillret.
    Beror nog oxå på vilket preventilmedel man har. Men jag skulle ha väntat tills bröllop och resa är avklarad.

lycka till

• tattar-Emma

first lady, man får ju alltid mens 2-3 dagar efter avslutad karta. Kroppen vet ju inte om man tänker börja på en ny eller inte.

I TS fall kommer hon oavsett att få mens veckan innan bröllopet, frågan är ju när nästa mens kommer.

Svar på tråden råd sluta med p-piller