• Myzza

Hemlig vigsel

Finns det någon som har erfarenhet av hemlig vigsel? Hur har ni gjort efteråt med att berätta att ni har gift er och har ni bjudit in till fest vid senare tillfälle? Vi ska nämligen gifta oss i hemlighet före jul men vill gärna bjuda in till fest i Januari månad. För fest vill man ju ha eller hur?!?

• Svar på tråden Hemlig vigsel
  • EvelinaK

Jag har ingen erfarenhet, men hade jag varit er så hade jag tagit kort på er, och sedan gjor inbjudningskort till festen då det är ett kort på er.. VI HAR GIFT OSS!! Kom på fest den x januari.. osv..

Som vän hade man blivit glad och överraskad!!

Lycka till!

• numerafruS

Vi kommer oxå att ha hemlig vigsel men vi kommer förmodligen bara att ha en middag för de närmaste efteråt.

Du skulle ju kunna skicka ut inbjudningskort till festen så att de kommer sammma dag som ni gifer er, eller strax efter.
    Typ nu har vi gift oss och ställer till fest...

I den här tråden finns det många hemliga blivande fruar och en del av dem har redan gift sig. De fick bara positiv respons när de kom hem.

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2524277.html

• avil

nä,festen vill jag INTE ha,bla därför vi gifter oss i hemlighet i utlandet...(el på flygplatsenpå väg till utlandet!)
    Vi kommer att videofilma vigseln,sen då vi kommer hem från resan så ber vi familjerna komma o visar filmen från semestern-tror de,o så får de se vigseln!

• Myzza

Det med att ta ett kort på oss och sedan skicka inbjudan var en bra ide! Tänkte lägga till i julklapparn till dom närmsta och skicka till dom andra med post.
    Det går ju att ordna smidigt med dagens digitala kameror. Sen kanske man inte blir så snygg men men. Vi ska nog ha våran fest ca 1 månad längre fram så alla har firat ifrån sig jul och nyår.
    Vi tänkte då klä upp oss i våra brudkläder så våra gäster känner att dom var/är med oss.
    Men hur skriver man att man inte vill ha några barn på kalaset?

• aka79

=))

"Barn är en gudagåve men kvällen vill vi helst fira tillsammans med våra vuxna vänner. Hoppas att alla kan respektera detta och ändå komma på vår bröllopsfest."

Så ska en bekant till mig skriva =))

• Birella

Hej hopp! Tänkte om det är någon som har ett tips till mig. Vi tänker också ha en hemlig vigsel i vår men sedan ha en fest ca 5 dagar senare. Frågan är nu det här med inbjudningar... egentligen borde man ju skicka ut dem typ ett par veckor innan så att alla hinner boka datumet i sina kalendrar, men då får man inte skriva "något om nånting" om ni fattar. Eller så kan man skicka inbjudan typ 5 dagar innan festen, och talar om det,, men då kanske det inte är så många som kan komma på grund av den korta tiden... hm... kan man skicka två kort?? Eller hur tycker ni? Tips mottages tacksamt :)

• Nessan

Kan ni inte hitta på nån förevändning att ha fest, och låtsas att det är därför ni bjuder in? (nån som fyller år, ni träffades för x antal år sedan, vårfest etc) Har ni ofta mycket folk över är det ju inget konstigt att det kommer ännu en festinbjudan.

Annars kan ni ju använda det motsatta som argument också, att ni så sällan träffas med "alla nära och kära" och ville därför ställa till med en fest så att alla kan träffas.
    Om inbjudan inte är så formell, utan lite mer 'vardagligt' hållen tror jag inte att de misstänker nåt...

Birella skrev 2007-12-20 07:19:03 följande:
    Hej hopp! Tänkte om det är någon som har ett tips till mig. Vi tänker också ha en hemlig vigsel i vår men sedan ha en fest ca 5 dagar senare. Frågan är nu det här med inbjudningar... egentligen borde man ju skicka ut dem typ ett par veckor innan så att alla hinner boka datumet i sina kalendrar, men då får man inte skriva "något om nånting" om ni fattar. Eller så kan man skicka inbjudan typ 5 dagar innan festen, och talar om det,, men då kanske det inte är så många som kan komma på grund av den korta tiden... hm... kan man skicka två kort?? Eller hur tycker ni? Tips mottages tacksamt :)
  • Birella
    Nessan skrev 2007-12-20 08:09:11 följande:
    Kan ni inte hitta på nån förevändning att ha fest, och låtsas att det är därför ni bjuder in? (nån som fyller år, ni träffades för x antal år sedan, vårfest etc) Har ni ofta mycket folk över är det ju inget konstigt att det kommer ännu en festinbjudan.Annars kan ni ju använda det motsatta som argument också, att ni så sällan träffas med "alla nära och kära" och ville därför ställa till med en fest så att alla kan träffas. Om inbjudan inte är så formell, utan lite mer 'vardagligt' hållen tror jag inte att de misstänker nåt...
    Jo precis, vi tänkte ha en "påsk lunch" det låter ju hur enkelt som helst, så då hoppas jag att det inte misstänker så mycket. Vi funderar till o med på att i förväg, nu vi nyår eller nått sånt bjuda in till en nyårsfika eller nått sånt så de inte skall misstänka så mycket sen i vår.

