• MrsNorell2b

Problem med tärnan

Tänkte gnälla av mig..
    Jag har en bästa vän som jag har känt i hela mitt liv och vi var jättetighta ända tills jag flyttade och började studera. När jag och min m2b började prata om att gifta oss (för typ ett år sedan) var det liksom självklart för mig vem som skulle vara tärna så jag frågade henne och hon sa ja.
    So far so good!
    Nu har det gått ett par månader sedan jag pratade med henne sist, hon hör aldrig av sig (har inte ringt en enda gång på 1½ år) och har varit ned och hälsat på mig en gång de senaste två åren. Det känns inte som att hon är intresserad och jag orkar inte upprätthålla någon envägskommunikation. Det känns inte heller särskilt roligt att ha henne som tärna längre. Hon har inte ens hört av sig och frågat om det blir något bröllop (som var planerat till sommaren), man tycker ju att hon borde ha intresse av att veta det.
    Åh, suck jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har ju redan frågat henne.

• Svar på tråden Problem med tärnan
  • ~vinterbrud~

Enklast är väl att ringa och fråga henne om fortfarande är intresserad av att vara din tärna. Sedan kanske du ska berätta för henne vad du förväntar dig att hon ska göra i rollen som tärna.

• Nessan

Har du nån annan du hellre vill ha som tärna eller vill du att ni ska gå in själv bara du och din m2b? Om det senare är det ju bara att säga till henne att ni inte vill ha några fler i brudföljet.

Sen förstod jag inte riktigt "Hon har inte ens hört av sig och frågat om det blir något bröllop (som var planerat till sommaren)". Hade ni eg. tänkt gifta er denna sommar (07) och det var vad ni hade sagt till kompisen? Då är det ju verkligen konstigt om hon inte undrar vad som har hänt med bröllopsplanerna.

Om du känner att ni inte alls har nån kontakt längre så ska du inte känna dig tvungen att ha henne som tärna heller. Omständigheter kan ju förändras.

Hade du tänkt bjuda henne på bröllopet ändå? Vill du försöka bevara relationen, eller kvittar det dig lika? Om du vill försöka ha kvar henne som vän tycker jag du ska prata med henne och berätta hur du känner, att du skulle tycka det var trevligt om hon hörde av sig ibland med, att ansvaret inte bara låg på dig. Vissa är sämre än andra på att höra av sig, men om man bryr sig om reltaionen bättrar man sig nog efter att ha fått en liten puff om det.

• MrsNorell2b

Vinterbrud: Hon vet mycket väl vad som förväntas av henne. Jag tror bara att det är så att hon sa jag för att det lät roligt och sedan förväntar sig att jag ska ringa och hålla henne uppdaterad.

Nessan: Nej, jag vill ha en tärna. Har en annan kompis som har hängt med länge som faktiskt kommer ner och hälsar på titt som tätt och som jag pratar med nästan en gång i veckan. Nej, bröllopet var planerat nu till sommaren (08) men har blivit framflyttat. Tycker ändå att hon borde hört av sig för att kolla om hon ska betala något, hur det blir med kläder och så. Men det är inte det att hon inte hört av sig om bröllopet som är det jobbiga utan det att hon helt enkelt inte hör av sig alls.
    Hon kommer absolut att bli bjuden på bröllopet, något annat vore otänkbart. Sist jag ringde så sa jag att "vi kanske inte ska låta det gå en månad till nästa gång vi hörs" jag tror att det var någon gång i början av september. Har liksom ingen lust att "jaga på" henne heller för jag tycker att det borde ligga i hennes intresse. Hon har aldrig varit dålig på att höra av sig förut..

Tack för svaren!

• Ickaflicka

Inte för att jag misstror dig, men har du varit och hälsat på henne då? Har du frågat om något viktigt, stort, jobbigt, roligt pågår i hennes liv, eller gör du som de flesta blivande brudar, fastnar i prat om ditt bröllop? Jag vill inte vara elak, men ibland tänker man inte på vilka signaler man själv sänder ut... Jag hoppas det ordnar sig för dig!

