• Arwwen

Att bestämma dag ihop?

Min sambo och jag har bestämt oss för att förlova oss på våran årsdag den 3 februari. Ett beslut som vi tagit tillsammans och så har vi planerat tillsammans att vi ska åka på en liten resa till en herrgård i närheten och tillbringa helgen där. Vi har också tittat på ringar tillsammans och valt dessa ihop.

Nu är det ju egentligen försent att fråga andra vad ni tycker..men vad tycker ni? Ska man bli överraskad med ett frieri? och så har jag en fråga till som egentligen inte har med detta att göra. Är det så att mannen i paret ska ha en förlovningring också och vid ett eventuellt gifemål senare en ny ring eller är det bara kvinnan som får en ny ring då??

• Svar på tråden Att bestämma dag ihop?
  • lillasmilla

Låter jättemysigt!
    Vi bestämde med tillsammans.
    Man är ju olika, kanske inte alla som trivs med situationen
    att fria... Vad vet jag? Jag vet i alla fall att vi är JÄTTELYCKLIGA! Snart har vi varit förlovade i ett år, och gifter oss i april. =0)
    Lycka till med förlovningen!
    Ang. ring, så verkar det som att man kan bestämma det själv.
    Min man kommer bara ha en ring, kanske byter vi ut den, eftersom jag antagligen ska byta ut min förlovningsring,men han vill bara ha en. Beror på vad man trivs med, tror jag.

• milla1982

Angående det första du frågar om tror jag att det är lite olika, det traditionella säger ju kanske att killen skall falla ner på knä och hoppas på att tjejen svarar jag. Ibland kan ju även tjejen fråga killen (på skottdagen tror jag att det enligt tradition är tillåtet iofs)

Om man läser här på forumet verkar det ju rätt vanligt att man bestämmer det ihop lixom och planerar en resa osv. Det finns även en del trådar som diskuterar huruvida man kan förlova sig och sedan fria några efter en förlovning. Men är inte en förlovning och ett frieri samma sak och infaller samtidigt?? Men alla gör ju som de vill när det gäller detta.

När det gäller ringar så är det ju även traditiona att killen har en och tjejen har två efter vigseln, men det är även möjligt att killar kan ha två för att visa att de är gifta och inte "bara förlovade".

Jag och min m2b har gått på det traditonella spåret. Han friade till mig på en skidresa i Alperna (den resan hade inte som primärt syfte att vara en förlovningsresa, den kom bara lägligt i tiden). Han gick dock inte ner på knä men ändå... Jag hade pratat länge om att jag ville förlova mig så frågan kom inte som en överraskning och jag behövde inte fundera länge på svaret eftersom jag hade väntat länge :)

När det gäller ringar så har min m2b pratat om att ha en till, men vi har nog kommit fram till att det bara blir en för honom. Våra förlovningsringar är ganska breda så det kanske blir lite trångt på hans finger menar han...

• Zozo

Vad du kan utga ifran är att en förlovning är INGENTING.. alltsa i den betydelsen att den inte har nagon formell existens. Det är bara en symbol mellan dig och din kille. Hur ni utformar denna är alltsa upp till er.

Svensk protestantisk tradition (tror jag det är) gäller att man byter ringar vid förlovning och att tjejen far en vigselring senare. Detta är inte likadant i andra länder.

För min del skulle jag ha asgarvat om maken gick ner pa knä.. och bad om min hand. verkar bara förlegat och jag ser alls inte romantiken i det hela. Men det är ju JAG! gör det pa ert sâtt!

• jennysnartfru

Vi planerade oss vår förlovning tillsammans och valde ringar tillsammans. Min M2B fick vlja datum, gravyr och hur hela förlovningsdagen med frieri skulle se ut.
    Så delvis blev det som en överraskning. Vi hade bokat en resa till Turkiet den veckan som förlovning ägde rum.
    Han överraskade med att vi tog båten till Rhodos och han fixade hotell och allt.
    Frieriet var precis som jag ville ha det. I solnedgången med hela havet bakom oss. Varma sommarvindar, vi finklädda och han ner på knä. Åh, jag kommer aldrig att glömma det.
    När vi bytt ringar så satt vi på berget och drack min älsklingschampagne som han sprungit halva Rhodos runt för att hitta. Restaurangtips fick vi från taxichauffören och det blev super. Lite spontant sådär.

Idag tror jag att det vanligt att man planerar tillsammans. Men man kanske inte måste planera i detalj, låt honom få överraska.

• Nikajo

Vi bestämde förlovningsdag och ringar ihop. Sen i somras på vår ettåriga förlovningsdag, på en resturang på Karpathos, föll han ner på knä och överräckte mig den vigselringen jag sagt att jag vill ha när vi gifter oss, och frågade om jag vill bli hans fru. Hela restaurangen applåderade och jag grät lyckotårar när jag svarade ja! Nuförtiden är ju det inte självklart med bröllop för att man förlovat sig. Jag känner par som varit förlovade i 20 år, utan att planera bröllop.

• tolonta

Jag tillhör den kategorin som ville bli friad till. Jag hade alltså ingen aning om frieriet i förväg. Vi gifter oss inte riktigt inom ett år dock, det blir drygt 13 månader...

Inget knäböjande heller. Och frågan var "Vill du gifta dig med mig?" (inget be om min hand eller så...). Och jag fick en plastring (jag gör egna smycken, så jag har en sats med ringmått där han plockat ut den ring som var min storlek) på fingret, och sedan valde vi ringar tillsammans.

Vi bytte ringar vid förlovningen, vid vigseln ska bara jag få en extra ring. Det är den svenska traditionen, men den börjar bli ganska uppluckrad nu...

• tågjäntan

Är det inte pappan man ska be om doterns hand? enligt traditionen. Eller är det "bara" en amerikansk (engelsk) sed som fortfarande är vanlig i USA?
    Jag har en kompis vars man kommer från USA. Han frågade hennes pappa om lov och det blev ingen stor affär. Medan Den killens systers man frågade sin blivande svärfar om lov att få gifta sig och fick en massa frågor, som "Hur har du tänkt försörja er?" osv.

• Tooticki

Alla gör som de vill! Jag tycker dock att vi ska sluta se friandet som ett killgöra, vill man att det ska bli ett frieri så varför inte göra det själv?

Min m2b kommer ha både förlovnings- och vigselring, vi tycker båda det är snyggast!

• jennysnartfru

Nikajo, vi var oxå på Karpathos i somras. Sista veckan i juli.
    Bodde på lägenhetshotell i Karpathos stad.
    Vad tyckte ni? Vi tyckte mycket om ön.

Svar på tråden Att bestämma dag ihop?