• Fröken Figo

Presenter till gäster över huvudtaget

Vad kan man ge sina gäster?

Vi har 3 dagars bröllop där alla sover över. De kommer få små askar av oss med chokladpraliner i. Men vad kan man ge bort mer?

Har tänkt ut detta:

1) glas med varje gästs namn ingraverat (tex champagneglas)
    2) välkomstkorg med choklad, kakor, frukt och bubbelvatten, tvålar...
    3) Smycken till damerna. Kan läggas i askarna.
    4) nåt svenskt? Men vad?
    5) DVD skiva med bilder, musik och film på som tackkort. (ihopklippt och med urval bilder där gästen figurerar)
    6) coffe table books till familjen
    7) liten lott i asken. chans att vinna champagne, lyx-grejer...
    8) handdukar kankse. men vårat datum broderat (maskinbroderat) och namn eller nåt. som ligger på hotellrummen.

What else?

• Svar på tråden Presenter till gäster över huvudtaget
  • augustibrud08

Är det vanligt att man ger gästerna presenter? Jag vet inte, men jag tycker att det kan kännas lite bortkastat att ge bort exempelvis handdukar med ert datum, tycker gästerna att det är så kul eller är det kanske något ni själva uppskattar mer? Jag kanske är tråkig men jag tycker det är så svårt med sådana här kollektiva gåvor, det blir lätt något som bara blir stående och som blir mer av en markering, en vänlig gest, och det är kanske det som är tanken.

Vi har inte tänkt ge presenter till våra gäster, brukar man göra det? Känns lite amerikanskt, eller???

• Fru Calice

Vi gav bara en ask med godis i (vita Pepskulor) och så festprogrammet såklart.

• EdLi

Vi ska nog inte heller ge gästerna presenter. Möjligtvis om vi gör (som jag såg på någon sida på nätet) ljuslyktor för värmeljus med gästernas namn som bordsplacering, det är en sån grej jag själv skulle kunna tänka mig att använda hemma.

• Kallt kaffe

Dalahästar så klart!

Jag gillade idéen med välkomstkorg riktigt mycket. Den kan du fylla med massa svenska saker, eller saker som är specifikt för Dalarna. Gustavskorv känns ju lite som ett måste tycker jag, visserligen tycker inte jag om det med det om något är ju Dalarna. En liten dalahäst, finns ju en för varje ort om man vill ge en från orten man gifter sig på. Sedan har ju IKEA chokladdalahästar som är lite kul. Sen kan man lägga i hjortronsylt, känns väldigt svenskt. Rökt renkött, knäckebröd, tunnbröd, vansinnigt god senap som är gjord på svenskproducerade senapsfrön (finns tre i sverige som gör sådan, bla en i Hedemora.)

Ska fundera mer på vad man kan hitta på.

• MrsFellerA

Något som jag tror att alla kan uppskatta är en gåva som går att konsumera. Som t.ex. en välkomstkorg.

Med andra gåvor kan det vara svårt att hitta på något som alla kan tänkas uppskatta och ha användning för. Smaken är ju som sagt som baken.

Jag (vi) har t.ex. fått värmeljushållare på ett bröllop vi var på för typ 2 år sedan. Vi tog hem dem, ställde dem i ett skåp och så "försvann" dem i förra flytten. Kanske lite hårt att medge...men jag har faktiskt en hel massa värmeljushållare som jag gillar bättre.

På ett bröllop vi var på i somras hade de gjort karamellstrutar som låg vid varje kuvert. De hade vikt ner öppningen och satt fast den med en klisterlapp, där deras familjenamn och adress stod - med hälsningen av man var välkommen på besök! Trevligt och enkelt - man behöver faktiskt inte göra det krångligare än vad det är.

• Nyfiken gul , nu fru

Jag har deltagit på många bröllop som gäst pga stor släkt o bekantskapskrets o jag kan ärligt säga att dom mest uttänkta gåvorna aldrig någonsin har använts..

