• kef

Forlovningsring vs. Vigselring - vad galler i Sverige?

I storre delen av varlden sa forvantar sig kvinnan den 'finaste' el 'dyraste' ringen vid sjalva forlovningen och vigselringen ar oftast en enklare slat ring utan sten som skall korrespondera med brudgummens ring. Jag har bott utomlands de senaste aren sa ar lite forvirrad over vad som galler i Sverige. Jag har for mig att det ar tvartom i Sverige, stammer det?

• Svar på tråden Forlovningsring vs. Vigselring - vad galler i Sverige?
  • Ickaflicka

Ja, det stämmer, jag tror att de flesta väljer förlovningsringar där kvinnans och mannens är i stort sett likadana för att visa tillhörigheten, sedan till vigselring väljer kvinnan en "finare" ring med stenar och mannen behåller sin förlovningsring. Lycka till!

• Bride in England

Hm...far inte mannen en vigselring i Sverige? Utan mannen o kvinnan har alltsa varsin forlovningsring o sen far bara kvinnan vigselring? Hur utbyter man ringar vid vigseln da??

• Nessan

Vanligast är att man inte alls byer ringar, utan mannen ger kvinnan en ring. Vigselförrättaren välsignar ringen och mannen säger "...som tecken på detta ger jag dig denna ring" och kvinnan "...som tecken på detta tar jag emot denna ring".

Nu finns det ju såklrt de män som vill ha två ringar och då sker ju en ringutväxling vid vigseln.

Bride in England skrev 2007-12-10 17:27:13 följande:

Hm...far inte mannen en vigselring i Sverige? Utan mannen o kvinnan har alltsa varsin forlovningsring o sen far bara kvinnan vigselring? Hur utbyter man ringar vid vigseln da??
  • girl in love

Man byter inte ringar i Sverige (enligt svenska kyrkan). Bruden får en ny ring och i mannens skriver man in vigseldatumet.

Att båda får ringar vid vigseln är en anglossaxisk sed.

• anne på grönkulla

som sagt, traditionen är varsin förlovningsring och en vigselring till kvinnan. Men det finns inget som hindrar att man gör annorlunda. Förlovning har ingen formell juridisk betydelse och äktenskapet sitter inte i ringen. Gifter man sig i kyrkan så kräver ceremonien en ring, men inget säger att det ska vara en viss sorts ring eller ens en ny ring.

Gör som det känns rätt för er!

Vi har helt olika ringar för det första, jag 2 stycken båda med diamanter i, han en "dubbelring" med ena delen graverad till förlovning, andra till vigseln.

• Mirri

Ett ganska fint sätt att se det, tycker jag, när bara kvinnan får en ring är att ringen är deras gemensamma vigselring (därför är den också mer påskostad) men kvinnan får äran att bära den.

• Bride in England

Ja fast likasa tycker jag det ar en fin tradition att killen koper en forlovningsring till tjejen for att be om hennes hand, det blir valdigt romantiskt samt forlovningen betyder kanske mer da man redan har "satsat" pengar pa ringen for att visa att man hor samman och ska gifta sig. I Sverige ar det ju valdigt ofta som folk forlovar sig for sakens skull utan minsta tanke pa att gifta sig nan gang och da forlorar ju forlovningen sin betydelse, tycker jag.

Mirri skrev 2007-12-10 23:24:16 följande:
    Ett ganska fint sätt att se det, tycker jag, när bara kvinnan får en ring är att ringen är deras gemensamma vigselring (därför är den också mer påskostad) men kvinnan får äran att bära den.
Svar på tråden Forlovningsring vs. Vigselring - vad galler i Sverige?