• BMTS

Han tycker inte om att bära ring....

Jag och pojkvännen planerar att gifta oss så småningom. MEN... han gillar inte att bära ring. Vi är inte förlovade ännu men han har varit förlovad förut och har berättat att han inte alls gillade att bära sin förlovningsring då, inte för att han inte ville vara förlovad utan för att han kände sig "instängd" med ringen. Han tyckte den skavde och var obekväm och i vägen etc.

Med andra ord känns det inte alltför sannolikt med någon förlovning i sikte för oss två (hans förra förlovning kom först ca 5 år in i den relationen). Vi har varit ihop i 1 år nu och ingen av oss är speciellt ung längre så det känns tråkigt om det ska dra ut på tiden alltför länge. Å andra sidan kan man ju inte heller övertala en person till att bära ring om han egentligen inte trivs med det. *suckar*

Jag är gammaldags och vill gärna vara gift innan vi får barn och med tanke på vår ålder (jag 35 och han 44) har vi inte precis all tid i världen att spela på. Den är inte jätteviktigt men hade varit roligt...

Jag vet inte vad jag vill med mitt svamliga inlägg egentligen mer än att skriva av mig lite besvikelse... Har verkligen längtat efter att få förlova mig och visa hela världen att VI hör ihop. Har någon av er varit i samma situation?

• Svar på tråden Han tycker inte om att bära ring....
  • Nikajo

Kan inte ni komma överens om en alternativ förlovningssymbol? Ring i halskedja, eller tatuering. Det viktiga är ju inte ringen, utan att ni två vet att det är er förlovningssymbol.

• Liten med Mindre

Själv tycker jag att ringar i rätt storlek, och lagom tunna inte känns. Är den för trång, stor, tjock, kantig blir det ju en annan sak.

Ni kanske i alla fall kan pröva lite, både ringar och andra symboler som kanske passar honom bättre. Sen är det ju inte i ringen som kärleken sitter. Har dagar när jag inte vill ha min ring på, men inte är vi mindre gifta och kära för det. (Har valt en ganska hög ringmodell som faktiskt inte är helt bekväm i alla lägen - fast det visste jag ju från början.)

• Ickaflicka

Min m2b hade aldrig burit ring förut, men han har lyckats vänja sig vid en bred och tjock ring i alla fall. Men som Liten med mindre skriver, en tunn ring känns faktiskt nästan inte, varken runt fingret eller mot de andra fingrarna. Tänk också på att om ringen är lite skålad på insidan, så känns den ännu mindre! Vad hade han för ring förra gången då? Be honom att prova några stycken, och be om hjälp hos en guldsmed!

• w4ever

Min sambo har aldrig smycken och har sagt att han inte vill ha någon ring, men nu har vi bestämt oss för en förlovning och han är helt med. Vi valde ringar tillsammans och han ser nu framemot att få "dra på sig" den ;) Så ni kanske bara behöver titta runt på lite ringar och be han pröva och se hur det känns? Det finns 1000 olika ringar, senkan man ju designa egna :) Eller?

• pickolina78

Varför ska man inte kunna förlova sig bara för att man inte vill bära ring??? Jag vet i alla två gifta par som aldrig bär ringar... Det handlar ju inte om ringarna!

• pickolina78

Att bära ringar är en vanesak, men vissa gillar det helt enkelt inte. Jag förstår honom till 100%.

Man kan ju ändå köpa ringar om man tycker att just ringarna har en viss betydelse. Sedan kanske man vänjer sig vid att bära ring, hänger den i en kedja runt halsen eller bär den vid speciella tillfällen..

Eller har den i ett smyckeskrin..

Eller så skippar man ringar och väljer någon alternativ symbol som båda trivs med. Om nu känner att man vill ha någon form av symbol eller något som visar/bekräftar förlovningen/äktenskapet.

• BMTS

Nej, helt rätt, förlovningen sitter inte i ringarna. Men de betyder mycket för mig ändå. Att inte bära ring är för mig väldigt starkt förknippat med mina föräldrars usla äktenskap med ständiga gräl, förakt och dålig stämning - de bär aldrig ringar trots att de är gifta och för mig har det blivit ett tecken på deras "brist på kärlek" eller hur jag ska uttrycka det. Därav att ringen känns viktig för mig, att jag vill visa den och vara stolt över den. Vore tråkigt om min pojkvän inte använde sin ring med tanke på hur jag associerar det. Men som sagt man kan aldrig tvinga någon som inte trivs med det...

Vid sin förra förlovning hade min pojkvän en vanlig, tunn, enkel guldring, inget stort och kraftigt (som jag tycker är så snyggt) men ändå störde han sig på den tydligen.

• pickolina78

Förstår dig.. Jag tänkte lika dant förut, av samma anledning.. Trist! Men jag har tänkt om lite.. Värderat om saker och ting helt enkelt.

Gällande hans gamla ring så kan jag säga att en stor ring kan vara skönare och kännas mindre än en liten ring..om det är så att den lilla ringer sitter illa och är obekväm i formen och den stora sitter bra och är i en mer bekväm form... Så den gubben köper i alla fall inte jag. Då kanske det räcker med att han får testa olika ringar och hitta en bättre. Det är väl värt ett försök från hans sida i alla fall kan jag ju tycka. Med tanke på att du faktiskt har en ganska stark och logisk förklaring till varför det är så viktigt för dig...

• Zozo

Jag har precis samma situation. Maken avskyr allt vad ringar, klockor, halsband etc heter.. sa vi löste det pa bâsta sätt - han har den i princip aldrig pa sig. Det är för sjutton inte i ringen äktenskapet sitter!!

Jag bär inte heller min ring alla dagar utan när jag känner för det. Jag är inte mindre gift för det.

Mina föräldrar har inte haft sina ringar pa manga ar av praktiska skâl, men de älskar varandra ända.

I ditt fall, skulle jag nog sâga att det är du som borde ge med dig.. Jag menar, han är ju för att förlova/gifta sig med dig, om jag fattar det rätt. Om det bara är ringen det hänger på sa är det väl ända lite fanigt att tvinga pa den. Du kan ju stoltsera med din ända??

• Zozo

(Maken har sin ring i planboken - närmast hjärtat som han säger )

Svar på tråden Han tycker inte om att bära ring....