• MrsNorell2b

Ickaflicka: Jag har varit upp och hälsat på henne flera gånger och försökt ringt då och då när jag tyckt att det gått för lång tid igen. Har inte pratat speciellt mycket bröllop alls med henne eftersom att det legat så långt fram i tiden och för att det kännts som att hon inte varit intresserad. Vi har varit bästa kompisar i 19 år så vi har aldrig haft svårt att prata med varandra.

• Tittij
    MrsNorell2b skrev 2007-12-13 14:21:21 följande:
    Tycker ändå att hon borde hört av sig för att kolla om hon ska betala något, hur det blir med kläder och så.

Vaddå hört av sig för att kolla om hon ska betala??
    Det är väl ändå inte det man har en tärna till? Självklart att hon betalar sina egna kläder om ni inte har speciella önskemål, men annars ska hon ju inte betala nåt..
  • Ickaflicka

Om ni aldrig haft svårt för att prata med varandra, så tycker jag definitivt att du ska ta upp hur du känner med henne!

• MrsNorell2b

Tittij:

Du missförstod mig, det var inte alls så jag menade. Hon ska inte betala något än sina egna utgifter exklusive klänningen som vi står för... detta vet dock inte hon om.

Den här tråden var egentligen inte tänkt att handla om bröllopet som sådant, vad hon ska stå för och inte.
    Jag ville bara vädra lite tankar då jag tycker att det är jobbigt att ha valt en kompis till tärna som inte längre verkar vilja ha någon kontakt, bröllop eller inte. Jag ber om ursäkt om jag förargat någon eller uttryckt mig klumpigt.

• Blomsterbrud

Under livets gången växer man tyvärr ifrån vissa vänner sånt är livet.
    En envägskommunikation är oftas bättre att låta rinna ut i sanden..
    Hoppas det löser sig för dig och lycka till..

• Bride in England

MrsNorell2be:

Usch vilken jobbig situation. Jag har sjalv en kompis som jag pa senare ar har uppehallt ett slags envagsforhallande med och nu orkar jag inte langre sa vi har inte horts av pa flera manader. Hon sager alltid att "vi ar vanner for livet sa vi behover inte ha konstant kontakt" men for mig har vi glidit ifran varandra sa mycket genom att inte horas av att jag inte kanner behov av hennes vanskap langre. Jag bjuder henne pa brollopet eftersom hon ar en gammal kompis, men skulle absolut inte ha henne som tarna da hon inte betyder lika mkt for mig langre.

Jag tycker inte att du ska ha din kompis till tarna om du kanner att det bara ar du som ger och ger hela tiden, och jag tror inte heller att din kompis raknar med det eftersom hon inte verkar gora nagot at er vanskap. Hon kanske har ett eget liv dar det inte finns tid for andra kompisar, och isafall blir det ju fel om hon ska vara din tarna.

Det ar DITT brollop och du borde folja ditt hjarta i valet av brudtarna och valja en person som betyder mycket for dig. Forstar att det kanns jobbigt eftersom du redan fragat henne. Men jag skulle prata med henne o saga att eftersom ni tappat kontakten tycker du att det kanns jobbigt att ha henne som tarna. Och om hon ifragasatter det att ni tappat kontakten kan du ju forklara att eftersom hon inte hort av sig av egen vilja pa 1.5 ar har du tolkat det som att ni tappat kontakten.

• ~vinterbrud~

Vänskap kan ibland gå i perider, så är det iallafall med min vänner speciellt sådana jag känt väldigt länge (15-20 år). Det kan gå perioder på flera månader där vi har ganska dålig kontakt av olika anledningar, men när vi väl hörs så är allt som vanligt och då återupptar vi mer frekvent kontakt igen. Med detta menar jag att detta kanske är en sådan period i er vänskap?
    Det är ju ett antal månader kvar tills ert bröllop går av stapeln och du måste inte fatta beslutet om tärna just nu. Du skulle kunna avvakta lite med det beslutet.
    Under tiden kand du ska fråga din vän lite försiktigt hur det är i hennes liv. Som Ickaflicka skrev kan det ju finnas en anledning till att hon är dålig på att höra av sig?

