• lolinona

50-tal / Havs tema

Hejsan

Vi skall gifta oss i september nästa år ute på en ö.
    Vi är båda mycket förtjusta i 50-talet och hela den stilen.
    Samtidigt är vi båda uppväxt på öar/ gamla fiskeläger.

Så vi vill få med detta i temat på vårt bröllop.

Klädsel 50-tals stil, men vi är lite osäkra på hur vi sammanfogar hav/50-tal i festlokalen.

Någon som har erfaranheter av detta eller några spännande förslag?

• Svar på tråden 50-tal / Havs tema
  • B & S

Kan ju alltid välja ljusblått och vita prickar eller tvärrtom? i färgtema på festen, inbjudningskorten, satin band på inbjudningskorten och andra dekorationer, klänningen i kortkort med en söt liten jacka till eller ett band med prickar?
    Eller så gör man det randigt, trianglar...ja dem hade ju lite olika former på den tiden på mönstret av porslin, kläder mm.

• B & S

Ingentligen så kan du ju bara ta allt möjligt du hittar på google i 50tals väg och lägga till lite blåa nyanser.
    En söt brosch av ett ankare/snäcka på din axel eller i buketten, på ustidan av inbjudningskortet...listan kan nog göras lång!

• lolinona

mm bra tips, allra helst det med ankaret som detalj.

Har funderat hur jag skulle få in tro hopp o kärlek i det hela, men nu bubblar det av ideér

Några fler tips?

• B & S

Något med pärlor kanske? ser ut som prickar och kan komma i alla möjliga färger samt är en havs grej. På en ståltråd, smycken eller på satin band -kan man ibland hitta som plastpärlor som är påträdda på själva satinbandet.

Tyll är ju rätt 50tals aktigt om man dekorerar på "gammal" stil, underkjolen till klänningen om man har en riktig 50tals skönhet på sig, på borden, dekorera lokalen på olika sätt mm.
    Annars kan du ju även ha flor med små pärlor i i håret istl för slöja, tar mindre plats och inget att "hålla reda på" när man går omkring. En slöja kan lätt fastna i saker även om den är axellång och det blåser till.

Små, korta. söta brudhandskar i virkat (för verkligen äkta känsla av gammal stil), bomull eller satin men några små pärlor fastsydda på.
    Eller som knapparna som man stänger dem med på insdian av handleden, pärlor istl för vanliga platta knappar.
    Borde kunnas hitta på 2a hands, antikaffärer, Tradera (finns ibland just gammla söta små virkade) eller en renodlad handskbutik.

Jo, kom på också att om du inte gillar just pärlor men ändå tycker pärlemor är fint i sig kan man alltid andv sig av platta pärlemor knappar och dem ser ju ut som lite "polka dots" samt stilrent/romantiskt.
    Kan andv som dekoration på allt från fastsytt på gästboken, klänningen, utströdda på bordet.

Om du kan hitta små plast/metal ankare så kan man ju sy fast dem nånstan eller strö ut på bordet. Kollade på Panduro men dem hade ej tyvärr.

Pinup girls från 40-50talet med marin insperation borde kunna hjälpa lite ialf...om man letar på google. Vet inte om du precis vill ha en röd eller blå randig top på ditt bröllop med matchande blå hotpants men nåt borde dem ju ha som man kan ta som insperations detalj ialf.
    Vet ett par som gjorde sina inbjudningar i lite sån stil men i brunt, rosa och vit istl. Ska se om jag hittar nåt med dem på den sidan jag vart på.

• B & S

brollopsplaner.blogspot.com/

Dessa var dem med 50tals stil med rosa, vit och brunt. Dem hade speciella dekorationer på alla sina pappers grejer som var halva 50 halav havs.
    Nu hittade jag inte deras inbjudningskort där på hemsidan men dem ligger antagligen under "vårt bröllop", trycksaker eller annat som har med pyssel att göra.
    Det var något sorts hjärta med ankare har jag för mig, såg ut nästan som en tatuering men eftersom dem inte hade rött och vit som den tatueringen brukar vara i klassiska färger så blev det inte så mycket sjörövare över det hela. Hade också en söt svala som flög omkring på en del papper med bla i vigselprogramet längst upp till höger och vänster som en segil nästan.

• lolinona

Åh skrev just ett långt svar till dig, då försvann allt...

Hihi nåja jag börjar om

Jag gillar dina ideér, prickar är mer jag än pärlor.
    Gilalr små handskar, de måste ja kika på.

Har tänkt ha blomsteruppsättningar på handleden på tärnorna aĺa pramnight
    Osäker på vad det heter.

Klänningarna tänkte jag att man borde få till om man hittar marinblå i 50-tals stil å sen får man anpassa dem lite m vita band.
    dekorationerna hade vi tänkt prickig festremsa på borden.
    Ev prickiga band runt vaserna m vilda blommor och sant från trädgården.

vad ska ni ha för tema?

