• tinni78

Hur göra med gravyr och storlek på gammal ring?

Jag har fått mammas vigeslring som jag ska ha som min vigselring när jag ska gifta mig.

Den är ju redan graverad med mammas- och pappasnamn samt deras vigseldatum och det finns ingen plats kvar att gravera på, hur gör man då?

Ringen är förstor till mig men det går väl att ändra storlek på ringen?

• Svar på tråden Hur göra med gravyr och storlek på gammal ring?
  • TigerLinn

be en guldsmed ta bort gravyren på ringen vi han tyvärr gravera in datum å så på min ring innan vi bestämde oss för att skjuta upp bröllopet och de kostad typ 200 att ta bort den..

• Mirri

Vad roligt att ha sin mammas ring!
    Det finns olika tekniker att förminska en ring. Det vanligaste är att man helt enkelt "klipper" bort en bit om jag förstått det rätt. Jag förminskade min mormors vigselring men ville ha kvar gravyren så jag kunde inte ta bort en bit utan att texten försvann så min guldsmed pressade ihop den liksom. Jag kan inte riktigt förklara hur han gjorde för jag fattade inte riktigt men det blev bra i alla fall Bevisligen finns flera sätt. Lycka till!

• jennysnartfru

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara svårare än att ta bort gravyr på en ny ring.
    Be guldsmeden att göra det. Samma med storlek. Sen beror det väl på om storleken tagits in och ut många ggr. Min engelbert kan ändas storleksändras 2 ggr. Svårt kanske om man har ring med diamanter oxå, kanske behövs läggas till eller tas bort stenar då?

• Mrs Mommy

En guldsmed kan slipa/polera bort gravyren om du inte vill ha den kvar.
    Är ringen bara lite stor kan man "trycka ihop" den, men om det är mycke sågar man bort en bit och löder ihop ringen.

• Caramellen

Jag har också fått arvegods och funderar också på hur man ska göra med den tidigare gravyren och om jag skall använda min farmors som är 24 ct eller farfars som är 18. Våra förlovningsringar är i 18 ct gult och vitt guld. Farmors ring är således aningens gulare än våra ringar.

Förslag någon??

Svar på tråden Hur göra med gravyr och storlek på gammal ring?