JAG har ingen nytta av att dricka ur ett graverat vinglas med datum o namn på brudparet eller använda en handduk med deras loggor på..

Jag vet liksom inte vad jag ska använda grejorna till - det stämmer ju inte med något av det jag har hemma själv. Så dom gåvor jag fått ligger mest i en låda o samlar damm. Jag vet inte vad jag ska göra med sakerna.
    Har säkert ett 20-tal saker som bara ligger.

• Familytime

Jag kan tänka mig att ge mina gäster en tablettask med såna där djungelgodisar.

• Nessan

Fröken Figo - lite beror det ju på vilka gäster ni har. Ni är ju trots allt de som känner just era gäster bäst. Kommer det utländska gäster som har för avsikt att turista i Sverige sedan kan man ju ge dem något som underlättar turistandet (informationskataloger, tips på sevärdheter mm alt. arrangera nån rundtur av något slag)

Det är klart att det känns lyxigt att få presenter av brudparet på bröllopet. Det skulle jag uppskatta och det sätter ju tonen och nivån för bröllopet. Sen håller jag iofs med om att när jag väl kom hem med gåvorna kanske jag inte hade nån användning för dem. (T.ex. skulle jag hellre ha _vårt_ monogram eller datum på glas och handukar i vårt hem)

Men som sagt, det är ert bröllop och era gäster och NI avgör vad som passar.

Ett tips kan vara att ge morgonrockar, kan ligga på hotellrummet. En personlig hälsning till gästerna på en lapp som väntar på deras rum. Ja, jag har egentligen inte så många bra idéer, iaf inte just nu, så jag tror jag slutar skriva nu!

• Fröken Figo

Hm... många bra kommentarer.

Man kan ibland tappa bort sig med alla idéer och försora sitt bröllop till skyarna. Men det är helt sant som ni säger, varför ska gästerna ha handdukar och glas med gravyrer osv... Nä, jag skippar det. Det hade varit fint just då när de dricker ur glasen. Skulle kännas personligt att skåla med ett glas där ens namn är ingraverat. Men! Vill man ta hem det och ha ett udda glas? Nej.

Det får bli nåt användbart. Morgonrockar var en jättebra idé! Och dalahästar. Och lite turist-underlättande grejer... perfekt. Choklad och ätbara grejer i välkomstkorgen är bra. Jag ska tänka vidare....

vore kul med ännu fler idéer.

• Äntligen är det min tur

Bra tråd.
    Vi ska ju ha 2 dagars så gäster kommer sova kvar. Till dom funderar jag på o lägga in nåt litet på hotellrummet. Vi ska göra egna etiketter till vattenflaskor. Typ köpa loka o byta ut etiketten. (Det är ju förhoppningsvis varmt väder på sommaren då) Vatten dricker ju alla. Ev något litet o äta på också. Kanske lite brochyrer o kuriosa om stället (bra tips där tidigare)

Funderar på o fixa nån slags tablettask o göra om med ny etikett som det står bakispiller eller nåt på...

Men jag tror inte heller på färdigraverat mm. Just för att de bara ställs i skåpet. Men en god tanke dock

• Ernhake

Jag är för personliga gåvor, jag kommer att göra smycken till våra kvinnliga gäster, så alla får något som passar just dem. Männen kommer nog att få något liknande eller möjligtvis något lite mer ätbart, men kanske då praliner som jag tror passar just dem. En gåva för mig är att visa omtanke och det skall helst vara personligt för annars så försvinner det fina med gåvan..

• augustibrud08

Kom på en kul grej som en kompis till mig gjorde på sitt bröllop och som även vi tänkt göra.

När man gick från festen sent på natten fick man en liten påse. I den låg en burk loka, en liten chipspåse, tuggummi, en huvudvärkstablett och en lapp med en påminnelse om brunchen dagen efter. Det var faktiskt riktigt kul tycker jag. Precis vad man behövde efter en lång dag

• Celeste97

Det är lite svårt att ge ett tips när man inte vet riktigt vilken budget ni har per gäst... Det är ett visst spann mellan en tablettask och en morgonrock tänker jag.

