• Help

Det här med lacksigill och postgång...

Vi ska ha lacksigill på våra inbjudningskort och efter allt man har läst här på BT verkar det bästa vara att få kuverten handstämplade. Men vart går man för att få det gjort?! Posten finns ju inte längre....

• Svar på tråden Det här med lacksigill och postgång...
  • Help

Och är det någon som har ett bra lim att rekommendera, som man kan limma fast sigillen med? Karlssons klister verkar lösa upp lacket...

• Sommar-04

Jag har kopt lack fran www.letterseals.com som haller hur fint som helst utan handstampling och da har jag till och med skickat dem fran USA till Sverige.

Enligt tidigare inlagg sa kan man fa dem handstamplade pa postmuseet tror jag det ar. Men det kravs ju att man ar i narheten.

Om du soker pa lack eller vax sa kan du nog hitta manga gamla inlagg dar sigill diskuterats.

• Bobbo

Hej,

Bor du i Stockholm? Vi gick till Postmuseum i Gamla Stan, där kan man köpa frimärken (de har olika så att man kan välja något som passar bra på kuverten), och de handstämplar och skickar iväg inbjudningarna. De har ett par olika stämplar man kan välja bland. De tar inget extra, man betalar vanligt porto för frimärkena bara.

Hälsn Bobbo

• Anonym

Hej!
    Vi använde också lacksigill. Gick till posten, som fortfarande har en avdelning för brev o paket, fick dem handstämplade och sorterade som "filateistbrev". De var hela och fina när de kom fram!!! Titta i telefonkatalogen och leta upp postcenter!
    Lycka till

• Lundia

Vi limmade inte fast våra utan bara mälte det rakt på kuvertet och sedan stoppade vi dem på vanlig låda.Och alla var hela när de kom fram!

• Sofia 23/8

Hej!

Vi använde Karlssons klister och om du låter det torka över natten så är det inga problem.

Gamla stans postmuseum lämnade vi in på och alla sigill var kvar och hela verkar det som när de kom fram!

• Penny

Vi har precis skickat ut våra inbjudningar med lacksigill - fick dem handstämplade på "posten" (= in- och utlämning av brev el vad det heter nuförtiden?). De vi hittills pratat med har fått sina inbjudningar i helt ok skick. Limmet vi använde till lacket var Scotch Universallim Gel. Fick detta rek. från Arkivet pappershandel här i Gbg.

Skickar man till ex USA går det nog troligtvis sönder - hört från andra med erfarenhet. Vi hoppas dock inte eftersom vi skickat en inbjudan dit. ;)

Lycka till!

• Challe 31/5 2003

Vi skickade på "vanligt" vis våra inbjudningar med två sigill och alla var tydligen hela och fina när de kom fram....så de måste inte vara handstämplade.

• serendipity

Fick just en inbjudan av en vän som hade handstämplat sina kuvert men sigillet så bättre begagnat ut. Inte alls kul på en så fin inbjudan. Såg faktiskt ganska B ut.

• Julia

Vi fick en inbjudan med lacksigill som hade gått sönder. Inbjudan var postad på vanligt sätt, ej handstämplat. Det kan nog bero lite på kvaliteten på lacket om det håller eller inte. Satsa på ett riktigt bra lack och kasnke även hadnstämpling så går det nog bra!

• Missy

Vi gick till Svensk kassaservice och frågade om vi inte kunde få breven handstämplade med "gummistämpeln". Inga problem alls.

Det finns massor med brev och paket som måste handstämplas, så naturligtvis görs det fortfarande.

Var lite påstridig så går det säkert bra!

• Help

Tack så jättemycket för alla svar! Jag ska försöka leta reda på någon villig personal på vad som finns kvar av posten ;)
    Någon som vet var man kan hitta lackstång med veke i? Det verkar vara något mer segt lack i dem.

• Bobbo

Jag skulle inte rekommendera att du använder lackstång med veke i, eftersom lacket lätt blir svartflammigt när det kommer i kontakt med eld. Du ska hålla lackstången en bit ovanför lågan, så går det bra.

• .nalle.

vi köpte ett special-lack på Ljunggrens i stockholm. Det höll aldelses utmärkt. Omman postar dem på vanligt sätt så "manglas" breven vilket gör att lacket lätt går sönder. Kombinationen special-lack, som är lite segare än vnligt, + handstämpling fungerade jättebra! Ljunggrens vet annars nästan allt om hur man gör för att få bästa resultat!!

• Irpan

Jag var på Posten ("svensk kassaservice") imorse med våra sigillbrev. Inget problem alls med handstämpling, "jag lägger dem här i en egen låda också". Tydligen sorteras de på eget sätt eftersom där finns andra maskiner än "stämpelmaksinerna" som kan ha sönder - inga problem alls, fick t.o.m. komplimang för de fina kuverten!

Vi använde vanligt RX-kontorslim! Mitt tips är (om man inte är så van) att göra sigillen på annat papper och sedan klistra fast på kuverten - det var inte helt lätt att få till snygga sigill inte och jag är glad att vi köpte den långa lackstånen...

Svar på tråden Det här med lacksigill och postgång...