• Lady o Lufsen
    Äldre 5 Dec 23:27
    3708 visningar
    11 svar
    11
    3708

    OT!! Någon fackligt intresserad som vet...

    ...huruvida detta är korrekt:

    På min arbetsplats så skulle vi enligt schema ha haft APT den 26/12 dvs annandag jul- vilket vi egentligen skulle ha kunnat ha eftersom ingen har sökt semester då. Kanske inte så kul men ändå...

    För en vecka sedan fick vi reda på att ett julbord var inbokat den 12/12. Det datumet var det många som inte kunde- luciafirande på dagis, långledighet med bortavaro och själv har jag för länge sedan begärt (och också fått beviljad) semester hela den veckan...

    Då säger min chef att APT:t är flyttat...Det vill säga APT-mötet den 26/12 (när alla har schemalagd arbetstid och KAN närvara) flyttas till den 12/12 på julbordet (där flera INTE är schemalagda) och dom som inte kan närvara på julbordet blir således skyldiga 4 timmar som någonstans måste jobbas in innan 2007 är slut.

    Kan man göra så?
    För mig känns det som att vi får betala ett straff..."Jaha, ni var schemalagda den 26/12 men kan alltså inte närvara den 12/12 på julbordet som jag har bestämt flytta timmarna till...hmmm...då blir ni faktiskt skyldiga fyra timmar...synd att ni inte kan följa med på ett julbord som jag har flyttat från allas ordinarie arbetstid till ett datum där flera av er är lediga och inte kan närvara...dom som kan följa med, vare sig det innfaller på deras fritid eller inte kommer att få ett julbord och underhållning för några x antal hundralappar/ person men ni...ja, ni får helt enkelt betala tillbaka...trots att vi får sätta in vikarier för dom som har arbetstid och vill följa med...sorry"

    Ahhhh...nu är jag lite sarkastisk men förstår ni problemet?

    Bör jag vända mig till facket?
    Kan man göra såhär?

    Tack för er tid/ Lady

  • Svar på tråden OT!! Någon fackligt intresserad som vet...
  • Lady o Lufsen
    Äldre 5 Dec 23:37
    #1

    "För mig känns det som att vi får betala ett straff..."
    Då menar jag ju oss som inte kan närvara vid julbordet...såklart.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 5 Dec 23:43
    #2

    ...någon som har aspekter, funderingar eller åsikter

  • Fröken Chockr­osa
    Äldre 5 Dec 23:47
    #3

    Rent teoretiskt sett så kan din chef lägga tiderna så samtidigt så är det ju ganska klumpigt gjort om den redan vet att det finna flera som inte kommer ha möjlighet att komma.

    Det enda jag vet är att han har skydighet att informera er om denna typen av händelse minst två veckor innan så om ni fått veta det nu i dagarna så har ju din chef varit för sent ute. Har du tagit semester den 12/12 borde du ju inte drabbas av denna ändring eftersom du redan blivit beviljat ledigt.

    Jag tror tyvärr inte att facket skulle göra särskilt mycket åt det, men det kanske är för att jag är lite restrektiva till dem. Måstede gripa in i en konflikt så är ju risken att den blossar upp ännu mer vilket kan leda till att det inte alls känns bra att jobba där.

    Kan ni inte prata med er chef och se om det går att ordna på ett annat sätt? Det ligger ju även i dennes intresse att så många som möjligt kan komma och att detta inte leder till osämja på arbetsplatsen. Kanske finns aspekter som din chef inte har sett eller beaktat och det kanske lönar sig att prata om det.

    Dessutom tycker jag att detär viktigt att skilja på ett mer avslappnat julbord och ett APT-möte, hela vitsen är ju att man ska kunna träffas utanför jobbet och ha kul och det syftet falerar ju lite om ni ska ha mötet samtidigt.

  • Tuss78
    Äldre 5 Dec 23:49
    #4

    Du måste ju kunna ha din APT när det passar dig rent schematiskt. Verkar ju helgalet ju!

    Vilket fack tillhör du? Har ni någon representant från facket på arbetsplatsen?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 5 Dec 23:55
    #5

    Jag ifrågasatte det- att jag har beviljad semester- men det togs ingen notis om, jag skulle ändå bli skyldig fyra timmar eftersom min semester beviljades innan chefen ens visste när vi skulle ha julbord??). Jag påpekade även att det var för kort om tid och chefen svarade att det var svårt att få tag på julbord(???Vilket är beroende av NÄR man började kolla julbord...eller?)Julbordet är rent nöje- inga som helst mötespunkter.

    Fröken Chockrosa skrev 2007-12-05 23:47:18 följande:


    Rent teoretiskt sett så kan din chef lägga tiderna så samtidigt så är det ju ganska klumpigt gjort om den redan vet att det finna flera som inte kommer ha möjlighet att komma.Det enda jag vet är att han har skydighet att informera er om denna typen av händelse minst två veckor innan så om ni fått veta det nu i dagarna så har ju din chef varit för sent ute. Har du tagit semester den 12/12 borde du ju inte drabbas av denna ändring eftersom du redan blivit beviljat ledigt.Jag tror tyvärr inte att facket skulle göra särskilt mycket åt det, men det kanske är för att jag är lite restrektiva till dem. Måstede gripa in i en konflikt så är ju risken att den blossar upp ännu mer vilket kan leda till att det inte alls känns bra att jobba där.Kan ni inte prata med er chef och se om det går att ordna på ett annat sätt? Det ligger ju även i dennes intresse att så många som möjligt kan komma och att detta inte leder till osämja på arbetsplatsen. Kanske finns aspekter som din chef inte har sett eller beaktat och det kanske lönar sig att prata om det.Dessutom tycker jag att detär viktigt att skilja på ett mer avslappnat julbord och ett APT-möte, hela vitsen är ju att man ska kunna träffas utanför jobbet och ha kul och det syftet falerar ju lite om ni ska ha mötet samtidigt.
  • Lady o Lufsen
    Äldre 5 Dec 23:56
    #6

    Kommunal...ingen representant på arbetsplatsen, tyvär!!


    Tuss78 skrev 2007-12-05 23:49:46 följande:
    Du måste ju kunna ha din APT när det passar dig rent schematiskt. Verkar ju helgalet ju!Vilket fack tillhör du? Har ni någon representant från facket på arbetsplatsen?
  • Tootic­ki
    Äldre 6 Dec 00:00
    #7

    Mitt tips till dig är att ringa till facket. Har du fel kommer de säga det till dig, har du rätt kommer de förhoppningsvis att stötta dig om du vill driva det. Vi betalar inte fackföreningsavgift varje månad för att ställa frågor på BT, nej, ring dem säger jag!

  • Lady o Lufsen
    Äldre 6 Dec 00:49
    #9

    Tackar, tackar...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 6 Dec 00:58
    #10

    Det har du rätt i


    Tooticki skrev 2007-12-06 00:00:10 följande:
    Mitt tips till dig är att ringa till facket. Har du fel kommer de säga det till dig, har du rätt kommer de förhoppningsvis att stötta dig om du vill driva det. Vi betalar inte fackföreningsavgift varje månad för att ställa frågor på BT, nej, ring dem säger jag!
  • Tootic­ki
    Äldre 6 Dec 08:12
    #11

    Har själv ringt facket (HTF) ett par gånger för att fråga saker. De var väldigt hjälpsamma!

Svar på tråden OT!! Någon fackligt intresserad som vet...