• 3Maj08

Festprogram, hur gör jag rätt format?

Jag har innehållet klart för vårt festprogram med texter och bilder men hur 17 får jag de i rätt format?

Jag vill ha det i ett format som ett A4 som jag har liggandes och viker det på mitten. Hur skriver jag sedan ut det så det kommer på båda sidor av papperet så det blir som en liten bok?

Jag har MS Word o Office hemma, går det med de programmen?

Jag är helt otekniska och vet inte hur jag ska lösa detta

Någon som har lust o hjälpa mig?

• Svar på tråden Festprogram, hur gör jag rätt format?
  • allakantralla

Först av allt: har du en skrivare som kan skriva ut på båda sidor?

• 3Maj08

Nej vad är det för speciell skrivare? Vi ska köpa en till vår dator men har du tips? Hur gör man annars?

• allakantralla

Om du inte har det, är det enklaste att göra ett vanligt dokument med fyra sidor, gå till en Copyshop och förminska till hälften (eller vad det nu blir) och kopiera upp..

• 3Maj08
    allakantralla skrev 2007-11-21 08:22:20 följande:
    Om du inte har det, är det enklaste att göra ett vanligt dokument med fyra sidor, gå till en Copyshop och förminska till hälften (eller vad det nu blir) och kopiera upp..
    Okj men hur gör jag ett vanligt dokument med 4 sidor? I vilket program? Jag kan ingenting
  • allakantralla

Alltså, jag kan ju inte sitta här och lära dig Ms Word från grunden, då får helt enkelt prova dig fram! Har du inte använt något skrivprogram tidigare?

• 3Maj08

Jo lite grann,, får sätta mig ner och prova o leta mig fram

• Tittij

Om du har Publisher finns färdiga mallar du kan använda dig av. Kolla under Microsoft Office menyn..

• 3Maj08

Ska be min sambo ladda ner Publisher nu

• Mirri

Om du har svårt för datorer och hur man använder programen kan du ju skriva det som ska skrivas i ett vanligt ordbehandlingsprogram, leta trevliga bilder och annat du vill ha med i programet och sedan skriva ut det, klippa klistra och kopiera. Ofta blir det lite lättare för den som är dataokunnig

• Mirri

Om det inte gick fram var min poäng alltså att använda kopiatorn och dess funktioner med dubbelsidig kopiering, förminskning och förstorning om du har bättre koll på dem...

• Nessan

Vi har en skrivare som bara skriver ut på en sida. Vill man ha på baksidan kan man ju helt enkelt skriva ut ena sidan först, sedan vända och stoppa tillbaka papprena och skriva ut igen, fast på baksidan.

Det enda som kan vara lite klurgit är att få rätt sida på rätt baksida, om du förstår vad jag menar. Det kan man dock lika enkelt göra genom att skapa en minibok som mall, där du antecknar sidnumren. Säg att du vill ha ett festprogram som är åtta sidor lång totalt. Då kommer sida 1 och 8 att vara brevid varandra och på baksidan blir sidorna 2 och 7. (Sid 2 blir alltså på baksidan av sid. 1) Sedan följer sid. 4 och 5 brevid varandra och på baksidan blir sid. 3 och 6.

Vi gjorde vårt häfta i PowerPoint, men jag hade lika gärna kunnat göra det i Word. Anledningen till att jag valde Powerpoint var för att det var lättare att flytta runt bilderna var som helst på sidan tyckte jag.

Om du använder Word är det första du ska göra att ändra till liggande format. (arkiv->Utskriftsformat -Välj liggande)
    Sedan skapar du två kolumner, vilka blir det två sidorna som ska rymmas på pappret. (Format->Spalter -Välj 2 spalter)

Hoppas detta gör att du kan komma igång! :)

• 3Maj08

Tack för eran hjälp!
    Igår laddade vi hem Publisher och jag har gjort klart nästan allt Imorrn ska vi åka o köpa en skrivare som skriver ut på båda sidor så slipper vi krångla så med allt. Den kan man ju även ha nytta för sedan också

• Tittij

Skönt att ni fick ordning på det

Svar på tråden Festprogram, hur gör jag rätt format?