Men då har vi problemet med att vi måste tala om det på festen, för att "slippa" det, vore det ju en ide att skriva det på typ ett kort o skicka efter vigseln... fast då blir det ju två kort? Blir det dumt? Men man kan ju ha ett inbjudningskort och sedan skicka ett ??-kort kanske? Va knepigt det här blev :S
  • Nessan

Är det många ni hade tänkt bjuda? Jag håller med om att ni bör bjuda dem mer än fem dagar innan festen om ni vill vara säkra på att de överhuvudtaget kan komma.

Ni vill alltså helst inte tala om det på festen? Annars hade ni ju kunnat typ smita undan då alla kommit och svida om till er bröllopsutstyrsel och göra entré och på så sätt berätta om den egentliga anledningen till festen. Eller säga att ni vill visa en video, som är filmad under vigseln (om ni tänkte filma den). Eller så kan ett litet bröllopsfoto på er ligga på allas tallrikar eller på nåt annat sätt som en del av dukningen.

Om ni vill tala om det i förväg... hmmm, jag då är kanske ett extra kort det bästa alternativet, om ni inte vill ringa runt eller sätta in en annons i tidningen kanske?
    Hur hade ni tänkt med presenter? Om folk får veta 5 dagar innan festen att det är för att fira er vigsel tror jag att de kommer känna att de skall ha med bröllopspresenter. Om ni inte hade tänkt det borde ni nog isf vara tydlig med det i bröllopskortet ni skickar ut. (Typ att festen är för att fira att vi nu ingått äkteskap, men vi förväntar oss absolut inga presenter. Att ni vill komma och fira med oss är present nog.)

Birella skrev 2007-12-20 08:18:42 följande:
    Jo precis, vi tänkte ha en "påsk lunch" det låter ju hur enkelt som helst, så då hoppas jag att det inte misstänker så mycket. Vi funderar till o med på att i förväg, nu vi nyår eller nått sånt bjuda in till en nyårsfika eller nått sånt så de inte skall misstänka så mycket sen i vår.Men då har vi problemet med att vi måste tala om det på festen, för att "slippa" det, vore det ju en ide att skriva det på typ ett kort o skicka efter vigseln... fast då blir det ju två kort? Blir det dumt? Men man kan ju ha ett inbjudningskort och sedan skicka ett ??-kort kanske? Va knepigt det här blev :S
  • Birella

Ja jag håller med om att det blir lite lite med tid om vi bara bjuder dem 5 dagar innan. Runt 20 pers. hade vi tänkt.
    Vilket bra förslag på text! *Skriver upp* För det där med presenter vi vill nog undvika, om vi skall skicka ett extra kort. Eller tycker folk att man e konstig då? Att man skickar två kort? Skriver typ "Glömde att säga... festen är till för att..." eller nått sånt? Annars var det en jätte bra tanke med korten på borden, kanske vore en idé.

Nessan skrev 2007-12-20 08:27:13 följande:
    Är det många ni hade tänkt bjuda? Jag håller med om att ni bör bjuda dem mer än fem dagar innan festen om ni vill vara säkra på att de överhuvudtaget kan komma. Ni vill alltså helst inte tala om det på festen? Annars hade ni ju kunnat typ smita undan då alla kommit och svida om till er bröllopsutstyrsel och göra entré och på så sätt berätta om den egentliga anledningen till festen. Eller säga att ni vill visa en video, som är filmad under vigseln (om ni tänkte filma den). Eller så kan ett litet bröllopsfoto på er ligga på allas tallrikar eller på nåt annat sätt som en del av dukningen.Om ni vill tala om det i förväg... hmmm, jag då är kanske ett extra kort det bästa alternativet, om ni inte vill ringa runt eller sätta in en annons i tidningen kanske?Hur hade ni tänkt med presenter? Om folk får veta 5 dagar innan festen att det är för att fira er vigsel tror jag att de kommer känna att de skall ha med bröllopspresenter. Om ni inte hade tänkt det borde ni nog isf vara tydlig med det i bröllopskortet ni skickar ut. (Typ att festen är för att fira att vi nu ingått äkteskap, men vi förväntar oss absolut inga presenter. Att ni vill komma och fira med oss är present nog.)
  • aka79

Hejsan alla nära och kära!
    Vi vill jättegärna träffa er alla och ha ett påskfirande!
    Skulle ni kunna komma den bla/bla kl bla och fira med oss?
    Mvh Birella

Nästa kort:
    Hejsan alla nära och kära!
    Eftersom vi nu vigt oss skulle vi vilja bjuda in er på bröllopsfest istället för påskfirande!
    Eran blotta närvaro är det viktigaste, så vi har ingen annan önskelista än denna!
    bla/bla kl bla bla
    Hoppas ni fortfarande kan komma!
    Vi syns då!
    Mvh Birella

• Birella

Super tack aka79!! Funderade precis på hur det andra kortet skulle formuleras, och jag tror att det blir ungefär som du skrev. :) Jätte bra att ni påminde mig om det där med presenter (och att det inte ska ta med sig sådana), hade faktiskt inte tänkt på det i alla förberedelser. Tack igen för all hjälp

aka79 skrev 2007-12-20 19:47:31 följande:
    Ett förslag =))
  • aka79

Hur har det gått med alla julklappar idag då?? *nyfniken*

Svar på tråden Hemlig vigsel