• Bella30

Ångest inför julafton!!

Jag och min blivande man flyttade in i vårat nybyggda hus i vinter, och tänkte att min mans föräldrar (som vi firat de senaste 6 åren hos) skulle komma hem till oss på julafton.
    Min familj (mamma, pappa & syster) har åkt utomlands över jul & nyår, men i år är de hemma.
    De bjöd tidigt in sig själva till oss på julafton, och vi (läs:jag) var alltför feg för att säga nej.

Ju närmare jul vi kommer nu så ångrar jag verkligen detta.
    Känner inte att det kommer att bli trevligt med dessa familjer tillsammmans. De är så olika, mm...

Vi skulle hellre åka hem till mina föräldrar på Jul-lunch, och sedan fira julaftons-kväll med min mans familj.

Men hur säger jag detta till min familj?

• Svar på tråden Ångest inför julafton!!
  • DetOrdnarSig

Om du verkligen vill säga detta till din familj finns det nog inget bra sätt, är jag rädd. Tidsfaktorn gör det än knepigare. Jag skulle själv bli irriterad om mina planer avbokades en vecka innan en stor högtid utan något annat skäl än att man inte känner för det. Finns det inget sätt att ordna julaftonen för att minimera slitningspunkterna mellan familjerna?

• Lady o Lufsen

Låt inte olikheterna vara ett potentiellt hinder- vem vet, dom kanske finner intresse just därför!??

Är det något annat du är rädd kommer att hända när dessa möts?

• Majsis2008

Hur ska du göra den dagen ni gifter er? ha två olika fester? är vääl bättre dom olika familjerna träffas innan så blir d inte så stelt...

• anne på grönkulla

Själv tycker jag det låter som rena drömmen, när vi flyttade ihop så började vi fira julafton tillsammans hos oss istället för att galoppera runt hos olika släktingar hela dan.

Se till bara att det är ERA traditioner som gäller hos er.

• 2aug08

Jag tror att det är många som har ångest inför julafton. Jag har också ångest fast av av anledningen att jag vill fira hemma, jag vill inte hålla på och kuska runt och stressa. Ska vi byta :)

• Bella30

Jag har pratat med mamma nu och vi kommer att vara hos dem på julaftons morgon på "grötfrukost" & julklappsbyte...
    Vi bor i samma stad, så vi tar en promenad dit & hem sedan 6 förbreder inför att svärisarna kommer på eftermiddagen.
    På juldagen så kommer mina föräldrar och äter julmiddag hos oss.
    De tyckte att det var en bra idé .

• Fröken Figo

Säg det rakt ut! Det är det enda som funkar tycker jag.

Jag skippar julen helt med familj i år och firar med vänner ist. Tyvärr blir det allt för många konflikter just under julen i vår familj. Jag har sagt till alla att jag skippar vår konfliktiga jul i år. Ist ska vi fira nyår ihop!

Galet nog är det bara julen som är laddad.

Klart att familjen blev ledsen och besviken när jag var så rak och så men helt ärligt är det det enda som funkar. Bättre förklara och reda ut saker än att linda in allting i rosiga formuleringar. Annars har man samma problem nästa år. (obs, har inte läst tråden, så detta är inget svar eller så, bara min egen kommentar)

• Bella30

Jo, det är nog en bra lösning som inte bara skjuter upp det egentliga problemet till nästa jul...
    Vi valde dock "fegvarianten" denna gången...

Fröken Figo skrev 2007-12-17 18:44:02 följande:

Säg det rakt ut! Det är det enda som funkar tycker jag. Jag skippar julen helt med familj i år och firar med vänner ist. Tyvärr blir det allt för många konflikter just under julen i vår familj. Jag har sagt till alla att jag skippar vår konfliktiga jul i år. Ist ska vi fira nyår ihop! Galet nog är det bara julen som är laddad. Klart att familjen blev ledsen och besviken när jag var så rak och så men helt ärligt är det det enda som funkar. Bättre förklara och reda ut saker än att linda in allting i rosiga formuleringar. Annars har man samma problem nästa år. (obs, har inte läst tråden, så detta är inget svar eller så, bara min egen kommentar)
Svar på tråden Ångest inför julafton!!