• Kaffemoster

Skulle nog ge henne en chans .. Ring henne och prata just om bröllopet .. få henne att känna att hon medverkar och att du behöver hennes hjälp .. När man inte plnerar eller har planerat bröllop själv, så inser man nog inte att man börjar så tidigt.
    Vad vill du att hon ska hjölpa till med?
    Du måste nog ta initiativet. Hon vet nog inte var hon ska börja.
    Om du trycker på lite så kanske hon endera blir mer entusiastisk eller så blir det mer uppenbart att hon inte egentligen vill vara tärna, och då kanske hon säger så självmant ...

• krian87

Mitt råd Siptta den tärnan..! Jag hade samma problem. min bästa vän- kunde inte ens tänka ngn annan som tärna och tack vare henne så tappade jag tom lusten ett tag.. hon sa att hon skulle fundera men hörde inte av sig. jag försökte ringa osv o skicka sms efter länge så svarade hon att hon kunde tyvär inte det. (gav ingen som hellst anledning) men att hon själklart ville stå kvar som gäst..! jag känner mig inte super sugen o bjuda henne om det nu var så stort problem att inte ens höra av sig. att hon inte ville vara tärna ok, men hon kunde väl säga det då så jag kunde funder på ngn annan.. Så jag frågade min syster som jag är "bästa" vän med (men som inte gillar stå i "centrum" ) om hon ville och det var klart hon ville ställa upp och göra mindag till den bästa det går.. Så ska inställningen vara.. så mitt råd byt.. och funera inte mer på henne.. hennes förlust..

MrsNorell2b skrev 2007-12-13 13:27:40 följande:
    Tänkte gnälla av mig..Jag har en bästa vän som jag har känt i hela mitt liv och vi var jättetighta ända tills jag flyttade och började studera. När jag och min m2b började prata om att gifta oss (för typ ett år sedan) var det liksom självklart för mig vem som skulle vara tärna så jag frågade henne och hon sa ja. So far so good!Nu har det gått ett par månader sedan jag pratade med henne sist, hon hör aldrig av sig (har inte ringt en enda gång på 1½ år) och har varit ned och hälsat på mig en gång de senaste två åren. Det känns inte som att hon är intresserad och jag orkar inte upprätthålla någon envägskommunikation. Det känns inte heller särskilt roligt att ha henne som tärna längre. Hon har inte ens hört av sig och frågat om det blir något bröllop (som var planerat till sommaren), man tycker ju att hon borde ha intresse av att veta det. Åh, suck jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har ju redan frågat henne.
  • Tittij

TS: Okidoki!
    Ring och prata med din vän och förklara hur du känner och be henne om ett ärligt svar om er vänskap. Kanske känner hon att hon inte orkar hålla kontakten så bra när ni bor så läng ifrån. Jag har tappat flera vänner sen jag flyttat (dock inte nån av de närmaste..) men de har iallafall varit ärlig och förklarat varför.

Du måste ju ha en tärna osm tycker det är skoj att ni ska gifta er och som ställer upp. Känner hon att hon inte orkar engagera sig så är det ju bättre att välja nån annan, vilket hon ju säkert förstår.

Lycka till!

• Bluebride

har liknande problem, ville att min bästa vän skulle gå tärna, men hon tackade nej och sa att det inte var hennes grej, så nu har jag två stycken som ställer upp men de är gifta, är det ok?

• krian87

Jag tycker inte att det spelar ngn roll. men det breor kanske på om man följer seden eller inte.. Vi följer inte det till punkt o pricka o om jag hade haft 2 som var gifta så hade inte det spelat ngn roll för mej..

Svar på tråden Problem med tärnan