• tonårsmorsa

Hjälp med karibiskt tema

Vi kommer ha karibiskt tema. Snälla kom med idéer. Det här har vi tänkt:

Färger - Crème, Brunt, Guld + någon form av roströd som accent
    Dekor - På borden runda speglar med någon form av ljus samt smala vaser med gerbera och något "gräsliknande". Runt om i lokalen vida glasskålar med vatten, flytljus och gerbera.
    Musik - Salsa, merengue, cha-cha-cha, rumba osv.
    Mat - Buffé (Förslag på karibiskt tack)

• Svar på tråden Hjälp med karibiskt tema
  • tonårsmorsa

Kom på en sak till

I baren kommer flera alternativ av romdrinkar finnas. Också flera olika drinkar med fruktsmak. Drinkpinnar med färsk frukt osv. Kommer också leta efter roliga alkoholfria drinkalternativ blandade av olika fruktjuicer.

Vi kommer också använda oss av olika exotiska frukter på buffén.

Blev mycket frukt där...

• tonårsmorsa

Ingen som har några förslag?

• Kirsto

Jag som hade tänkt säga rom! Rom och choklad från karibien. Jag undrar om det inte skulle kännas mer exotiskt om ni hade någon/några starkare färger med? Jag tänker turkost och cerise, färgstarka orkidéer t.ex. Musik som spelas på oljefat.

Karibisk mat är jag inte så bra på, men jag tycker era idéer låter utmärkta.

• tonårsmorsa

Choklad var det ja. Det ska det naturligtvis också vara. Har tänkt göra chokladhjärtan i isformar från IKEA (tips från tidigare tråd.) Får stå som ätbar bordsdekoration i glasskålar på borden.

Musik på oljefat skulle vara häftigt. Kostar tyvärr väldigt mycket, men funderar på Calypso på CD. Kan det funka under middagen eller blir det störande med allt prat och Calypso i bakgrunden?

En av de jag ska bjuda spelar Congas (typ). Ska höra om han har möjlighet att fixa trummor för då önskar jag mig lite livemusik i present.

Färgvalet eftersom jag klär bäst i varma höstfärger. Ska försöka få det att bli färgstarkt genom det roströda och guldiga. Svårt att beskriva vad jag menar med roströd men gerbera finns ju i otroligt häftiga orange/roströda nyanser. Tycker att det är en blomma som känns exotisk i rätt kombinationer.

Tack för hjälpen att tänka till. Hade ju glömt både Calypson och chokladen.

• Kirsto

Jag tror att det är perfekt att ha lite mingelmusik i bakgrunden (levande oljefatsmusik vore det coolaste, men skiva funkar ju också). Bara congas för sig kan låta lite torftigt, men han kanske har förslag på hur ni kan göra? Till middagen tror jag att det är bättre utan musik, eftersom det blir så hög ljudnivå på pratet annars. Plus att det kan dränka tal och sånt.

Fattar mer hur du menar med färgerna. Snyggt med brunt och rostrött.

• MrsWelch

Buffe skulle ni kunna ha rice&peas, jerk chicken, mango salsa, stekt eller kokt plantain (vet inte vad det heter pa svenska), sot potatis, nagon curry fisk eller curry biff oxa kanske...Det var allt jag kom pa nu..

• tonårsmorsa

Tack för att ni delar med er och tycker till. Så här långt har jag tänkt nu:

Våra föräldrar välkomnar alla, serverar bål och delar ut vigselprogram.
    Vigsel utomhus med solosång, diktläsning osv (borgerlig vigsel)
    Champagne och snittar serveras direkt efter vigseln. Kramkalas och mingel till Calypso (live om jag vinner på tipset!)
    Lekar (någon form av autografjakt för att bryta isen, många som inte träffats förr)
    Middagsbuffé i festlokalen precis intill. (Karibiskt tema, samlar recept)
    Rök- och kisspaus/bensträckare
    Kaffe och bröllopstårta
    Bröllopsdans (Funderar på merengue eftersom min man inte dansar alls, men det ska han väl hinna lära sig.)
    Allmänna dansen startar och baren öppnar. Kommer ha dansmusik på CD. Det blir mycket latinamerikanskt, men jag får nog blanda det med bugg och en del annat för att det ska bli kul för alla. Många av gästerna dansar salsa och andra latinamerikanska sällskapsdanser, men dock inte alla. Därför får det inte bli för mycket av den musiken heller.

Fler idéer?

• tonårsmorsa

Var på IKEA idag och handlade formar att göra chokladhjärtan i. Hittade då också isformar som blir som långa stavar. Ska försöka använda dem och göra chokladciggarer.

Chokladhjärtan blir det nog i julklapparna i år!!!

Svar på tråden Hjälp med karibiskt tema