• Bluebride

gifta tärnor

Kan man ha det? Eller är det oetiskt? Min bästis som jag ville skulle vara tärna, tackade nej, för det var inte hennes grej, hon ville spela på mitt bröllop istället och det är klart hon får det. Så nu har 2 vänner ställt upp, det är bara att de två är gifta. Sen är det frågan om vi ska betala deras klänningar eller om de ska vara med och betala osv osv osv. HJÄLP!

• Svar på tråden gifta tärnor
  • fiffinurlig

Jag ska ha min syster som tärna och hon är gift..Hade inte ens tänkt tanken på att det skulle vara oetiskt..

• Pumpkin

Självklart kan du ha gifta tärnor!

Och vad gäller klänningarna så är det ju upp till er om ni vill betala eller inte, men det finns inget som säger att ni måste - snarare tvärtom. Det anses vara en ära att vara tärna, därför betalar man sin klänning själv. Men har ni höga krav på vad de ska ha på sig så kan ni ju betala hälften i alla fall.

• Lilla My

Man kan ha gifta tärnor. På engelska döper man om dem från Maid of Honoor till Matron of Honor. (Lite kuriosa bara).

• JosieAdde

Det var faktiskt min tärnas man som påpekade att detta inte var riktigt "by the book", visste det inte innan, helst ska det vara jungfrur också tydligen. Han sa bara "Men DU kan väll inte vara tärna, du är ju både gift och bevisligen inte oskuld". sen skrattade han bara :)
    Tror att man faktiskt får gör hur man vill, svårt att få tag i vuxna oskulder nu för tiden! :)

• ~vinterbrud~

En tärna kan vara gift men brukar då kallas "Hedersdam" på svenska.
    Under vigseln ska hon stå framme vid altaret och vänta på brudparet under vigselakten (dvs ej gå in bakom brudparet, brevid marskalken). Anledningen är att gifta kvinnor inte bör gå ihop med en annan man än sin make uppför altargången.
    MEN; man gör väl som man vill egentligen.

• Bluebride

vinterbrud, vi kommer köra lite engelsk, killarna står nere vid altaret och pappa för mig fram. så följet blir väl

Brudnäbb
    Tärnor
    Jag och pappa.

Svar på tråden gifta tärnor