• stinakina

Vilket klister till inbjudningarna?

Jag gör ju egna inbjudningskort, jag ska vika A4 papper och inuti klistra fast ett vanligt kopieringspapper där texten till inbjudan ska stå.

Min fråga är då alltså, vad ska jag använda för klister så det inte blir "knöligt"?
    Min sambo pratar om sprayklister? är det nån som vet nåt om det?

• Svar på tråden Vilket klister till inbjudningarna?
  • ~vinterbrud~

Spraylim är väldigt bra och enkelt att använda, kostar ca 200kr om jag inte minns fel. Finns på tex Panduro eller liknande hobbyaffärer.

• stinakina

Ok...tack!

Då ska jag inhandla detta

• fiffinurlig

Eller så köper man det på Biltema eller Classe O för en femtiolapp Som rutinerat kortmakare så kan jag rekommendera fotofix istället för lim. Fäster bra och kladdar inte..

• Nessan

Det ska finnas ett lim som fäster snabbt om man klistrar ihop två papper, men som blir som "post-it"-klister eller häftmassa om man låter det torka (alltså "återanvändningsart" eller hur man ska säga). Det ska vara bra sorts lim, men jag minns inte vad det hette...

• Kirsto

Jag tycker spraylim ger en bra yta, men FY vad det kladdar överallt! Besvärligt!

Min favvo är Pritt roller. Superpraktiskt!

• stinakina
    fiffinurlig skrev 2007-12-11 10:24:48 följande:
    Eller så köper man det på Biltema eller Classe O för en femtiolapp Som rutinerat kortmakare så kan jag rekommendera fotofix istället för lim. Fäster bra och kladdar inte..
    Menar du att spraylimmet kostar en 50 lapp?
    Fotofix då? finns det också på claesO tro?
  • GME76   080802

Fotofix är skitbra (om det är sån där på sprayburk som jag menar). Ta en bit kartong och använd som underlag så slipper man hålla i biten man ska spraya, sen tar man upp biten och fäster där den ska va. Så kan man göra med spraylim också. Enkelt sätt att slippa kladda för mkt.

• Fröken förväntan

Spraylim är SUPER! Men jag tycker inte att spraylimmet på Clas Ohlson håller alls samma klass som många andra "dyrare lim". Det funkar, men det är svårare att spraya jämt och på tunna papper syns limmet ofta igenom även när det har torkat (typ vanliga kopieringspapper 90g). Jag skulle satsa på ett "dyrare" och se det som en investering. Resultatet blir garanterat bra och det är drygt (även om 200 spänn kan tyckas mycket för en burk lim )

• stinakina

Ja...tack hörni för bra tips, jag ska kika runt lite, men då kollar jag alltså efter fotofix eller "dyrt" spraylim

• FredOchSara

vill också slå ett slag för Pritt roller... Hur smidigt som helst och framförallt kladdfritt...

Svar på tråden Vilket klister till inbjudningarna?