• Fröken Figo

HJÄLP! Bröllopsresan!! Ahhhh

Jag är lite småstörd, nu är det bevisat. Jag är livrädd att åka på bröllopsresa... Det stinger till av ångest bara jag tänker på det. Det känns så vuxet! Honeymooners, aahhhh....

Jag tänker mig en resa där man MÅSTE vara hyper-glad hela tiden. Man kommer känna sig ensam efter att ha festat med alla vänner och släkt i flera dagar... sen plötsligt blir allt tyst o lugnt = depression.

Snälla säg att det finns fler "weirdos" där ute som är rädda för bröllopsresan.

Hur tacklar jag det här då? Vi skjuter upp resan och åker nåt halvår senare. Behöver inte vara så mkt "smekmånad" över det hela. En schysst resa bara...

• Svar på tråden HJÄLP! Bröllopsresan!! Ahhhh
  • Celeste97

Nej, det finns inga fler weirdos här ute. Du är ensam och lite småstörd!

Det finns en klubb för oss som inte åker på resa alls... Gissa hur rädda vi är då?

• ~vinterbrud~

Ha ha - nä finns ABSOLUT inga weirdos på BT!

Men allvarligt; varför känner du ångest inför bröllopsresan?!
    Se det som "la grande final", pricken över i:et, en UNDERBAR avslutning på ett fantastiskt bröllop!
    Tänk dig 1-2 veckor, eller längre tillsammans med din nyblivne man, då ni bara får rå om varandra i lugn och ro efter en ganska hetsig tid (bröllopsförberedelser, själva bröllopet etc)
    Hur kan du inte vilja ha det (om du har möjligheten dvs)?

Behöver inte alls vara tråkigt vuxet!
    Gör något otroligt oansvarslöst och helt "egoistiskt" (=ovuxet) - åk iväg på en jätteschysst slapparresa och lata dagar till solen; eller en äventyrsresa (dykning, segling safari, bergsklättring etc).
    Hur ska annars ett fantastiskt bröllop sluta - ett hejdå i dörren och gästerna går hem, och sen var det slut......?

Försöker bara peppa dig Fröken Figo (alltså inget ont till de som väljer att inte åka på bröllopsresa!)

• Mirri

Jag kan också känna lite ångest inför bröllopsresan just för att den SKA vara så perfekt och underbar som vinterbrud pratar om. Jag har ingen ångest över bröllopet för där är det så många med att det nästan är garanterat att något inte blir som jag tänkt men på bröllopsresan är det bara vi två och då måste ju allt kunna vara just fantastiskt och underbart och perfekt... Men tänk om det inte blir så... Tänk om vi inte skuttar runt på små rosa moln i en återvunnen känsla av nyförälskelse, tänk om vi börjar bråka, eller blir sura på varandra... Då är ju hela rean förstörd, eller?
    Vi kommer ha några dagar ensamma i ett hus vid en liten sjö direkt efter bröllopet. Inte en bröllopsresa men lite tid för oss själva. Senare, på vintern, kommer vi åka på en längre resa som blir bröllopsresan men ändå lite mer av en vanlig resa så att jag inte känner prestationsångesten över att det måste bli perfekt!

• misstrixie

Fröken Figo,

Du är inte knäpp. Eller åtminstone inte ensam om det.

Jag får faktiskt lite panik av att resa ensam med min m2b överhuvudtaget, just för att det känns som att man måste måste måste komma så bra överens hela tiden och vara romantiska och lyckliga. Kanske beror det också lite på att jag vet att min m2b och hans förra seriösa flickvän gjorde slut under en "romantisk semester"...

Så bröllopsresan känns som en rätt så stor utmaning, hehe. Men vi kommer förmodligen inte åka på en gång. Jag kan bara ta ut en veckas semester i sommar och den vill jag så klart ägna åt förberedelserna till bröllopet. Känns väl inte heller helt kul att gå tillbaka till vardagen så där direkt efter bröllopet men jag har ju inget att välja på, och jag föredrar nog ändå det framför att kasta mig ut på en långresa... resan tar vi förmodligen senare, framåt vintern när det är mörkare och kallare, när man verkligen längtar iväg!

Så kommer vi att göra. Hoppas ni får en jättehärlig resa hur ni än väljer att göra.

• pandis2405

Ta en veckoresa eller en weekend direkt efter, och spara drömresan ett tag.

Det behöver inte vara perfekt, se det som en vanlig resa för att komma bort och ladda batterierna lite efter allt ståhej.

Lite tips kan ju vara att inte välja ett typiskt "honey moon"-ställe där det inte finns något annat att göra än att se varandra djupt in i ögonen och gosa, samt att inte säga till folk ni möter på resan att ni är på smekmånad.

Själv har jag just inställningen att det är en liten trevlig komma-bort-resa. Vi har haft flera underbara minnesvärda resor tillsammans, och kommer ha många fler framöver. Just denna resa har jag inte mer krav på än någon annan.

• Fröken Figo

Åh vad skönt att läsa era svar tjejer! Det känns faktiskt bättre nu.

Som tur är åker vi inte direkt efter bröllopet utan nåt halvår senare. Puh... jag tror jag kommer tona ner hela "smekmånadsgrejen" och bara njuta...

Fast vår stil är egentligen rätt mkt äventyr och fest. Partaja med vänner och så... är nog lite rädd att fastna nån stans bara vi två och känna mig ensam. Hm... vi kanske kombinerar smekmånad med att hälsa på vänner... Det är en idé. Bo på hotell o ha "egen tid" men samtidigt kunna parta loss.

Svar på tråden HJÄLP! Bröllopsresan!! Ahhhh