• Vårbrud2008

Ska båda byta namn eller bara han?

Jag skulle gärna ta min sambos efternamn om det inte vore ett så vanligt som ett sson-namn. Mitt är inte ovanligt direkt men inte tillhör det vanligaste heller. Vi har pratat om att slå ihop efternamnen, vi valde den del av efternamnen vi tyckte bäst om och kom fram till ett passande. Sökte på Eniro och hittade ingen som hade det efternamnet, ändå så låter det inte ovanligt.

Nu till min fråga: ska vi båda byta eller räcker det med att sambon gör det? Om vi båda byter efternamn, kan man välja att det börjar gälla samma dag som vigseln?

• Svar på tråden Ska båda byta namn eller bara han?
  • Nessan

Om ni skapar ett helt nytt efternamn genom att slå ihop era nuvarande efternamn måste ni skicka en ansökan till PRV som granskar ert ärende och avgör om ni kan få ta det nybildade namnet eller inte. Detta kan ju ta lite tid, varför i vart fall en av er borde skicka in ansökan ett bra tag innan bröllopet om ni vill kunna ha namnet i samband med vigseln.

Låt säga att du ansöker om att få ta detta nybildade efternamn och det godkänns av PRV, då kan ni ange att din blivande tar ditt (nya) efternamn i samband med vigseln. Detta anmäls emellertid till Skatteverket (vanligen samtidigt som ni skickar in er hindersprövning).

Mer info om att ta nybildat efternamn:
    prv.se/Personnamn/Att-byta-personnamn/Ansokan-om-nybildat-efternamn/

Blankett för ansökan om nybildat efternamn:
    prv.se/upload/dokument/Personnamn/blanketter/ansokan_efternamn_n1.pdf

Om du vill veta säkert att ingen i Sverige bär det namn ni vill ta an du ringa PRV:s kundtjänst så hjälper de dig att ta reda på detta. (Så att du inte skickar in och behöver betala för ansökan helt i onödan. Kostar annars 1500:- om man ensam söker nytt namn)

Tel till PRV kundtjänst: 08-782 28 00

• Nessan

Just ja - ni kan inte båda bära namnet innan vigseln, eftersom ni inte båda d kan "ha rätt" till namnet. Förnamn kan man välja lite hur som helst (nästan) men för att få heta ett efternamn måste du ha rätt att bära det. Du kan ju inte bara en dag välja att heta Bernadotte t.ex.

Eftersom ni inte är släkt eller gifta med varandra innan bröllopet kan ni inte göra en gemensam ansökan, eftersom bara en av er vid den tidpunkten kan beviljas namnet (förutsatt att ingen anna i Sverige redan heter så osv). Får du namnet har han ingen rätt att också få det eftersom ni då ju inte är släkt, utan först efter att ni gift er kan han genom äktenskapet få rätt (med ditt medgivande) till att ta efternamnet.

Vill man söka gemensamt får man alltså vänta tills efter vigseln då man är lageligen sammanvigda makar!

Svaret är alltså: Nej, ni kan inte båda få ett "latent" efternamn som börjar gälla först i samband med vigseln. Antingen heter redan en av er detta då och ni får det båda vid vigseln, eller så (ansöker och) tar ni namnet gemensamt efter vigseln.

• Vårbrud2008

åh, tack för det långa svaret. Ja, bäst att ringa och kolla först när det är så dyrt att söka. Det får i så fall bli att sambon ansöker om namnbytet och jag tar hans efternamn vid vigseln. *hoppas, hoppas att ingen har efternamnet redan*

Svar på tråden Ska båda byta namn eller bara han?