• lillamini

snittar

vi tänker ha snittar bla till välkommst drinken.
    nån som har nått bra tips om vad man kan ha i dem vil ha lite olika sorter.

• Svar på tråden snittar
  • Snart fru Wennerström

lax och pepparotsvisp är hur gott som helst

• lillamini

gravad då eller? är såå dålig på det här med mat.

• Humlanekerö

Rökt lax tycker jag är godast om jag får lägga mig i..
    Annars är crostini med olika 'pålägg' en bra tugga tycker jag!Man kan ha tex avocadocreme med löjrom eller tapenade eller 'bara' philadelphia med en liten bit cocktailtomat på o ett blad basilika..
    Annars att ha i rulle tycker jag om nån sorts skinka/salami eller renkött..Lax med wasabi är oxå gott i rulle!Hmm..gurka som du halverar på längden och sedan skär i 'båtar' är gott med ädelostcreme i..
    Lycka till!

• mysifer

om man gör rulle med lax och wasabi, vilken sorts lax använder man då? rå? rökt? vad rullar man in det i? jag är sushifrälst så det lät smaskens i mina öron!

• Pingstbrud 2008

Nej, inte gravad lax och pepparrot. Funkar inte. Det ska vara kallrökt lax i så fall ( kallrökt lax ser ut som den gravade fast "utan dill" )
    Gravad lax= rå lax som täcks med en salt/socker blandning & dillkvistar & vitpeppar ( alt. andra smaksättare. ) Laxen vänds ett par gånger och socker/salt blandningen smälter och blir en "lag" laxen får ligga i ett par dgar. Skärs i tunna skivor och äts.Då du köper denna i affär är det oftast hackad dil på kankerna och redan färdig skuren i tunna skivor. Vanligt att man har så kallad hovmästarsås/gravlaxsås till detta

Kallrökt lax= Laxen röks på låg värme under lite längre tid i en rök. Laxen behåller sin lite "råa uttryck" och får en vacker rosa/röd färg. Även denna serveras i mycket tunna skivor och när du köper den i affär ser den ut som den gravade fast är mörkare i färgen och har inte dillen på kanterna. Smaken är helt annorlunda än den gravade så till denna passar pepparrot / wasabi/dijon väldigt bra.

Varmrökt lax= Laxen röks i rök under hög temperatur. Oftast smaksätts denna lax med div. kryddor. Laxen får ett porösare konsistens och påminner om "ugnsbakad" el. stekt/grillad lax i köttet.Färgen är ljusrösa och denna går ej att skära i tunna skivor. Till denna lax serveras krämigare såser som romsås.

Oj, blev visst en hel uppsats....

Lite andra smakförslag:
    Parmaskinka & tapenad ( mixade oliver )
    Salami & brie
    renkött & pepparrotscreme
    kycklingfilé & soltorkad tomat tapenad
    Räk & mango röra
    Varmrökt lax med Wasabicreme
    Ädelost & färska fikon

• Humlanekerö
    mysifer skrev 2007-11-21 18:37:32 följande:
    om man gör rulle med lax och wasabi, vilken sorts lax använder man då? rå? rökt? vad rullar man in det i? jag är sushifrälst så det lät smaskens i mina öron!
    Antingen kan man göra med mjukt tunnbröd som man rullar in kallrökt lax i i skivor o brer på wasabi..
    eller ett recept som vi troligen gör är att rulla in gurkstavar i tunna skivor av kallrökt lax och serverar emd en wasabisås..på toppen av alla rullar som man lägger upp på fat störr man lite rostade sesamfrön,smarrigt va !?
  • mysifer

åh verkligen sushiinspirerat, lät fantastiskt gott! det ska jag testa som tilltugg vid första bästa tillfälle
    vad har du i wasabisåsen? *nyfiken*

• Humlanekerö
    mysifer skrev 2007-11-21 18:49:16 följande:
    åh verkligen sushiinspirerat, lät fantastiskt gott! det ska jag testa som tilltugg vid första bästa tillfälle vad har du i wasabisåsen? *nyfiken*
    3 dl Gräddfil,½ tub wasabi, 3/4 dl honung och 1 msk riven ingefära!Lycka till!
  • mysifer

smaskens! funderar på om jag ska testa redan till helgen och använda några goda vänner som försökskaniner. fast vi ska lite tjejkväll bara så de kanske tycker att jag gör mig till serverar räk-och västerbottenscrépes så det kanske inte passar ihop direkt...

• Fresa78

Köttbulle och oliv på tandpetare brukar gå åt fort när jag bjuder på snittar, kallrökt lax med fetaost/creme fraicheröra med färsk timjan i är oxå gott! Jag brukar lägga ut laxen på folie så det blir ett större "ark" och sedan ha på röran och rulla ihop, sen in i frysen en stund så det går att skära lagom stora bitar.

• Snart fru Wennerström

rökt lax tycker jag passar bäst

lillamini skrev 2007-11-21 18:22:18 följande:
    gravad då eller? är såå dålig på det här med mat.
  • Fejs

lite tips finns på den sidan... =)

Svar på tråden snittar