• B & S

Ja just det hand corsager kallas dem, jätte sött och man slipper hålla i nåt!!

Vi ska ha nån sorts blandning mellan victorian/edwardian med en touch av lyx i morderna färger..då tänker du WHAT? va i fasen e de? hahaha

* Vi ska blanda svart, lime med lite creme vit, lite guld och kristaller och franska liljor i färgtema och segil/maskot för bröllopet.

* Jag ska ha en riktig korsett med snörning där bak och värsta skenorna i. På denna är det små franska liljor. Kjolen är i spetts med släp och hela allt ska gå i creme vit färg.

* Han ska svart kostym och jag har även sytt en plastrong åt honom i guldfärgat siden.

* Inbjudningskort och alla andra pappers grejer kommer vara i tapet som har ett viktorianskt mönster på. Lite blandade små bilder på folk i naturen som stampar vindruvor eller festar mm. Kallas Toile mönster när den ser ut som små tavlor på. Der är i creme och svart.

*
    -På borden skall det ligga limefägad under duk och över en svart spetsduk så limen lyser igenom.
    -Ett par mässing(guld färg) kandelabrar med satinband knytna runt i creme,svart o lime. På själva kandelaber manchetterna ska jag ha ljusmanchetter som har prismor som hänger ner---allt för att få romantiskt/lyxig/antik stil.
    -Mellan kandelabrarna ska briljant formade prismor ringla sig fram. Som om det ligger massor av diamanter på borden!! Har 6st stora som får precis plats i handen och ca 300st små på ca 1cm. Dem små är igentligen gjorda för att hänga i kristallkronor så dem har små hål i sidorna men det syns inte sen ialf så :D Köpte ett helt paket på Tradera av en antikhandlare.

* Vi ska bla bjuda på maränger för det är en sak som fanns förrut som "godis" då inte sega råttor och rallybilar fanns. Lite annat smått och gott också som speglar oss, GBG och fest lyx.

* Jag ska försöka göra min egen bröllopstårta med snirkligt mönster från antika tapeter jag sett och även dekorera med socker rosor i sån stil man gjorde förr.

Det är väl vårat bröllop i stora drag ihop.
    Tyvärr har vi ej råd att hyra Tjolöholmsslott eller sånt stor lyx för tex slotttet tar 4000kr/tim i BARA lokalhyra! Så vi föröskte få ett annnan byggnad som ser ut som ett mini slott men sen höjde dem priset med 500% (ej skämt) då ordet bröllop kom på tal så vi fick hyra en annan festlokal, mindre fin men liknar lite ialf till 1700s Sverige med pelare längs väggarna. Vigsellokal är ej bestämd än för vi kanske bli av med den med som vi hade tänkt från början(växthus med exotiska blommor) så vet inte helt säkert förns i Maj/Juni. Vi ska ha en borglig vigsel och vill inte ha det i rådhuset för det känns så vanligt och ett par vi känner gifte sig där förra året så vill inte repetera.

Resan går till Sorrento Italien ialf :D

• gustafmatilda
    lolinona skrev 2007-12-16 22:46:51 följande:
    HejsanVi skall gifta oss i september nästa år ute på en ö.Vi är båda mycket förtjusta i 50-talet och hela den stilen.Samtidigt är vi båda uppväxt på öar/ gamla fiskeläger.Så vi vill få med detta i temat på vårt bröllop.Klädsel 50-tals stil, men vi är lite osäkra på hur vi sammanfogar hav/50-tal i festlokalen.Någon som har erfaranheter av detta eller några spännande förslag?
    När min bror och hans fru gifte sig hade de också havstema, och en lite rolig och annorlunda grej. På varannat bord (långbord, så egentligen var det fler på varje bord) ställde vi ut cylindervaser med stenar i. Sen satte vi i en vattenväxt, fyllde upp med vatten och släppte i en guldfisk! Mycket uppskattad dekor som gav en del förvånade reaktioner bland gästerna. Man bör ha lite koll ifall det finns barn med på festen, så att de inte matar fiskarna med salt/peppar eller annat bus som barn kan tänkas hitta på!
  • Celeste97

Visst låter guldfisk i vas häftigt, men det är inte något för en djurvän. Fiskar blir lätt stressade om de inte har någonstans att gömma sig och upprepade vattenbyten kan leda till att de blir sjuka och dör. Och vad gör man med dem när festen är slut?
    Man får gärna ha fisk på tallriken för min del, men att riskera djurs hälsa för att ha dem som dekoration på ett bröllop är inte det mest romantiska jag kan tänka mig...

• lolinona

B & S

Jag tycker ert bröllop låter helt fantastiskt!
    Så genomtänkt och välplanerat!

När gifter ni er?

Va hutlöst med prishöjningen, vissa lokaler är inte kloka!
    Har jobabt emd event innan så ja vet hur dom kan vara...

Jag hoppas verkligen på att få se bilder från ert bröllop sen.

Spännande!

Svar på tråden 50-tal / Havs tema