• pallasathena

Personligen tycker jag att en liten korg med typiskt svenska saker skulle vara ganska kul för utländska gäster. Men skulle nog också välja att då ha något utländskt i samma stil, till de svenska gästerna.

• pallasathena

Glömde ju ge förslag på vad.

I allmänhet skulle jag föredra saker man kan konsumera på olika sätt (mat, hygienartiklar, etc), även om det inte är lika personligt. Jag själv gillar inte att få massa krimskrams som jag inte har någon plats för.

Vill man ge något symboliskt skulle kanske en blomma gå, med någon kort, sentimental utläggning om att den representerar det frö av kärlek som helgen manifesterar. (ja, det blev ju lite högtravande, jag är inte så naturlig när det gäller sånt. Sedan får ni väl hoppas att de har gröna fingrar så att blommorna inte dör inom en vecka.)

• Zozo

Vi hade bröllop i en vecka med gäster som sov pa plats; Vi hade i början vilda planer pa gavor inne pa rummen, men vi fick stryka tänkta champagneflaskor e dyl eftersom vi bjöd pa boendet i en vecka.
    Annars tycker jag att välkomstkorg pa rummet med nagot kul ätbart/drickbart vore toppen. Det kan man ju dessutom göra per rum i stället för per person.

Varje gäst fick ett välkomstkort pa sin säng med en hälsning och detaljer om tider och hur veckan skulle fungera. Vi hade slutligen programmen som bordsplacering med presentationer och bilder av alla. De försvann allihopa och var det som gästerna sparade.

• Troll-P

I korgen kan ni ha typiskt svenskt godis: Ahlgrens bilar, Zoo tablettaskar, Läkerol (perfekt till kyrkan!).

Tjejerna kan få en näsduk med sitt eget namn som de kan ta med till kyrkan.

Det finns en bok "Secret files" av Colin Moon som är underbar!!!! Skriven på engelska om svenskar och svenska fenomen. Rolig och perfekt att ge bort till icke-svenskar, också väldigt kul att få som svensk. colinmoon.com/books-item-01.aspx

Hade inte heller uppskattat graverade glas. Tänk även på att endast ge saker som enkelt kan tas med hem för de som flyger dvs vinflaskor och stora gåvor är inte uppskattade.

• Ickaflicka

Personligen är jag lite emot det där med presenter till gästerna, räcker det inte med att man bjuder på mat och dryck som kostar massor??? Men vi ska också ha gäster som bor över, så något litet på rummet blir det nog, typ idén som Augustibrud beskrev...

• PennyJenny

Tänk på att om ni ger saker som morgonrockar och sånt att gästerna ska kunna fraka med det hem sedan. Vet själ hur jag är och har oftast min lilla övernattningsväska knökfull när jag åker. En morgonrock hade onekligen ställt till lite problem i packningen då.

Personligen tycker jag att om det nu prompt måste vara presenter så förefrar jag ät eller drickbara, risken finns att saker bara blir bortglömda eller så. Jag tror ofta att det är brudparet som har mer kul att komma på vad de ska ge än att det är gästerna som uppskattar sakerna (tänker då på saker som glas, ljushållare, handdukar med mera)

• girl in love

Vet inte var ni ska ha ert bröllop men om folk flyger dit så kanske de inte vill lägga ned hjortronsylt bredvid finklänningen (och inga flytande grejjor i handbagaget, you know).

Allting som är tungt och otympligt kan ju bli problem eftersom det blir svårt att få plats med det.

Och hemma pysslade grejjor, hur glad blir man som gäst egentligen för det? Vill man ha ett armband går man väl och köper det. Man ska vara duktig på att göra grejjor för att folk ska vilja bära det. Hemmagjort kan lätt se lite ...hemmagjort ut.

Hmm...svårt.

Svar på tråden Presenter till gäster över huvudtaget